Page 2 of 2
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Tue Nov 03, 2009 8:03
by Rakuuna
Kormikin moottorissa on bensakäyttöä varten "apukammio", joka on dieselkäytössä suljettu.
Tykistömuseon McCormic on mielestäni päästetty luvattoman HUONOON kuntoon!
Aikanaan on tuotu paikalle kuulema "omin voimin", eipä taitaisi lähteä enää käyntiinkään!
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Tue Nov 03, 2009 9:31
by Juha Tompuri
Rakuuna wrote:Kormikin moottorissa on bensakäyttöä varten "apukammio", joka on dieselkäytössä suljettu.
Näin minäkin muistelisin - ja siellä palotilaa lajentavassa "apukammiossa" sytytystulppa.
t: Juha
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Tue Nov 03, 2009 9:57
by Sapööri
Tällainen systeemihän oli yleinen myös mm. vanhoissa traktoreissa.
Jos nyt jotakuta kiinnostaa enemmän, niin tässä amerikan mies selittää hommaa TD-20:n avulla. Systeemihän ei ole periaatteeltaan muuttunut sitten TD-14 jälkeen, kaveri tosin käynnistää akulla eikä veivillä.
http://www.youtube.com/watch?v=0tdsl5vU ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=113_GCpy ... re=channel
Ja tässä käynnistellään TD-14.
http://www.youtube.com/watch?v=_345aBKy9nE
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Tue Nov 03, 2009 21:49
by Rakuuna
Tuon viimeisen juutuubin (ranskalaisen Alsace?) sivussahan on useita havainnollisia pätkiä
tuosta käynnistyshommasta.
Isäni palveli RaskPsto 23/3.Prikaati ja kertoi, että kun siirtyivät Kannakselta tammikuussa 1942
Maaselän kannakselle Kriville pakkasta oli 40 astetta. Kuljetusjunassa kuorma-autojen bensa- moottorien alla oli peltilaatikot, joissa hehkuvia hiiliä. Talviöljyt olivat ehkä vähän jäykkiä
tuolloin. Ison dieselmoottorin käynnistys oli luku sinänsä, ilman tuota Kormikin bensasysteemiä
tai erillistä apumoottoria a la Caterpillar/Stalinez hommasta ei olisi tullut mitään.
Nuo McCormicit hankittiin Atlantin takaa Talvisodan aikana yhdessä International K-7-autojen
kanssa ja tuotiin Suomeen välirauhan aikana joko Petsamon tai jonkin Norjan sataman kautta.
Suoraa laivayhteyttä Itämerellehän ei ollut tuolloin enää olemassa.
Mielestäni Tykistömuseon kannattaisi entisöidä ja säilyttää edes tuo yksi alkuperäinen vetäjä
muistona kaiken pikkutilpehöörin lisäksi.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Tue Jul 13, 2010 8:27
by Mangrove
Puolustusvoimain Katsaus 85. Lentojoukkojemme toimintaa. (27.7.1944).


Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Thu Jul 15, 2010 16:13
by Rakuuna
Kuvan pommirekeä kiskoo McCormic T6-traktori, joka oli TD 14-konetta pienempi petroolikäyttöinen, vähän pienitehoiseksi moitittu. Mallia oli Ilmavoimienkin käytössä kai yli 100
kappaletta Markku Mäkipirtin mukaan.
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Thu Jul 15, 2010 18:38
by smokeball
Oliko ilmavoimien tapana yleisesti merkitä ajokalunsa kansallisuustunnuksella kuten tuossa kormikin perässä?
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Fri Jul 16, 2010 8:18
by wanhempimestari
Rakuuna wrote:Kormikin moottorissa on bensakäyttöä varten "apukammio", joka on dieselkäytössä suljettu.
Tykistömuseon McCormic on mielestäni päästetty luvattoman HUONOON kuntoon!
Aikanaan on tuotu paikalle kuulema "omin voimin", eipä taitaisi lähteä enää käyntiinkään!
Hieman asian vierestä,asia kuitenkin liittyy tykistömuseoon ja huonoon kuntoon.
Mannerheimin hautajaistykki seisoo lyttyyn menneillä umpikumirenkailla. Ei olis varmasti paljoa maksanu nostaa tykki pukeille !
Samoin Nenosen vastaava seisoo ulkokentällä ja rapautuu kokoajan....

Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Sat Jul 24, 2010 7:25
by skiiggeboi
smokeball wrote:Oliko ilmavoimien tapana yleisesti merkitä ajokalunsa kansallisuustunnuksella kuten tuossa kormikin perässä?
http://www.latiltrucks.net/suomen_hakar ... toria.html
Juha
http://www.latiltrucks.net
Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Posted: Sat Jul 24, 2010 9:26
by Mangrove
smokeball wrote:Oliko ilmavoimien tapana yleisesti merkitä ajokalunsa kansallisuustunnuksella kuten tuossa kormikin perässä?
Ilmatorjunnan autoissa maalattiin tunnus myös joskus ikkunoihin. Peilikuvahakaristeja näkyy myös melko usein. Yleensäkin Ilmavoimien omaisuus merkittiin jollain tunnuksella.