[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 3959: ob_start(): output handler 'ob_gzhandler' conflicts with 'zlib output compression'
Keskustelua asehistoriasta ja militariasta • McCORMIC-TYKINVETÄJÄ
Page 1 of 2

McCORMIC-TYKINVETÄJÄ

Posted: Sat May 10, 2008 13:29
by jääkäri evp
tämä näkyy monissa jatkosodan aikaisissa dokumenttifilmeissä raskaampia tykkejä vetämässä.varmaan löytyi käyttöä myös sotien jälkeen ihan siviilipuoleltakin-luulisin.

Posted: Sat May 10, 2008 13:47
by sako92s

Posted: Sat May 10, 2008 13:50
by reka65
Olisiko sodan jälkeen vain hajasijoiteltu tällaisiakin vehkeitä,miehityksen pelkoa kun kuitenkin oli.Pitäisi jonkun siihen kykenevän hieman tutkia mitä myytiin,kenelle ja minne päin maata.Saattaisi jotain yllättävää löytyäkin.

Posted: Sat May 10, 2008 17:54
by Canet
"Kormikista" olen jostain lukenut tarinan: Ilmavoimien kaveri soitteli sääasemalle ja kyseli säätilannetta - minkä alueen säätä? - no, jos koko suur-Suomen.. - kestää hetken - ja kun luvassa oli poutaa, kaveri totesi, että kai tässä sitten uskaltaa lähteä kormikilla kirkonkylässä käymään :D

Posted: Sat May 10, 2008 21:00
by reka65
"tätä juuri tarkoitin".Mutta kuinka vakavissaan tällaista olisi voinut tapahtua?

Posted: Mon Jun 02, 2008 10:44
by jylhä
Mainioita laitteita, mutta kohtuu suuren rautapitoisuutensa takia suurin osa romutettiin "nykyaikaisten " traktorien tullessa markkinoille 50luvulla. Telavetureiden kerrotaan olleen vanhojen panssarimisten suosikki sodan jälkeen. Saunajuomaa nauttineet veteraanit veresti muistoja ketjujen kalinalla ja aina ei aineellisilta tuhoiltakaan vältytty. Kylän ainoat hankmot saattoi muuttua romuksi ja aittakin siirtyä paikaltaan... :smile:

Posted: Thu Aug 14, 2008 22:09
by Tulenjohtomies
Näin Hämeenlinnassa...

Image

Image

Image

Posted: Fri Aug 15, 2008 7:49
by smokeball
Olikos tuo TD 14 peräti turbodiesel :shock:

Posted: Fri Aug 15, 2008 9:26
by Garrett
Melko harvinaisia on pakokaasuahtimet olleet -40 luvulla.
Ainoat sotakoneet, joita on mitenkään ahdettu, lienivät nämä tehokkaammat hävittäjät sodan loppupuolella esim. messerschmitt ja kumppanit, tosin nekin mekaanisilla ahtimilla.

Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ

Posted: Wed Mar 04, 2009 10:12
by sotavanhus
[img][/img]isän albumista.

Re:

Posted: Wed Mar 04, 2009 19:59
by High Power
Garrett wrote:Melko harvinaisia on pakokaasuahtimet olleet -40 luvulla.
Ainoat sotakoneet, joita on mitenkään ahdettu, lienivät nämä tehokkaammat hävittäjät sodan loppupuolella esim. messerschmitt ja kumppanit, tosin nekin mekaanisilla ahtimilla.
Esim. P-38 Lightningin Allisonit oli pakokaasu ahtimilla...

Re: Re:

Posted: Wed Mar 04, 2009 20:21
by smokeball
High Power wrote:
Garrett wrote:Melko harvinaisia on pakokaasuahtimet olleet -40 luvulla.
Ainoat sotakoneet, joita on mitenkään ahdettu, lienivät nämä tehokkaammat hävittäjät sodan loppupuolella esim. messerschmitt ja kumppanit, tosin nekin mekaanisilla ahtimilla.
Esim. P-38 Lightningin Allisonit oli pakokaasu ahtimilla...
Kilpa-autoissa ahtimet oli käytössä jo 1920-luvulla, mutta eiköhän tuo TD 14 tarkoittane pikemminkin track diesel tms. Tulee vaan heitettyä herjaa turhan helposti. ;)

Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ

Posted: Wed May 27, 2009 20:11
by jylhä
IH huijaa aina noissa mallimerkinnöissään, BTD-6 on yhä samalla 53hv tuottavalla 4,3l nelosmoottorilla. Käyttäjän ohjekirja lojuu tuossa hyllyssä, itse laitetta ei valitettavasti löydy.

Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ

Posted: Mon Nov 02, 2009 21:12
by Rakuuna
Tuo Kormikki ei ole ahdettu vaan ei kumminkaan ihan tavallinen dieselkään! Moottori on sekä
diesel- että ottomoottori. Kuskin paikalta katsottuna moottorin vasemmalla kyljellä on dieselin ruiskupumppu ja ruiskuputket. Oikealla kyljellä taas kaasutin ja virranjakaja sytytysjohtoineen.
Kone käynnistetään bensakäyttöisenä ja ajastaan lämmettyään muutetaan dieselmottoriksi.
Erillistä "penikkaa", bensastarttimoottoria, vanhojen Caterpillarien ja Stalinezien tapaan ei tarvittu. Juutuubissa tuo starttaaminen on esitetty jossain pätkässä muistaakseni nimellä old
International crawler tms.
McCormic T 6:ssa on petroolikäyttöinen ottomoottori, ei diesel, kuulema vähän heikkotehoinen.
Isoja kormikkeja oli raskailla patteristoilla yksi per patteri, niillä kiskottiin tykit asemiin ja pois.
Traktori kuljetettiin yhden vetoauton lavalla, jonne se ajettiin vahvistettuja irtolaitoja myöten.

Re: McCORMIC-TYKINVETÄJÄ

Posted: Mon Nov 02, 2009 22:28
by jyri.h
[quote="Rakuuna"] Kuskin paikalta katsottuna moottorin vasemmalla kyljellä on dieselin ruiskupumppu ja ruiskuputket. Oikealla kyljellä taas kaasutin ja virranjakaja sytytysjohtoineen.
quote]

Kävin eilen tykistömuseossa ja ihmettelin samaa vekotinta pää kallellaan :shock:
Ymmärrän että käynnistetään bensalla mutta ihmetyttää miten dieselin puristussuhteen omaava peli toimii bensalla jos se käytetään siten lämpimäksi. Ehkä se pelaa kun moottoria ei kuormiteta :miettii: