![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
AT-S Mobilistissa
AT-S Mobilistissa
Uudessa mobilisti lehdessä oli lehden tapaan värikkäästi kirjoitettu koeajo AT-S veturista. Kovasti kehuttiin nopeaksi ja ketteräksikin kunhan kuljettajalla riittää papua vääntä kammista. Onko kukaan palstalaisista päässyt moisella laitteella ajamaan? Itse olin joskus 2003 syksyllä kalkussa huutoaikeissa, mutta jostain syystä jäi sillon ostamatta. Ihminen vaan on välillä niin tyhmä. ![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"
Re: AT-S Mobilistissa
Muutaman kerran olen jurnuttanut menemään AT-S vetäjällä. Ei mikään nautinnollinen ajettava, mutta onhan se aika miehekäs mörkö. Ruma kuin mikä, näyttää ihan porsaan ja veturin ristisiitokselta. Kömpelöstä ulkonäöstään huolimatta se on melkoisen ketterä ja jopa käyttötarkoitukseensa nähden nopea. Isolla vaihteella ja pitkällä suoralla olen muutaman kerran hyppyyttänyt kuopasta molemmat telat ilmassa. Sanotaan vaikka näin, että silloin pelotti, tuntui, että nyt mennään joko nokalleen tai sitten kyljelleen. ![ylityytyväinen :moshaa](./images/smilies/smiley_yees.gif)
![ylityytyväinen :moshaa](./images/smilies/smiley_yees.gif)
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
Re: AT-S Mobilistissa
Sotka wrote:Muutaman kerran olen jurnuttanut menemään AT-S vetäjällä. Ei mikään nautinnollinen ajettava, mutta onhan se aika miehekäs mörkö. Ruma kuin mikä, näyttää ihan porsaan ja veturin ristisiitokselta. Kömpelöstä ulkonäöstään huolimatta se on melkoisen ketterä ja jopa käyttötarkoitukseensa nähden nopea. Isolla vaihteella ja pitkällä suoralla olen muutaman kerran hyppyyttänyt kuopasta molemmat telat ilmassa. Sanotaan vaikka näin, että silloin pelotti, tuntui, että nyt mennään joko nokalleen tai sitten kyljelleen.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Smile :smile:](./images/smilies/icon_smile2.gif)
Laittakaapas kuvaa millainen sikaveturi on kyseessä, että maallikkokin ymmärtää.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: AT-S Mobilistissa
Pitääkö paikkansa, että tuossa on T-55:n alusta?. Jossain luin, että ovat tehneet elokuvia varten noille alustoille repikoita...
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: AT-S Mobilistissa
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Sotka wrote:- - Isolla vaihteella ja pitkällä suoralla olen muutaman kerran hyppyyttänyt kuopasta molemmat telat ilmassa. Sanotaan vaikka näin, että silloin pelotti, tuntui, että nyt mennään joko nokalleen tai sitten kyljelleen.
![Very Happy :-D](./images/smilies/smiley_kypsmile.gif)
Itsekin on tullut "loikittua" aika monella telapelillä, mutta tämä AT-S & ATS-59 on kyllä jäänyt väliin - vierestä on silti tullut katseltua noiden menoa. Äkkiä voisin kuitenkin ajatella tuon lähes yhtä terhakaksi ajella, kuin vaikkapa MT-LB:n...
Last edited by Komendantti on Fri Feb 13, 2009 11:48, edited 3 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: AT-S Mobilistissa
Itse asiassa tuo koskee ATS-59:ää, ja mallina oli T-54, ja peräpuoli eteen käännettynä.Stoppari wrote:Pitääkö paikkansa, että tuossa on T-55:n alusta?.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Last edited by Komendantti on Fri Feb 13, 2009 11:50, edited 1 time in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: AT-S Mobilistissa
Ja tässä kuva AT-S:stä (tunnetaan myös: ATS-712-4; "Артиллерийский тягач средний" eli keskikokoinen tykinvetäjä):
![Image](http://www.jedsite.info/tractors-alpha/alpha/at-s_series/ats.jpg)
...Muistaakseni myös itsellänikin pitäisi löytyä jokunen kuva ihan omasta takaa, eli palailen asiaan mikäli löydän ne.
![Image](http://www.jedsite.info/tractors-alpha/alpha/at-s_series/ats.jpg)
...Muistaakseni myös itsellänikin pitäisi löytyä jokunen kuva ihan omasta takaa, eli palailen asiaan mikäli löydän ne.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: AT-S Mobilistissa
- Dodii, nyt tuli oikea ajopeli. ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Re: AT-S Mobilistissa
tässä ollaan vanhan kunnon tekniikan maailman hengessä varmaan "pisaralla pidemmälle" kilpailussa!
http://www.youtube.com/watch?v=MIWQHpUhl-s
lienee jonkun foorumilaisen ats.vauhdissa.
ps.tekniikan maailma lakkasi olemasta muuta kuin vanha siinävaiheessa kun autojutut valtasivat koko lehden.
http://www.youtube.com/watch?v=MIWQHpUhl-s
lienee jonkun foorumilaisen ats.vauhdissa.
ps.tekniikan maailma lakkasi olemasta muuta kuin vanha siinävaiheessa kun autojutut valtasivat koko lehden.
Re: AT-S Mobilistissa
Ei pidä TM:än suhteen unohtaa vatkain ja kännykkä testejä. Ei vain, kyseinen lehti on muuttunut alkuperäisestä aika kauaksi, melkeimpä tiede lehti lähempänä alkuperäistä teknaria... Senkin kiinnostavuus kyllä laskenut.
Re: AT-S Mobilistissa
Äijä vehje, roskasäiliökin on aerodynaamisempi kuin tuo. ![Very Happy :-D](./images/smilies/smiley_kypsmile.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/smiley_kypsmile.gif)
Re: AT-S Mobilistissa
Itse asiassa tuo koskee ATS-59:ää, ja mallina oli T-54, ja peräpuoli eteen käännettynä.
[/quote]
Alustan mallina on suunnittelijalla saattanut jossain mielikuvituksen syvissä sopukoissa olla T-54, mutta muutoin ei ATS-59:llä ole mitään yhtäläistä Nikitan alustan kanssa. Mitkään telakoneiston komponentit eivät ole vaihtokelpoisia ja alustan rakennekin on erilainen ja kevyempi.
ATS-59 on muuten ajokokemuksena suorastaan ergonominen, varsinkin verrattuna vanhaan AT-S:n. Ajoasento on yllättävän hyvä ja tukeva ja ohjaussauvoja ei tarvitse repiä, vaan ne tottelevat kevyitä ja pieniä ohjausliikkeitä. Kovassa vauhdissa kuoppaisella uralla tosin tuppaa persus irtoamaan penkistä, mutta alustan pitkä jousto yhdistettäessä oikeaan ajotapaan tasaa möykyt aika hyvin. 40km/h vauhdissahan ei kuoppien tasaamisesta syöttöpolkimella ole enää juuri mitään hyötyä, silloin luotetaan vain, että alusta hoitaa tehtävänsä toivotaan parasta. Talvikelillä parasta antia on hyppyjen ohella pitkät sladit
. Ja se, arvon sotakoneiden ystävät, on parasta mitä mies voi tehdä, HOUSUT JALASSA TAI ILMAN
.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Alustan mallina on suunnittelijalla saattanut jossain mielikuvituksen syvissä sopukoissa olla T-54, mutta muutoin ei ATS-59:llä ole mitään yhtäläistä Nikitan alustan kanssa. Mitkään telakoneiston komponentit eivät ole vaihtokelpoisia ja alustan rakennekin on erilainen ja kevyempi.
ATS-59 on muuten ajokokemuksena suorastaan ergonominen, varsinkin verrattuna vanhaan AT-S:n. Ajoasento on yllättävän hyvä ja tukeva ja ohjaussauvoja ei tarvitse repiä, vaan ne tottelevat kevyitä ja pieniä ohjausliikkeitä. Kovassa vauhdissa kuoppaisella uralla tosin tuppaa persus irtoamaan penkistä, mutta alustan pitkä jousto yhdistettäessä oikeaan ajotapaan tasaa möykyt aika hyvin. 40km/h vauhdissahan ei kuoppien tasaamisesta syöttöpolkimella ole enää juuri mitään hyötyä, silloin luotetaan vain, että alusta hoitaa tehtävänsä toivotaan parasta. Talvikelillä parasta antia on hyppyjen ohella pitkät sladit
![ylityytyväinen :moshaa](./images/smilies/smiley_yees.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: AT-S Mobilistissa
Hyvä, yksi "myytti" on näin ollen siis taas murrettu.Sotka wrote:Alustan mallina on suunnittelijalla saattanut jossain mielikuvituksen syvissä sopukoissa olla T-54, mutta muutoin ei ATS-59:llä ole mitään yhtäläistä Nikitan alustan kanssa. Mitkään telakoneiston komponentit eivät ole vaihtokelpoisia ja alustan rakennekin on erilainen ja kevyempi.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä vain, ja nimenomaan oikein kunnon jyrkkäkulmaiset sivu-sellaiset, "Mäkisen tyyliin".Sotka wrote:Talvikelillä parasta antia on hyppyjen ohella pitkät sladit. Ja se, arvon sotakoneiden ystävät, on parasta mitä mies voi tehdä, HOUSUT JALASSA TAI ILMAN
.
![Very Happy :-D](./images/smilies/smiley_kypsmile.gif)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu