SAn nykykalusto pakkasella?

Keskustelua kaikenlaisista ei-panssaroiduista ajoneuvoista.
Rakuuna
stm
stm
Posts: 23
Joined: Mon Nov 02, 2009 18:46

SAn nykykalusto pakkasella?

Post by Rakuuna »

Ennen joulua pidetyn sotaharjoituksen aikana joku majuri kertoi akkujen ja öljyjen hyytymisestä
pakkasen takia. Tuolloinkaan ei ollut tulipalopakkasia, kai siinä -20 astetta.
Tulipa mieleeni epäilys siitä, miten esim. nämä hienot elektoniikkaohjatut nykydieselit
pelaavat.
Muistan, miten vanhoja Protoja lämmitettiin puhalluslampulla 1976, niissä taisi olla Leylandin
koneet. Suuret bensakäyttöiset Zilit ja Krazit ym. herättivät ihmetystä ja kysymyksen,
etteikö Venäjällä tunneta dieseliä. Taisivat olla kumminkin suunniteltu Siperian oloihin...

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by Tulenjohtomies »


User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by Spieß »

Ai noihin on lisätty savusuojalaitteisto? :-D
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by jyri.h »

Meikäläisen inttiaikana osa protoista oli Leylandin, osa Valmetin dieseleillä. Kokemusta kylmäkäynnistyksistä kriisivarastoidun proton kanssa löytyy viikon verran talven 1994 tulipalopakkasessa Padasjoella :) Siinä ei paljon sääliä konetta kohtaan tunnettu kun noita polttolampun kanssa käymään laitettiin. Jos en väärin muista, hehkutulppia ei kyseisessä vempaimessa ollut, imusarjassa vain jokin traktorityylin liekkihehku jolla imuilmaa lämmitettiin ja "pakkosyöttö" jolla ruiskutushetkeä aikaistettiin. Jos imusarjahehku siis sattui kertausharjoituskalustoon kuuluvassa vehkeessä toimimaan. Käymään nuo kuitenkin -37asteen pakkasessa vietetyn yön jälkeen polttolamppujen avulla saatiin eikä ne sitten sammuksissa olleetkaan kuin tunnin. Ja sitten taas käymään, yöt ja päivät, koko viikon.. Savua muuten syntyi 8)

Noista nykysotilasvehkeiden sähköohjatuista dieseleistä puheenollen, noiden mottien kyllä soisi olevan mekaanisesti ohjattuja. Meinaan sitten kun se meille hurja-40asteen pakkanen lapissa iskee ja akku kyykähtää kun on taas kerran "säästetty" ja apuvirralla ruvetaan sa-tyyliin vehkeitä tulille laittamaan on elektroniikka ihmeissään.. Kun kaikki toimii ei ole epäilystä kumpi lähtee paremmin käymään, drivebywire commonrail diesel vai valametti 6.6DI, mutta kun akku on tyhjä niin mites siitä etiäpäin..

Siperian olosuhteista nyt puhumattakaan. Tosin siellä tuskin tarttee suomipojan ruveta uutta Man-Masia käynnistelemään?
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

Väbä

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by Väbä »

Ongelmiahan noissa tuntuu olevan, jos uutisointiin on yhtään uskomista. ( http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011051 ... 2_uu.shtml ) Ihmetyttää tuo uutisen kohta, ettei muka kopista näe ulos?
Luulisi tilaajan jo tilausvaiheessa antaneen jonkinlaiset suuntaviivat tilamalleen kalustolle, sekä onhan noissa ollut varmaankin vastaanotto tarkastukset ym. liturgiat, jossa asiat olisi pitänyt tuoda julki.
On aika rohkea veto, jos Suomen ainut raskaan kaluston valmistaja jätetään hapattiin ja tilataan vain ulkomailta. Joskus vielä toivotaan, että omaakin teollisuutta olisi hyvä olla. Ase- ja vaateteollisuus onkin jo hyvin pitkälti ajettu alas.

Vai eikö kalustosta saa Nato-yhteensopivaa mitenkään?

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by smokeball »

Kait ne Sisut on NATO yhteensopivia - eikös niissä ole nykyisin Rolls Roycen ja Cummingsin koneet?
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by leon »

"Yle kertoi maanantaina, että kuorma-autojen laatu on monilla tavoilla huono. Lisäksi yhtiö ei viime aikoina ole pitänyt kiinni sovituista toimitusaikatauluista."

-Paskaa ei osta enää edes valtio, siihen ei enää ole yksinkertaisesti varaa. Ja jos reklamaatioita tehdään NORMAALISTI myyjä reagoi niihin ja yrittää parantaa tilanteen. Asenteella jotta kyllä se valtio ostaa kumminkin ei enää tänäpäivänä pärjää, ajat on muuttuneet Sisu vain ei ole sitä huomannut.

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 599
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by jylhä »

Väbä wrote: Luulisi tilaajan jo tilausvaiheessa antaneen jonkinlaiset suuntaviivat tilamalleen kalustolle, sekä onhan noissa ollut varmaankin vastaanotto tarkastukset ym. liturgiat, jossa asiat olisi pitänyt tuoda julki
Mulla on ihan omia kokemuksia puolustusvoimien ajoneuvotilauksista, ja tosiaan tilausvaiheessa annetaan vain suuntaviivat ja toimituksien myötä vaatimukset muuttuikin aika radikaalisti. Sitten tuossa vastaanottotarkastuksessa ei kelpaakkaan yhtään mikään. Pienetkin ja täysin merkityksettömät eroavaisuudet esim. kuorma-auton alustan maalauksessa johtaa hylkäykseen. :comcrash Ei siinä kenenkään aikataulut pidä, kun tilaaja tuplaakin yllättäen työt. Eikä se tilaaja tiedä auton tekniikan luotettavuudesta mitään, kun se on alkujaankin kiinnostunut vaan vanteiden sisäpuolien maalauksesta ja muista tärkeistä seikoista.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by leon »

Kyselen vaan että jos autojen käyttäjä ei muka pysty sanomaan luotettavuudesta mitään niin kuka sitten ?

wikke
res vänr
res vänr
Posts: 773
Joined: Mon Oct 22, 2007 10:36

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by wikke »

leon wrote:"Yle kertoi maanantaina, että kuorma-autojen laatu on monilla tavoilla huono.

Sisun vaste: http://www.sisuauto.com/sites/default/f ... %C3%B6.pdf

User avatar
Köster
ylik
ylik
Posts: 188
Joined: Sat Apr 12, 2008 22:19

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by Köster »

Hieno vastine! Kiitokset välityksestä!

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by leon »

Onko ajoneuvo josta täytyy talvella mikäli se seisoo yli 7 vuorokautta irroittaa akunkenkä ja ladata akku ennen tuo 7 vuorokauden seisomista+ viedä akku pois ulkotiloista sopiva armeija käyttöön kaikille keleille ? Mielestäni se sopii lähinnä päivittäiseen käyttöön esim soraautoksi muttei puolustusvoimien tyyliseen käyttöön jossa autolla ei ajeta välttämättä päivittäin.
Pitäähän auton nyt VIIKON seisominen talvella kestää. Ilman erityistoimenpiteitä ! Ainakin kaikki omat autoni ovat sen kestäneet. Onko nyt menty suunnittelussa niin pitkälle hienouksiin että käyttö kärsii vastaavasti ?

Mielenkiintoista olisi myös nähdä puolustusvoimien vastine tähän.

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 599
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by jylhä »

Tuo on kyllä ihan totta ettei kukaan huoli autoa jota ei voi seisottaa viikkoa. Mulla on pieni epäilys mistä se johtuu, mutta enpä kerro. :| Onhan Sisun taso laskenu,mutta niin on mersujen ja volvojenkin. Ja liika elektroniikka ei sovi sotakalustoon, ei ääri olosuhteissa tarvitse välittää ohjaamon äänistä, pakokaasuista yms turhuuksista.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by TPTK »

jylhä wrote:Ja liika elektroniikka ei sovi sotakalustoon, ei ääri olosuhteissa tarvitse välittää ohjaamon äänistä, pakokaasuista yms turhuuksista.
Nykysotiminen on vihreätä, muutoinkin kuin vain varustuksen osalta :-D
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: SAn nykykalusto pakkasella?

Post by caporal »

Tästä kylmäkäynnistyksestä...talvi riiseliä tankkiin ja vielä riisel 100sta loraus niin eiköhän käy.Ennen laitettiin bensaa 10% Sisun tankkiin kun alkoi pröröttään.En tiedä miten nämä nyky diiselit käyttäytyisivät.

Post Reply

Return to “Ajoneuvot”