Page 1 of 1

kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Mon Apr 19, 2010 13:21
by Psjääkäri
Voisi kysyä, mikä merkki, mistä maasta.

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Mon Apr 19, 2010 18:48
by leksa
Israel?

Austaralia?

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Mon Apr 19, 2010 19:22
by 1st Sergeant
Tekisi mieleni kysyä topicin aloittajalta, että onko siis kyseessä kuvankaunis ajoneuvo, vai vain kuvan kaunis ajoneuvo? Ilmeisesti jälkimmäistä, sillä ainakaan itse en noista vaihtoehdoista muuhun pysty myöntymään.

Toisaalta; joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta.

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Tue Apr 20, 2010 8:39
by Psjääkäri
Kuvan, kaunis ajoneuvo. Niin, kauneus on katsojan silmässä, sanotaan...
Vihjeenä ja mielenkiinnon säilytämiseksi. Lähempää kun arvaisi.

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Tue Apr 20, 2010 23:25
by caporal
Olisko Ranskalainen Berliet?

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Thu Apr 22, 2010 12:45
by Psjääkäri
Alkaa polttelemaan.

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Thu Apr 22, 2010 17:21
by maiske
Tämä lienee Citroen, mikäli topicin aloittajaa yhtään tunnen....

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Thu Apr 22, 2010 20:03
by Ivan Orav
Ohjaamo muistutta Volvoa !

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Mon Apr 26, 2010 9:45
by Psjääkäri
Niin sitikka mikä sitikka. Notkean näköinen peli. Jousitus kohdallaan, kuten kuvasta voisi päätellä. Kahta eri kantavuutta. Raskaampi paripyörillä.
Alla englantilaista selitystä ajoneuvosta ja missä sitä käytettiin pääasiassa. Euroopan puolella harvinaisemi. Sivilissä käytössä esim. palokunnilla ja punaisena.

It is about Citoën FOM 4x4, a vehicle especially designed for the troops staionnées overseas and thus for long displacements in hot areas. (autonomy of 800 km likely to be increased to 1.800 km per installation of an additional reserve of 500 liters). Rustic, solid the FOM was also adopted by armies of Africa: Gabon, Mauritania, Chad, Africa Center. In 1966 the FOM was tested by Saudi Arabia but unfortunately that was not followed of an order. The vehicle is with gasoline, the diesel or the multi-fuel ones sails about it at the time being considered to be too difficult maintenance, of adjustment or pazr repair of local labour often little specialized. The majority are equipped goes up from there simple to the back (more effective on sand) but one also finds go up double. There exist versions batch 7 and versions cistern.
The FOM was the subject of a complete study in the n°150 of the review Payload.

"Forces d'Outre Mer" ja tässä selitys kirjaimille FOM.

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Mon Apr 26, 2010 18:39
by jaska
Noista ranskalaisista ajoneuvoista tulee mieleen erään kaverin kertoma juttu Libanonista.Ranskalainen upseeri oli tullut pitämään heille oppituntia renusta mikä oli kuulunut kalustoon ja jossa oli ollut pikku ongelmia esim ylitehostettujen jarrujen kanssa.Ensimmäiseksi oli todennut ,että" tästä ajoneuvosta me ranskalaiset emme ole ylpeitä!"

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Tue Apr 27, 2010 11:28
by mosu
Vähän OT ranskalaisten autojen jousituksesta. Olimme joskus muinoin ostamassa perheeseen 2. autoksi Renault 5:n. Koeajossa istui isäni vieressä. Tulimme Pitäjänmäellä loivaan oikealle vievään alamäen mutkaan. Rellu kallistui pitkän jousitusvaransa mukaisesti reilusti vasemmalle mutkan kääntyessä oikealle. Ajoneuvo käyttäyti ihan hyvin, mutta kallistumien oli isälleni epänormaalin raju, ja hän tarrasi käsillään istuimen reunoista kiinni ja parahti 'nyt mennään ympäri!'. :-D

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Thu Apr 29, 2010 8:02
by smokeball
Vieteri venyy ja paukkuu nykyisissäkin ranskalaisissa.
Shitroimen jouset testissä:
http://www1.adac.de/adac-im-einsatz/mot ... 0.asp?TL=2

Re: kuvan kaunis ajoneuvo

Posted: Thu Apr 29, 2010 13:14
by Psjääkäri
Kas vain, tauti on tarttunut A-sarjan mersusta. Nuo kaikki kolme, sama tehdas, moottori... Pelko pois, käsitääkseni Suomeen noita ei tuoda, vielä.
Itse olen vajonnut vielä syvemmälle jousien suhteen, vain kaasunestekummallisuudet kelpaa. Paitsi rättikotterossa, jossa on maailman parhaimmat rautaressoorit.