![Pray :pray:](./images/smilies/smiley_pray.gif)
Filmillä on tiukkaa asiaa vain noin 1,40min.
On pakkasessa ollut melkonen aamujumppa vaunumiehille. Jos on tarvinnut tuollaista Easy-Starttia
![Very Happy :-D](./images/smilies/smiley_kypsmile.gif)
Veit sanat suustani.TeeJii wrote:Voi juku.
Isä muisteli, että 1954-55 Parolassa veivattiin panssari nelosia käyntiin vastaavalla systeemillä.Rokka wrote:Paljonkohan kuningastiikerin inertiapyörä on mahtanut painaa ja millaisilla kierroksillahan moottori pakotetaan käyntiin eli pyörä isketään moottorin kylkeen ? Toisaalta mielummin veivaa massapyörän liikkeelle, kuin öljyn kangistaman moottorin
Pz IV:n käynnistimestä en tiedä mitään, mutta Panther & Its Variantsissa on kuvat kahdesta erilaisesta käynnistimestä, joita siis käytettiin Pantherissa, ehkä myös Tiger I ja II:ssa, koska moottorit olivat samat. Käynnistimiä näkyy olleen kahdenlaisia; ns. tavallinen ja inertiakäynnistin, joka varastoi kampeamiseen käytettyä energiaa. Inertiakäynnistimen vaihteistolla saavutettiin 140:10 000-välityssuhde.Sven Tuuva wrote:Isä muisteli, että 1954-55 Parolassa veivattiin panssari nelosia käyntiin vastaavalla systeemillä.
Hänen muistinsa mukaan niissä huimapyöräkäynnistimissä oli vaihteistot - eli kun kierroksia oli tarpeeksi, heitettiin isompaa pykälää kehiin, ja näin saatiin lisää vauhtia starttia varten.
Onkohan videossa käytössä inertiakäynnistin vai se köyhempi malli? Inertiakäynnisimen välityssuhdehan oli se 140 :10 000.Rokka wrote:katselin tuossa uudelleen tuota videota, aproksimoin että kaverukset pyörittävät kampea about 1 / sek. joten sillä periaatteella massapyörän vauhti olisi tuossa abotu 4300 r/min. Sitten toinen menee kytkimelle ja pamauttaa pinionin kampiakselin vauhtipyörälle, loppu onkin sitten kuin sähköstartissa, mutta ainut mikä mieleeni tulee on että paljonko tuon massapyörän täytyy painaa, että se jaksaa saattaa kylmän kohmettaman Maybachin 23 litraisen V12 hirviön pyörimään
![]()
Oikeastaan teho on 515 kW/700 hv/3 000 kierr/min. (metric horsepower, Pferdestärke). Tiger II:ssa oli kuitenkin kierroslukurajoitin 2 500 kierroksen kohdalla, joten todellinen maksimiteho oli 441 kW/600 hv. Näin ollen myöskään huippunopeus ei ollut se reilut 41 km/h, joka on merkitty jopa moniin alkuperäisdokumentteihin. 41 km/h nopeus olisi voitu saavuttaa vain kiertämällä konetta 3 000 kierr/min. Todellinen huippunopeus oli hiukan yli 30 km/h.Rokka wrote:Tuo Maybach HL230 on muuten aika hirviö moottoriksi, 23,095 litraa 690 hevosvoimaa 3000 r/min ja vääntöäkin vaivaiset 1850 Nm 2100 r/min
Minä käsitin, että metodeja oli yhteensä kolme: sähköstartti, tavallinen vaihteistolla varustettu kampikäynnistin (vasen kuva) ja veivattava inertiakäynnistin (oikea kuva).Rokka wrote:Siis vaitoehtoina oli ymmärtääkseni kaksi käynnistysmetodia:
Boschin 24 voltin sähköstartti tässä pyörittämisen siis hoiti sähkömoottori ja pinioni (käynnistysratas) kytkettiin manuaalisesti kytkimellä kampiakselin kehälle, toinen vaihtoehto oli tuo inertiastartti, kuten videossa, jossa massapyörään kerätään liike-energia ja isketään sitten pinioni kehälle...