king-tiger

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2

Re: king-tiger

Post by Pikku-Berliini »

Ensikertaa näkee kun laitetaan inertiakäynnistimellä Tiger tulille :pray: http://www.youtube.com/watch?v=r7iZ-2DrAAA

Filmillä on tiukkaa asiaa vain noin 1,40min.

On pakkasessa ollut melkonen aamujumppa vaunumiehille. Jos on tarvinnut tuollaista Easy-Starttia :-D
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

wikke
res vänr
res vänr

Post by wikke »

"Autenttista kuvaa." On siinä kyllä veivaaminen ollut!

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Odotin lyökö takaisin kuin Ladassa,olisi ollut hampaattomia sekä tajuttomia heppuloita Tigerin takana.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Hurjan näköistä koreografiaa. Pakkasilla on täytynyt jotenkin saada useampi heppu kampeen. :miettii:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Kyllä toverin versiot lähtee helpolla.... Tosin aamulämmitys on pieni jumppa...
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Mehevä peli, mistähän päin huopatossumaata tuo oli ?

Paljonkohan kuningastiikerin inertiapyörä on mahtanut painaa ja millaisilla kierroksillahan moottori pakotetaan käyntiin eli pyörä isketään moottorin kylkeen ? Toisaalta mielummin veivaa massapyörän liikkeelle, kuin öljyn kangistaman moottorin :)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Voi juku.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

TeeJii wrote:Voi juku.
Veit sanat suustani.
Rokka wrote:Paljonkohan kuningastiikerin inertiapyörä on mahtanut painaa ja millaisilla kierroksillahan moottori pakotetaan käyntiin eli pyörä isketään moottorin kylkeen ? Toisaalta mielummin veivaa massapyörän liikkeelle, kuin öljyn kangistaman moottorin :)
Isä muisteli, että 1954-55 Parolassa veivattiin panssari nelosia käyntiin vastaavalla systeemillä.
Hänen muistinsa mukaan niissä huimapyöräkäynnistimissä oli vaihteistot - eli kun kierroksia oli tarpeeksi, heitettiin isompaa pykälää kehiin, ja näin saatiin lisää vauhtia starttia varten.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Sven Tuuva wrote:Isä muisteli, että 1954-55 Parolassa veivattiin panssari nelosia käyntiin vastaavalla systeemillä.
Hänen muistinsa mukaan niissä huimapyöräkäynnistimissä oli vaihteistot - eli kun kierroksia oli tarpeeksi, heitettiin isompaa pykälää kehiin, ja näin saatiin lisää vauhtia starttia varten.
Pz IV:n käynnistimestä en tiedä mitään, mutta Panther & Its Variantsissa on kuvat kahdesta erilaisesta käynnistimestä, joita siis käytettiin Pantherissa, ehkä myös Tiger I ja II:ssa, koska moottorit olivat samat. Käynnistimiä näkyy olleen kahdenlaisia; ns. tavallinen ja inertiakäynnistin, joka varastoi kampeamiseen käytettyä energiaa. Inertiakäynnistimen vaihteistolla saavutettiin 140:10 000-välityssuhde.

Image

Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

:) katselin tuossa uudelleen tuota videota, aproksimoin että kaverukset pyörittävät kampea about 1 / sek. joten sillä periaatteella massapyörän vauhti olisi tuossa abotu 4300 r/min. Sitten toinen menee kytkimelle ja pamauttaa pinionin kampiakselin vauhtipyörälle, loppu onkin sitten kuin sähköstartissa, mutta ainut mikä mieleeni tulee on että paljonko tuon massapyörän täytyy painaa, että se jaksaa saattaa kylmän kohmettaman Maybachin 23 litraisen V12 hirviön pyörimään :)

Tuo Maybach HL230 on muuten aika hirviö moottoriksi, 23,095 litraa 690 hevosvoimaa 3000 r/min ja vääntöäkin vaivaiset 1850 Nm 2100 r/min :shock: :shock: :pray:

eli muutaman kilowatin teho pitää siihen saada...

- j o n i -

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Rokka wrote::) katselin tuossa uudelleen tuota videota, aproksimoin että kaverukset pyörittävät kampea about 1 / sek. joten sillä periaatteella massapyörän vauhti olisi tuossa abotu 4300 r/min. Sitten toinen menee kytkimelle ja pamauttaa pinionin kampiakselin vauhtipyörälle, loppu onkin sitten kuin sähköstartissa, mutta ainut mikä mieleeni tulee on että paljonko tuon massapyörän täytyy painaa, että se jaksaa saattaa kylmän kohmettaman Maybachin 23 litraisen V12 hirviön pyörimään :)
Onkohan videossa käytössä inertiakäynnistin vai se köyhempi malli? Inertiakäynnisimen välityssuhdehan oli se 140 :10 000.

En kauheasti ymmärrä fysiikasta, mutta kai käynnistyksen mahdollistamiseksi olennainen merkitys on sillä, kuinka paljon kierroksia saadaan ulos käynnistimestä. Vaihteisto ilmeisesti mahdollistaa ison ja öljyisen moottorin veivaamisen.
Rokka wrote:Tuo Maybach HL230 on muuten aika hirviö moottoriksi, 23,095 litraa 690 hevosvoimaa 3000 r/min ja vääntöäkin vaivaiset 1850 Nm 2100 r/min
Oikeastaan teho on 515 kW/700 hv/3 000 kierr/min. (metric horsepower, Pferdestärke). Tiger II:ssa oli kuitenkin kierroslukurajoitin 2 500 kierroksen kohdalla, joten todellinen maksimiteho oli 441 kW/600 hv. Näin ollen myöskään huippunopeus ei ollut se reilut 41 km/h, joka on merkitty jopa moniin alkuperäisdokumentteihin. 41 km/h nopeus olisi voitu saavuttaa vain kiertämällä konetta 3 000 kierr/min. Todellinen huippunopeus oli hiukan yli 30 km/h.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Siis vaitoehtoina oli ymmärtääkseni kaksi käynnistysmetodia:

Edit: 24 voltin sähköstartti tässä pyörittämisen siis hoiti sähkömoottori, lisäksi oli kaksi sähköistä ulkopuolista järjestelmää kampistartti ja toinen vaihtoehto oli tuo inertiastartti, kuten videossa, jossa massapyörään kerätään liike-energia ja isketään sitten pinioni kehälle... edit:

välityssuhteen voisi ymmärtää, että se olisi 140 vivunkierrosta vastaa 10000 vauhtipyöränkierrosta, eli 60 kierrosta minuutissa vastaisi siis 4300 kierrosta minuutissa vauhtipyörällä ? Vivun voima välitetään planeettavaihteiston läpi massapyörälle, joten massapyörän pyörittäminen, noin periaatteessa vaatii saman energian on kylmä tai lämmin, mutta se on eriasia suostuuko meypahhi käynnistymään yhdestä vedosta :)

Niin taisi aiemmin ollakin puhetta tuosta kierrosrajoittimesta, unohdin katsoin vain noita moottorin speksejä.

- j o n i -

Olin lukenut alkujaan lontoonmurteen väärin, käynnistys muotoja oli kolme kuten tuohon edit: korjasin LV kanssa käydyn keskustelun jälkeen asian, olen pahollani sekoiluista :)
Last edited by Rokka on Tue Dec 02, 2008 15:33, edited 1 time in total.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin lisätään että lämmin siinä varmaan tulee kuitenkin tuota pyörittäessä :)

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Rokka wrote:Siis vaitoehtoina oli ymmärtääkseni kaksi käynnistysmetodia:

Boschin 24 voltin sähköstartti tässä pyörittämisen siis hoiti sähkömoottori ja pinioni (käynnistysratas) kytkettiin manuaalisesti kytkimellä kampiakselin kehälle, toinen vaihtoehto oli tuo inertiastartti, kuten videossa, jossa massapyörään kerätään liike-energia ja isketään sitten pinioni kehälle...
Minä käsitin, että metodeja oli yhteensä kolme: sähköstartti, tavallinen vaihteistolla varustettu kampikäynnistin (vasen kuva) ja veivattava inertiakäynnistin (oikea kuva).

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

No minä ja minun lontoo :)

...niinhän siinä lukee sähköstartin lisäksi oli kaksi vaihtoehtoista tapaa käynnistää moottori kampistartti AL/RBI/RI tai inertia AL/ZMI (tai lukeeko siinä A1) molemmat Boschin tekemiä.

jos lukisi ja ajattelisi loppuun ennen kuin selittää :) Mutta veikkaisin edelleenkin kuten aiemmin tuossa videon vaunussa voisi olla kyllä tuo inertiakäynnistys, koska pojjaat kierrittävät vauhtipyörän liikkeelle ennen kuin kytkevät sen moottoriin ?

olen pahoillani :) - j o ni -

Post Reply

Return to “Panssarit”