Page 1 of 2

Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Fri Apr 11, 2014 19:39
by Kauko Partio
Hitsaus syrjäytti niittauksen teräsrakenteiden yhteenliittämisessä, muutos alkoi alasta riippuen 20- tai 30-luvulla. Panssarivaunujen rakentamisessa muutos lienee alkanut 30-luvun puolivälin paikkeilla.

Pari kysymystä tähän liittyen. Mitkä olivat eri maiden (USA, N-Liitto, Iso-Britannia ja Saksa) ensimmäisiä panssareitä, joissa oli hitsattu runko?

Missä yleisimmissä toisen maailmansodan panssareissa oli vielä niitattu runko? Ainakin M3 Lee/Grant, Vickers 6 ton ja T-26, mutta missä muissa?

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Fri Apr 11, 2014 19:52
by caporal
Ainakin jossain näissä Puttiini pikkuserku Klimeissä oli niittejä ? Taisi olla olla vaan suojauspanssareissa ? Jokos puttiini on laittanu kansa äänestyse Lappeerannasa ja Imatralla venäjään liittymiseks , vitsi vai joskus totta ? Sillo ainaski tarvitts jotai muuta ku polttopulloja ja ruottalaisia olemattomia panssarintorjuntatykkejä . En kai provosoi sotaa ? Ryssän pelko on kaike alku vai kui se oli ...

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Mon Apr 14, 2014 15:47
by Ivan Orav
Vaikea sanoa, Englanissa Bovingtonissa on KV-1-llä n.s. "valettu torni"

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Mon Apr 14, 2014 16:02
by LV
KV-vaunujen torneja valmistettin sekä hitsaamalla, että valamalla. Caporalin postaamissa kuvissa esiintyy KV-1E, jonka panssarointia oli vahvistettu pultatuilla lisäpanssarilevyillä.

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Wed Apr 16, 2014 19:46
by Kauko Partio
En muistanutkaan, että Klimeissä on ollut lisäpanssarointia. Ne on todennäköisesti pultattu torniin hitsattuihin tukirakenteisiin.

Panssarien kehitystä USA:ssa: M3 Lee ja Grant olivat vielä niitaten koottuja.

Image

Eli levyjen saumakohdissa näkyy paljon niittejä. Niittauslaite näytti muuten tältä.

Image

Työkalun suuresta koosta johtuen umpinaisen rakenteen, kuten panssarivaunun rungon viimeinen sauma on pitänyt suunnitella viisaasti. Tai sitten käyttää toisenlaista työkalua.

M4 Shermanin versio M4 on hitsatulla komposiittirungolla. Wikipedian sanavalinta tarkoittanee hitsattua ja niitattua rakennetta.
Versiossa M4A1 runko on valettu, versioissa M4A2-A4 hitsattu ja M4A6:ssa on komposiittirunko.

Image

Tämä runko näyttää valetulta.

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Fri Apr 25, 2014 13:31
by Kauko Partio
Niiteistä hitsisaumoihin osa 2: Iso-Britannia

Sodan alussa brittien ajatusmaailmaan kuului kaksi vaunutyyppiä. Raskaasti panssaroidut, hitaat tankit (infantry tanks) tukivat jalkaväkeä ja kevyemmin panssaroidut nopeat tankit (cruiser tanks) operoivat kevyen ratsuväen tapaan.

Britit karsastivat hitsausta osin työtapojen kehittymättömyyden osin pätevien hitsaajien puutteen vuoksi.

Mielenkiintoista on, että sodan alkuvaiheen yleisin infantry tank Matilda II näyttäisi olevan koottu ilman niittejä. Se oli raskaasti panssaroitu ja paksujen levyjen niittaus on vaikeaa, ilmeisesti se siis hitsattiin.

Image

Matilda II:n korvaajaksi tuli kevyempirakenteinen Valentine, joka oli niitattu.

Image

Cruisereiden puolella sodan alkuvaiheiden yleisin tankki oli niitattu Crusader.

Image

Erillisistä jalkaväkivaunuista ja risteilijävaunuista luovuttiin lopulta ja tuloksena oli 1943 palvelukäyttöön otettu Cromwell.

Image

Näyttää niitatulta.

Seuraava kehitysversio oli Comet, joita käytettiin 1944 lähtien.

Image

Näyttää hitsatulta.

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Sun Apr 27, 2014 19:43
by mosu
Ivan Orav wrote:Vaikea sanoa, Englanissa Bovingtonissa on KV-1-llä n.s. "valettu torni"
Muistelen lukeneeni jostain nettisivustolta, että sodan aikana T-35:n torneja jopa prässättiin yhdestä levystä jollain 'superprässillä' Uralilla. Onko kukaan kuullut samaa?

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Sun Apr 27, 2014 20:35
by wanhempimestari
mosu wrote:
Ivan Orav wrote:Vaikea sanoa, Englanissa Bovingtonissa on KV-1-llä n.s. "valettu torni"
Muistelen lukeneeni jostain nettisivustolta, että sodan aikana T-35:n torneja jopa prässättiin yhdestä levystä jollain 'superprässillä' Uralilla. Onko kukaan kuullut samaa?
No ei :smile: Hiekkavalulta ne näyttää.On todella paljon halvempi ja yksinkertaisempi menetelmä. :miettii:

Ei varmaan siihenaikaan olis onnistunu, eikä minun tiedossa ole että nykyisinkään...
Tosin tiedoissani on huolestuttavan paljon inhimillisiä aukkoja :-D

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Sun Apr 27, 2014 20:44
by Esa Muikku
Ei, joo. T-34-vaunun torneja tehtiin UZTM:n tehtaalla prässäämällä tornin seinät ja katto yhdestä levystä.

Kuva: http://forum.valka.cz/attachments/121/T-34-76.JPG

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Sun Apr 27, 2014 20:51
by igorrock
T-34-vaunun torneja tehtiin UZTM:n tehtaalla prässäämällä tornin seinät ja katto yhdestä levystä.
Paljonkohan mahtoi käytetyssä levyssä olla paksuutta.... :miettii:

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Sun Apr 27, 2014 21:29
by wanhempimestari
Esa Muikku wrote:Ei, joo. T-34-vaunun torneja tehtiin UZTM:n tehtaalla prässäämällä tornin seinät ja katto yhdestä levystä.

Kuva: http://forum.valka.cz/attachments/121/T-34-76.JPG
Minusta tuo näyttää tornin päälle asennetusta ohuehkolta suojakuorelta :miettii:

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Mon Apr 28, 2014 2:24
by M/62
mosu wrote:Muistelen lukeneeni jostain nettisivustolta, että sodan aikana T-35:n torneja jopa prässättiin yhdestä levystä jollain 'superprässillä' Uralilla. Onko kukaan kuullut samaa?
On. Muutama versio aiheesta:

Image
T-34 obr 1942

Production of the new model started in August 1942 at ChKZ and Uralmash (Ural Heavy Machinery Plant in Sverdlovsk), these two factories utilising a 5,000-ton forge-press for stamped versions of the new hexagonal turret. Other factories produced the new turrets in cast and welded form.

http://www.flamesofwar.com/Default.aspx ... rt_id=1015
The new turret was produced in stamped and cast versions, with two versions of the cast turret, known as the “softedge” and “hardedge” versions. The hardedge version was made up of a larger number of individual cast components, the softedge version from three – the walls, the ring and the armoured roof. The stamped version was made from a single 45mm armoured plate forced into shape by a 5,000 ton press.

http://www.historyofwar.org/articles/we ... iants.html
»UZTM« (Ural Heavy Machinery Plant) popularly »Uralmash« at Sverdlovsk,

by October 1,1942.

Fortunately, the engineers at »Uralmash« could make use of »Shleman«, a huge 10,000-ton steel press capable of forming almost any shape required. So, as a way to accelerate production, a new slightly larger »stamped« cast turret out of 60mm hardened steel was developed with a rounded upper hexagonal shape that was simply welded onto the lower turret ring.
The result not only was faster to assemble but showed better armour protection during artillery tests as well.
Production started in October 1942, resulting in no less than 2,670 stamped turrets completed by March 1944, the last batches with the new commander copula installed.
As »Uralmash« itself only completed approx. 700 tanks in 1942/3, the majority of roughly 2,000 turrets were sent to »Tankograd« and »Krasnoye Sormovo« for assemble, resulting in the »T-34 ChTZ« as it is commonly called.

http://www.o5m6.de/t-34_76_uztm.html

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Mon Apr 28, 2014 6:35
by fg47
Moi!
Eiköhän levy lienee ollut punahehkunen,kun muotin päälle laitettiin?
Pikkupoikana näin kun höyryveturin tulipesän päätyä muotoon prässättiin,
niin kuumana se tehtiin.
Levyn paksuus siinäkin ~50mm.

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Mon Apr 28, 2014 7:44
by igorrock
Eiköhän levy lienee ollut punahehkunen,kun muotin päälle laitettiin?
Todennäköisesti ! :D

Re: Niittauksesta hitsaukseen panssarivaunuissa

Posted: Mon Apr 28, 2014 8:25
by fg47
Moi!
Piti käydä tarkistamassa,ei se ihan 50mm ollut toi pääty...
Mutta 20-30mm kumminkin.