maailman paras/ legendaarisin panssari?

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
jääkäri evp

maailman paras/ legendaarisin panssari?

Post by jääkäri evp »

itse nimeän ehdottomasti venäjän t-34.oli tosi edistyksellinen aikanaan ilmestyessään taistelukentälle.esimerkkinä monille tankeille.

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Post by J »

Siihen parhaaseen en ota kantaa mutta legendaarisin oli varmasti Tiikeri.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Renault FT-17

Varsinkin koirasvaunu on äärimmäisen macho :-D

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

No tottakai "maalaiva"Mark I Male :D

Image
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Jos "legendaarisinta" etsitään, niin bronssoni eli sherman.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Garrett

Post by Garrett »

Mun ääni menee aikalailla tasan Tiger vs. T-34

T-34 on toiminut esimerkkinä monille myöhempien aikojen vaunuille

Tiikereillä taas saatiin osaavalla miehistöllä uskomatonta tuhoa aikaan esim. M.Wittmann & pojat...

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: maailman paras/ legendaarisin panssari?

Post by LV »

talousmies wrote:itse nimeän ehdottomasti venäjän t-34.oli tosi edistyksellinen aikanaan ilmestyessään taistelukentälle.esimerkkinä monille tankeille.
T-34 m 1941 oli selvästi maailman paras panssarivaunu vuonna 1941. Tiger I ilmestyi seuraavana vuonna ja oli T-34:ää vastaan täysin ylivoimainen. Toki vaunut oli suunniteltu eri tarpeisiin ja voisi kuvitella että yhden Tiger I:n hinnalla olisi saanut viisi T-34:ää. Sanoisin että Panther oli sodan paras panssarivaunu ja Tiger legendaarisin.

T-34:ää sanotaan usein sodan parhaaksi panssarivaunuksi, sillä se aiheutti saksalaisille suuria vaikeuksia vuosina 1941 ja 42. T-34:n ylistäjät kuitenkin yleensä unohtavat sen että panssarivaunut kehittyivät sodan aikana. Ei T-34:n voi hyvällä tahdollakaan sanoa olleen paras panssarivaunu vuonna 1944 tai 45.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Nyt kuitenkaan kysymystä ei oltu rajattu vain toiseen maailmansotaan...! ;)

Voidaanhan vaikka nykypäivänä jo alkaa sanoa yhden legendaarisimmista vaunuista olevan amerikkalainen M1 Abrams kaikkine eri versioineen (parhaudesta en sano tässä yhteydessä tarkoituksella mitään).
Myös oman luokkansa legendaarisuutta kantaa esimerkiksi Merkava.
Hekilökohtaisen kaikkien aikojen suosikin mainitakseni tunnustan päätyväni silti kuitenkin Tiikeriin.

Parasta panssarivaunua kysyttäessä olisi taas hyvä ajatella mihin käyttöön sen tulisi olla paras, vaunuja kun on maailmassa niin moneen tarkoitukseen. Yhtä hyvin voisin vaikka kysyä "mikä on maailman paras auto?". Jollain raskaalla Leclercillä tai Leopardilla ei paljon pääse näyttämään kynsiään pehmeässä ja peitteisessä maastossa tai vaikkapa vuoristoisella alueella, kun taas BMP- tai M2 Bradley -vaunut eivät omaa samaa tulivoimaa ja taistelukestävyyttä "shakkilaudan tasaisessa" taistelumaastossa...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.
Last edited by Komendantti on Sat Jan 05, 2008 17:09, edited 2 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Toisen maailmansodan vaunuista Sherman on aliarvostetuimpia, T-34 ja Tiikeri taas yliarvostetuimpia.

t: Sven
Last edited by Juha Tompuri on Sat Jan 05, 2008 22:26, edited 1 time in total.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!

Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Sturmmann wrote:Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!

Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa?
Tiikerin valmistuskin taisi maksaa jotain samassa suhteessa.
Lisäksi taktinen tilanne Tiikerien tullessa vihdoin jonkinasteiselle luotettetavuustasolle oli se, että vastapuoli eteni ja Tiikerit toimivat enempi tai vähempi palokunnanomaisissa torjuntatehtävissä.
Sturmmann wrote:Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi.
Teknisesti yksi toisen maailmansodan luotettavimmista vaunuista. Yksi painoluokkansa parhaista vaunuista.

Sturmmann wrote: Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
..ja mikä Wittmannin kohtaloksi koituikaan?
Ei, tällä kertaa ei Tiikerin tekninen epäluotettavuus...

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Post by LV »

Sturmmann wrote:Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!

Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Saksalaiset raskaat panssarivaunupataljoonat tuhosivat yhteensä noin 8 600 panssaria. Minulla olevissa tiedoissa ei ole eritelty Tiger I ja II-vaunuja. Tilastoissa ei ilmeisesti ole myöskään mukana LSSAH:n, Das Reichin, Totenkopfin ja Grossdeutschlandin sittemmin lakkautettujen raskaiden panssarivaunukomppanioiden tuhoamia vaunuja. Tigerien tuhoamissuhde oli kokonaisuudessaan 1:5,44 ja mikäli lasketaan vain vihollisen välittömän toiminnan seurauksena tuhoutuneiden Tigerien suhde tuhottuihin vihollisvaunuihin, suhde on 1:12,16. Tämän suuntaisiin lukemiin olisi ollut tarkoitus päästä 80-luvulla Leopard 2:llakin, muuten olisivat lännestä loppuneet panssarit. Sanottakoon vielä, että tilastot ovat saksalaisten tekosia, eikä tuhottujen vihollispanssarien määrää ole ainakaan vähätelty.

Lähde: Wilbeck, C.W. (2004) : Sledgehammers – Strengths and Flaws of Tiger Tank Battalions in World War II, The Aberjona Press, Bedford, Pennsylvania, USA, ISBN: 0-9717650-2-2

User avatar
AkuK
erikmest
erikmest
Posts: 332
Joined: Fri Dec 29, 2006 20:34
Location: Pohojanmaa

Post by AkuK »

T-72

Kakarana asuttiin rautatien varressa ja siinä oli usein pohjoiseen meneviä sotajunia parkissa. Tuli sitten ihaitua niitä T-54 ja T55:sia sekä myöhemmin T-72:sia.

Aattelin että jos joskus vaunumieheksi pääsisi, ja mitä vielä, piruuttansa laittoivan JPr:iin sinkoa nykimään.

Siellä sitten Lapuan poijan kanssa ihmeteltiin että täältähän on Murmanskiin lyhkäsempi kuin kotia.

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Post by LV »

Sven Tuuva wrote:Tiikerin valmistuskin taisi maksaa jotain samassa suhteessa. Lisäksi taktinen tilanne Tiikerien tullessa vihdoin jonkinasteiselle luotettetavuustasolle oli se, että vastapuoli eteni ja Tiikerit toimivat enempi tai vähempi palokunnanomaisissa torjuntatehtävissä.
Olivathan toki Tiger I ja II aivan liian kalliita, yli kahden Pantherin tai kolmen Sturmgeschütz III:n hintaisia. Ja strateginen tilanne tosiaan oli miltei koko Tigerien sotauran ajan saksalaisten kannalta epäedullinen ja lopulta tietysti toivoton. Vaunuilla olisi varmasti päästy suurempiin tuloksiin, mikäli sitä olisi voitu käyttää enemmän alkuperäisen ajatuksen mukaisesti massamaisesti vähintään pataljoonan voimin läpimurtoihin.

Harvinainen esimerkki Tiger II-vaunuilla tapahtuneesta massamaisesta läpimurrosta tapahtui operaatio Südwindin aikana helmikuussa 1945 Granin sillanpäätä vastaan tehdyssä hyökkäyksessä. 501. raskas SS-panssarivaunupataljoona ja raskas panssarivaunupataljoona Feldherrnhalle (entinen 503.) hyökkäsivät yhteensä noin 40 vaunun voimin muutaman kilometrin kaistalla vahvaa vihollista vastaan. Vihollisella oli yli 60 000 miestä, 100-230 panssaria ja yli 100 PST-tykkiä. Hyökkäys onnistui erinomaisesti ja viholliselle aiheutettiin suuret tappiot. Toki kokonaistilanteeseen idässä ei tällä yksittäisellä menestyksellä ollut vaikutusta.

Tigerien luotettavuus oli myös melkoisen huonolla tolalla. Ongelmat korostuivat erityisesti kiireellisissä vetäytymistilanteissa. Esimerkiksi 504. ja 508. RSPSVP menettivät Italiassa vetäytyessään 64 Tiger I:tä, joista mahdollisesti lähes 60 jouduttiin räjäyttämään.
Sven Tuuva wrote:Teknisesti yksi toisen maailmansodan luotettavimmista vaunuista. Yksi painoluokkansa parhaista vaunuista.
Suurin ongelma oli vaunun huono 75 mm tykki. Paremmilla 76,2 mm amerikkalaisilla kanuunoilla tai brittien 17-naulaisella varustettuja vaunuja alkoi tulla vasta sodan lopussa. Shermanin luotettavuus toki oli kohdallaan. Jotkut saksalaiset yksiköt ottivat Shermaneita hinauspanssarivaunuiksi.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Olen ymmärtänyt, että vaihteiston sai onneton kuski Tigeristä hajalleen helposti. Kokeneilla kuskeilla ei ollut ongelmia Tigerin kanssa.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Panssarit”