maailman paras/ legendaarisin panssari?
maailman paras/ legendaarisin panssari?
itse nimeän ehdottomasti venäjän t-34.oli tosi edistyksellinen aikanaan ilmestyessään taistelukentälle.esimerkkinä monille tankeille.
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: maailman paras/ legendaarisin panssari?
T-34 m 1941 oli selvästi maailman paras panssarivaunu vuonna 1941. Tiger I ilmestyi seuraavana vuonna ja oli T-34:ää vastaan täysin ylivoimainen. Toki vaunut oli suunniteltu eri tarpeisiin ja voisi kuvitella että yhden Tiger I:n hinnalla olisi saanut viisi T-34:ää. Sanoisin että Panther oli sodan paras panssarivaunu ja Tiger legendaarisin.talousmies wrote:itse nimeän ehdottomasti venäjän t-34.oli tosi edistyksellinen aikanaan ilmestyessään taistelukentälle.esimerkkinä monille tankeille.
T-34:ää sanotaan usein sodan parhaaksi panssarivaunuksi, sillä se aiheutti saksalaisille suuria vaikeuksia vuosina 1941 ja 42. T-34:n ylistäjät kuitenkin yleensä unohtavat sen että panssarivaunut kehittyivät sodan aikana. Ei T-34:n voi hyvällä tahdollakaan sanoa olleen paras panssarivaunu vuonna 1944 tai 45.
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Nyt kuitenkaan kysymystä ei oltu rajattu vain toiseen maailmansotaan...! ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Voidaanhan vaikka nykypäivänä jo alkaa sanoa yhden legendaarisimmista vaunuista olevan amerikkalainen M1 Abrams kaikkine eri versioineen (parhaudesta en sano tässä yhteydessä tarkoituksella mitään).
Myös oman luokkansa legendaarisuutta kantaa esimerkiksi Merkava.
Hekilökohtaisen kaikkien aikojen suosikin mainitakseni tunnustan päätyväni silti kuitenkin Tiikeriin.
Parasta panssarivaunua kysyttäessä olisi taas hyvä ajatella mihin käyttöön sen tulisi olla paras, vaunuja kun on maailmassa niin moneen tarkoitukseen. Yhtä hyvin voisin vaikka kysyä "mikä on maailman paras auto?". Jollain raskaalla Leclercillä tai Leopardilla ei paljon pääse näyttämään kynsiään pehmeässä ja peitteisessä maastossa tai vaikkapa vuoristoisella alueella, kun taas BMP- tai M2 Bradley -vaunut eivät omaa samaa tulivoimaa ja taistelukestävyyttä "shakkilaudan tasaisessa" taistelumaastossa...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Voidaanhan vaikka nykypäivänä jo alkaa sanoa yhden legendaarisimmista vaunuista olevan amerikkalainen M1 Abrams kaikkine eri versioineen (parhaudesta en sano tässä yhteydessä tarkoituksella mitään).
Myös oman luokkansa legendaarisuutta kantaa esimerkiksi Merkava.
Hekilökohtaisen kaikkien aikojen suosikin mainitakseni tunnustan päätyväni silti kuitenkin Tiikeriin.
Parasta panssarivaunua kysyttäessä olisi taas hyvä ajatella mihin käyttöön sen tulisi olla paras, vaunuja kun on maailmassa niin moneen tarkoitukseen. Yhtä hyvin voisin vaikka kysyä "mikä on maailman paras auto?". Jollain raskaalla Leclercillä tai Leopardilla ei paljon pääse näyttämään kynsiään pehmeässä ja peitteisessä maastossa tai vaikkapa vuoristoisella alueella, kun taas BMP- tai M2 Bradley -vaunut eivät omaa samaa tulivoimaa ja taistelukestävyyttä "shakkilaudan tasaisessa" taistelumaastossa...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.
Last edited by Komendantti on Sat Jan 05, 2008 17:09, edited 2 times in total.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Toisen maailmansodan vaunuista Sherman on aliarvostetuimpia, T-34 ja Tiikeri taas yliarvostetuimpia.
t: Sven
t: Sven
Last edited by Juha Tompuri on Sat Jan 05, 2008 22:26, edited 1 time in total.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!
Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Tiikerin valmistuskin taisi maksaa jotain samassa suhteessa.Sturmmann wrote:Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!
Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa?
Lisäksi taktinen tilanne Tiikerien tullessa vihdoin jonkinasteiselle luotettetavuustasolle oli se, että vastapuoli eteni ja Tiikerit toimivat enempi tai vähempi palokunnanomaisissa torjuntatehtävissä.
Teknisesti yksi toisen maailmansodan luotettavimmista vaunuista. Yksi painoluokkansa parhaista vaunuista.Sturmmann wrote:Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi.
..ja mikä Wittmannin kohtaloksi koituikaan?Sturmmann wrote: Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Ei, tällä kertaa ei Tiikerin tekninen epäluotettavuus...
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Saksalaiset raskaat panssarivaunupataljoonat tuhosivat yhteensä noin 8 600 panssaria. Minulla olevissa tiedoissa ei ole eritelty Tiger I ja II-vaunuja. Tilastoissa ei ilmeisesti ole myöskään mukana LSSAH:n, Das Reichin, Totenkopfin ja Grossdeutschlandin sittemmin lakkautettujen raskaiden panssarivaunukomppanioiden tuhoamia vaunuja. Tigerien tuhoamissuhde oli kokonaisuudessaan 1:5,44 ja mikäli lasketaan vain vihollisen välittömän toiminnan seurauksena tuhoutuneiden Tigerien suhde tuhottuihin vihollisvaunuihin, suhde on 1:12,16. Tämän suuntaisiin lukemiin olisi ollut tarkoitus päästä 80-luvulla Leopard 2:llakin, muuten olisivat lännestä loppuneet panssarit. Sanottakoon vielä, että tilastot ovat saksalaisten tekosia, eikä tuhottujen vihollispanssarien määrää ole ainakaan vähätelty.Sturmmann wrote:Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!
Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Lähde: Wilbeck, C.W. (2004) : Sledgehammers – Strengths and Flaws of Tiger Tank Battalions in World War II, The Aberjona Press, Bedford, Pennsylvania, USA, ISBN: 0-9717650-2-2
T-72
Kakarana asuttiin rautatien varressa ja siinä oli usein pohjoiseen meneviä sotajunia parkissa. Tuli sitten ihaitua niitä T-54 ja T55:sia sekä myöhemmin T-72:sia.
Aattelin että jos joskus vaunumieheksi pääsisi, ja mitä vielä, piruuttansa laittoivan JPr:iin sinkoa nykimään.
Siellä sitten Lapuan poijan kanssa ihmeteltiin että täältähän on Murmanskiin lyhkäsempi kuin kotia.
Kakarana asuttiin rautatien varressa ja siinä oli usein pohjoiseen meneviä sotajunia parkissa. Tuli sitten ihaitua niitä T-54 ja T55:sia sekä myöhemmin T-72:sia.
Aattelin että jos joskus vaunumieheksi pääsisi, ja mitä vielä, piruuttansa laittoivan JPr:iin sinkoa nykimään.
Siellä sitten Lapuan poijan kanssa ihmeteltiin että täältähän on Murmanskiin lyhkäsempi kuin kotia.
Olivathan toki Tiger I ja II aivan liian kalliita, yli kahden Pantherin tai kolmen Sturmgeschütz III:n hintaisia. Ja strateginen tilanne tosiaan oli miltei koko Tigerien sotauran ajan saksalaisten kannalta epäedullinen ja lopulta tietysti toivoton. Vaunuilla olisi varmasti päästy suurempiin tuloksiin, mikäli sitä olisi voitu käyttää enemmän alkuperäisen ajatuksen mukaisesti massamaisesti vähintään pataljoonan voimin läpimurtoihin.Sven Tuuva wrote:Tiikerin valmistuskin taisi maksaa jotain samassa suhteessa. Lisäksi taktinen tilanne Tiikerien tullessa vihdoin jonkinasteiselle luotettetavuustasolle oli se, että vastapuoli eteni ja Tiikerit toimivat enempi tai vähempi palokunnanomaisissa torjuntatehtävissä.
Harvinainen esimerkki Tiger II-vaunuilla tapahtuneesta massamaisesta läpimurrosta tapahtui operaatio Südwindin aikana helmikuussa 1945 Granin sillanpäätä vastaan tehdyssä hyökkäyksessä. 501. raskas SS-panssarivaunupataljoona ja raskas panssarivaunupataljoona Feldherrnhalle (entinen 503.) hyökkäsivät yhteensä noin 40 vaunun voimin muutaman kilometrin kaistalla vahvaa vihollista vastaan. Vihollisella oli yli 60 000 miestä, 100-230 panssaria ja yli 100 PST-tykkiä. Hyökkäys onnistui erinomaisesti ja viholliselle aiheutettiin suuret tappiot. Toki kokonaistilanteeseen idässä ei tällä yksittäisellä menestyksellä ollut vaikutusta.
Tigerien luotettavuus oli myös melkoisen huonolla tolalla. Ongelmat korostuivat erityisesti kiireellisissä vetäytymistilanteissa. Esimerkiksi 504. ja 508. RSPSVP menettivät Italiassa vetäytyessään 64 Tiger I:tä, joista mahdollisesti lähes 60 jouduttiin räjäyttämään.
Suurin ongelma oli vaunun huono 75 mm tykki. Paremmilla 76,2 mm amerikkalaisilla kanuunoilla tai brittien 17-naulaisella varustettuja vaunuja alkoi tulla vasta sodan lopussa. Shermanin luotettavuus toki oli kohdallaan. Jotkut saksalaiset yksiköt ottivat Shermaneita hinauspanssarivaunuiksi.Sven Tuuva wrote:Teknisesti yksi toisen maailmansodan luotettavimmista vaunuista. Yksi painoluokkansa parhaista vaunuista.