Page 1 of 2

maailman paras/ legendaarisin panssari?

Posted: Sat Jan 05, 2008 11:50
by jääkäri evp
itse nimeän ehdottomasti venäjän t-34.oli tosi edistyksellinen aikanaan ilmestyessään taistelukentälle.esimerkkinä monille tankeille.

Posted: Sat Jan 05, 2008 11:52
by J
Siihen parhaaseen en ota kantaa mutta legendaarisin oli varmasti Tiikeri.

Posted: Sat Jan 05, 2008 12:04
by smokeball
Renault FT-17

Varsinkin koirasvaunu on äärimmäisen macho :-D

Posted: Sat Jan 05, 2008 13:23
by Komendantti
No tottakai "maalaiva"Mark I Male :D

Image

Posted: Sat Jan 05, 2008 13:49
by Wittmann
Jos "legendaarisinta" etsitään, niin bronssoni eli sherman.

Posted: Sat Jan 05, 2008 14:04
by Garrett
Mun ääni menee aikalailla tasan Tiger vs. T-34

T-34 on toiminut esimerkkinä monille myöhempien aikojen vaunuille

Tiikereillä taas saatiin osaavalla miehistöllä uskomatonta tuhoa aikaan esim. M.Wittmann & pojat...

Re: maailman paras/ legendaarisin panssari?

Posted: Sat Jan 05, 2008 15:58
by LV
talousmies wrote:itse nimeän ehdottomasti venäjän t-34.oli tosi edistyksellinen aikanaan ilmestyessään taistelukentälle.esimerkkinä monille tankeille.
T-34 m 1941 oli selvästi maailman paras panssarivaunu vuonna 1941. Tiger I ilmestyi seuraavana vuonna ja oli T-34:ää vastaan täysin ylivoimainen. Toki vaunut oli suunniteltu eri tarpeisiin ja voisi kuvitella että yhden Tiger I:n hinnalla olisi saanut viisi T-34:ää. Sanoisin että Panther oli sodan paras panssarivaunu ja Tiger legendaarisin.

T-34:ää sanotaan usein sodan parhaaksi panssarivaunuksi, sillä se aiheutti saksalaisille suuria vaikeuksia vuosina 1941 ja 42. T-34:n ylistäjät kuitenkin yleensä unohtavat sen että panssarivaunut kehittyivät sodan aikana. Ei T-34:n voi hyvällä tahdollakaan sanoa olleen paras panssarivaunu vuonna 1944 tai 45.

Posted: Sat Jan 05, 2008 16:53
by Komendantti
Nyt kuitenkaan kysymystä ei oltu rajattu vain toiseen maailmansotaan...! ;)

Voidaanhan vaikka nykypäivänä jo alkaa sanoa yhden legendaarisimmista vaunuista olevan amerikkalainen M1 Abrams kaikkine eri versioineen (parhaudesta en sano tässä yhteydessä tarkoituksella mitään).
Myös oman luokkansa legendaarisuutta kantaa esimerkiksi Merkava.
Hekilökohtaisen kaikkien aikojen suosikin mainitakseni tunnustan päätyväni silti kuitenkin Tiikeriin.

Parasta panssarivaunua kysyttäessä olisi taas hyvä ajatella mihin käyttöön sen tulisi olla paras, vaunuja kun on maailmassa niin moneen tarkoitukseen. Yhtä hyvin voisin vaikka kysyä "mikä on maailman paras auto?". Jollain raskaalla Leclercillä tai Leopardilla ei paljon pääse näyttämään kynsiään pehmeässä ja peitteisessä maastossa tai vaikkapa vuoristoisella alueella, kun taas BMP- tai M2 Bradley -vaunut eivät omaa samaa tulivoimaa ja taistelukestävyyttä "shakkilaudan tasaisessa" taistelumaastossa...
Listaa voi jatkaa vaikka kuinka.

Posted: Sat Jan 05, 2008 22:17
by Juha Tompuri
Toisen maailmansodan vaunuista Sherman on aliarvostetuimpia, T-34 ja Tiikeri taas yliarvostetuimpia.

t: Sven

Posted: Sat Jan 05, 2008 22:23
by Sturmmann
Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!

Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...

Posted: Sat Jan 05, 2008 22:58
by Juha Tompuri
Sturmmann wrote:Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!

Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa?
Tiikerin valmistuskin taisi maksaa jotain samassa suhteessa.
Lisäksi taktinen tilanne Tiikerien tullessa vihdoin jonkinasteiselle luotettetavuustasolle oli se, että vastapuoli eteni ja Tiikerit toimivat enempi tai vähempi palokunnanomaisissa torjuntatehtävissä.
Sturmmann wrote:Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi.
Teknisesti yksi toisen maailmansodan luotettavimmista vaunuista. Yksi painoluokkansa parhaista vaunuista.

Sturmmann wrote: Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
..ja mikä Wittmannin kohtaloksi koituikaan?
Ei, tällä kertaa ei Tiikerin tekninen epäluotettavuus...

t: Sven

Posted: Sun Jan 06, 2008 0:41
by LV
Sturmmann wrote:Huom. Katsokaa millä vaunulla on paras hyötysuhde! haloo! Tiger!!!

Ulkomuististani heitän 7. jotain per vaunu. Tarviiko keskustelua enempää jatkaa? Sherman? Liittoutuneiden vaunumiestenkin kammoksuma kolossi. Ilmatuen puute vain jätti saksalaisten vaunuille heikompaa mainetta. Katsokaa vaunuässiä. Wittmann, Carius ja jne...
Saksalaiset raskaat panssarivaunupataljoonat tuhosivat yhteensä noin 8 600 panssaria. Minulla olevissa tiedoissa ei ole eritelty Tiger I ja II-vaunuja. Tilastoissa ei ilmeisesti ole myöskään mukana LSSAH:n, Das Reichin, Totenkopfin ja Grossdeutschlandin sittemmin lakkautettujen raskaiden panssarivaunukomppanioiden tuhoamia vaunuja. Tigerien tuhoamissuhde oli kokonaisuudessaan 1:5,44 ja mikäli lasketaan vain vihollisen välittömän toiminnan seurauksena tuhoutuneiden Tigerien suhde tuhottuihin vihollisvaunuihin, suhde on 1:12,16. Tämän suuntaisiin lukemiin olisi ollut tarkoitus päästä 80-luvulla Leopard 2:llakin, muuten olisivat lännestä loppuneet panssarit. Sanottakoon vielä, että tilastot ovat saksalaisten tekosia, eikä tuhottujen vihollispanssarien määrää ole ainakaan vähätelty.

Lähde: Wilbeck, C.W. (2004) : Sledgehammers – Strengths and Flaws of Tiger Tank Battalions in World War II, The Aberjona Press, Bedford, Pennsylvania, USA, ISBN: 0-9717650-2-2

Posted: Sun Jan 06, 2008 0:59
by AkuK
T-72

Kakarana asuttiin rautatien varressa ja siinä oli usein pohjoiseen meneviä sotajunia parkissa. Tuli sitten ihaitua niitä T-54 ja T55:sia sekä myöhemmin T-72:sia.

Aattelin että jos joskus vaunumieheksi pääsisi, ja mitä vielä, piruuttansa laittoivan JPr:iin sinkoa nykimään.

Siellä sitten Lapuan poijan kanssa ihmeteltiin että täältähän on Murmanskiin lyhkäsempi kuin kotia.

Posted: Sun Jan 06, 2008 1:10
by LV
Sven Tuuva wrote:Tiikerin valmistuskin taisi maksaa jotain samassa suhteessa. Lisäksi taktinen tilanne Tiikerien tullessa vihdoin jonkinasteiselle luotettetavuustasolle oli se, että vastapuoli eteni ja Tiikerit toimivat enempi tai vähempi palokunnanomaisissa torjuntatehtävissä.
Olivathan toki Tiger I ja II aivan liian kalliita, yli kahden Pantherin tai kolmen Sturmgeschütz III:n hintaisia. Ja strateginen tilanne tosiaan oli miltei koko Tigerien sotauran ajan saksalaisten kannalta epäedullinen ja lopulta tietysti toivoton. Vaunuilla olisi varmasti päästy suurempiin tuloksiin, mikäli sitä olisi voitu käyttää enemmän alkuperäisen ajatuksen mukaisesti massamaisesti vähintään pataljoonan voimin läpimurtoihin.

Harvinainen esimerkki Tiger II-vaunuilla tapahtuneesta massamaisesta läpimurrosta tapahtui operaatio Südwindin aikana helmikuussa 1945 Granin sillanpäätä vastaan tehdyssä hyökkäyksessä. 501. raskas SS-panssarivaunupataljoona ja raskas panssarivaunupataljoona Feldherrnhalle (entinen 503.) hyökkäsivät yhteensä noin 40 vaunun voimin muutaman kilometrin kaistalla vahvaa vihollista vastaan. Vihollisella oli yli 60 000 miestä, 100-230 panssaria ja yli 100 PST-tykkiä. Hyökkäys onnistui erinomaisesti ja viholliselle aiheutettiin suuret tappiot. Toki kokonaistilanteeseen idässä ei tällä yksittäisellä menestyksellä ollut vaikutusta.

Tigerien luotettavuus oli myös melkoisen huonolla tolalla. Ongelmat korostuivat erityisesti kiireellisissä vetäytymistilanteissa. Esimerkiksi 504. ja 508. RSPSVP menettivät Italiassa vetäytyessään 64 Tiger I:tä, joista mahdollisesti lähes 60 jouduttiin räjäyttämään.
Sven Tuuva wrote:Teknisesti yksi toisen maailmansodan luotettavimmista vaunuista. Yksi painoluokkansa parhaista vaunuista.
Suurin ongelma oli vaunun huono 75 mm tykki. Paremmilla 76,2 mm amerikkalaisilla kanuunoilla tai brittien 17-naulaisella varustettuja vaunuja alkoi tulla vasta sodan lopussa. Shermanin luotettavuus toki oli kohdallaan. Jotkut saksalaiset yksiköt ottivat Shermaneita hinauspanssarivaunuiksi.

Posted: Sun Jan 06, 2008 19:34
by Sturmmann
Olen ymmärtänyt, että vaihteiston sai onneton kuski Tigeristä hajalleen helposti. Kokeneilla kuskeilla ei ollut ongelmia Tigerin kanssa.