Page 1 of 1
josef stalin is-2
Posted: Wed Jan 23, 2008 11:48
by jääkäri evp
näitähän oli eri tyyppejä käytössä toisessa maailmansodassa.laitoin tuohon
is-2:sen.
painoa mahtavat 46 tonnia ja aseena varmastikin tehokas 122mm tykki.
olikohan juuri tämä tyyppi myös kesällä 1944 suomea vastassa?
josef stalin tankkeja kuitenkin oli tuolloin puna-armeijalla karjalan
kannaksella.pst-miehemme tuhosivatkin niitä mm nyrkeillä ja kauhuilla.
Re: josef stalin is-2
Posted: Wed Jan 23, 2008 11:56
by Andreas Lärka
jääkäri wrote:olikohan juuri tämä tyyppi myös kesällä 1944 suomea vastassa?
Kyllä. Alkusarjan IS-2 -vaunuja on kuvattu mm. Viipurissa.
Posted: Wed Jan 23, 2008 12:31
by reka65
Kuinka muistaisin jostain tosiaan lukeneeni siitä miten tiestö ei kestänyt näitä vaunuja ja mm. siirtyminen tieltä pois tekin monasti sen että jäivät kiinni.
Viipurissa varmasti näitä onkin esiintynyt kun tiepohja kesti.
Posted: Thu Jan 24, 2008 15:01
by Panssarijääkäri
Olen lukenu useaan otteeseen JS-kakkosista mm. Ihantalassa. Suomalaiset usein erehtyivät kutsumaan niitä Klimeiksi.
http://www.sodatkuvina.cjb.net/images/J ... ksella.jpg
Posted: Thu Feb 07, 2008 16:23
by Sturmmann
Tuo JS-2 oli ajajan surmanloukku, käsitykseni mukaan sillä ei ollut muuta tietä ulos, kuin tornin kautta. Vielä jos välissä torniin tuupertuneet miehet ja vaunussa tuli irti, niin on siinä voinut kiitellä mielessään neuvostopanssarin kehitystyötä.

Posted: Fri Feb 08, 2008 8:37
by Andreas Lärka
Sturmmann wrote:Tuo JS-2 oli ajajan surmanloukku, käsitykseni mukaan sillä ei ollut muuta tietä ulos, kuin tornin kautta.
Eiköhän siinä ollut myös pohjaluukku kuten muissakin sen ajan neukkupanssareissa.
Posted: Fri Feb 08, 2008 9:53
by Komendantti
Andreas Lärka wrote:Sturmmann wrote:Tuo JS-2 oli ajajan surmanloukku, käsitykseni mukaan sillä ei ollut muuta tietä ulos, kuin tornin kautta.
Eiköhän siinä ollut myös pohjaluukku kuten muissakin sen ajan neukkupanssareissa.
Jos pohjaluukku oli, niin hätätilanteessa saattoi miehistölle kenties tulla pieni kiire saada siirretyksi taistelutilan lattialla olevat ammuslaatikot sen päältä ensin pois (kuva otettu tst-tilan takaseinästä ajajan tilaa kohti):
Eikä se luukun avaaminenkaan hätäpoistumista varten aivan yksiselitteisen helppoa ole ollut:
"Often a round just penetrates the tank's armor but doesn't hit the ammunition or fuel tanks. All crewmembers are wounded, their tank is burning, but the crew is unable to extinguish the flame. They need to escape the tank and run off to a safe distance. However, the tankers are wounded and they simply can't do that, they can't open the locked hatches. And you can hear the cries of those being burned alive. You can't help them because the hatches are locked inside."
Monesti ohje vaunumiehistöille olikin liikkua taistelun aikana kansiluukut suljettuina mutta ei silti salvattuina.
Pohjaluukun kautta vaunusta poistumiseen kuluu aina reilusti aikaa - jo pelkästään kyseisen luukun avaamiseen - , eikä se välttämättä edes onnistu haavoittuneelta miehistöltä, tai jos vaunu vain vaikka sattuu olemaan maastossa sellaisessa paikassa, ettei luukun kautta yksinkertaisesti mahdu poistumaan...
Andreas Lärka wrote:jääkäri wrote:olikohan juuri tämä tyyppi myös kesällä 1944 suomea vastassa?
Kyllä. Alkusarjan IS-2 -vaunuja on kuvattu mm. Viipurissa.
Tässä olisi kuva Viipurista:
