Page 1 of 2

t-54

Posted: Mon Jan 28, 2008 10:59
by jääkäri evp
oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?

Re: t-54

Posted: Mon Jan 28, 2008 11:04
by Komendantti
jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.
jääkäri wrote:hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?
Kyllä niitä aikanaan tuli suurehko määrä, yritänpä kaivaa jos löytyy tarkka luku, joka lasketaan kymmenissä eikä sadoissa.

Re: t-54

Posted: Mon Jan 28, 2008 11:10
by jääkäri evp
Komendantti wrote:
jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.
jääkäri wrote:hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?
Kyllä niitä aikanaan tuli suurehko määrä, yritänpä kaivaa jos löytyy tarkka luku.
just sitä tarkoitin.jostain luin että suomessa t-54:sta olisi kutsuttu " nikitaksi."

Re: t-54

Posted: Mon Jan 28, 2008 11:20
by Komendantti
jääkäri wrote:just sitä tarkoitin.jostain luin että suomessa t-54:sta olisi kutsuttu " nikitaksi."
Kyllä vain.
T-54 -vaunut (43 kpl?) tulivat N-liitolta 1959-61 samaan aikaan mm. 57 ilmatorjunta-psv:n (ZSU-57-2) kanssa, jossa oli T-54:n runko.
Uudempia T-55 -vaunuja tuotiin Suomeen jo 1965 alkaen, jonka lisäksi tuli muutakin itämaista ps-kalustoa, kuten esim. ATS-59, PT-76 ja BTR-50. Toisin sanoen 70-luvulle tultaessa ps-kalusto oli melko hyvin integroitunut Varsovan liiton kaluston kanssa samantyyppiseksi, kuuliaisen YYA-hengen mukaan.
Taitavat jokainen Nikitoista olla nykyään joko museoituina tai odottelemassa Rovajärven ammuntojen maalitauluksi pääsyä.

Posted: Mon Jan 28, 2008 18:10
by reka65
Ruoste on tuntunut nostaneen saku-tankkien arvon taivaisiin.T-54:set ovat varmasti vain jossakin kerättyinä huutokauppaa odottaen.Mitä ne näitä "kauniita"pihojen koristeita nauloiksi sulattavat kun niitä saa muutenkin kaupaksi kotimaassakin.

Maan kaikki sotilaallisuuteen edes vähän viittaavahan tuhotaan kukkahattutätien ja entisten hippien riemuksi.

Sori,oli pakko päästää ulos...tuli siis ihan väkisin.

Posted: Mon Jan 28, 2008 18:21
by Wittmann
Nikita sukupolvi on aikansa elänyt. 55 tuli savuheitteet torniin vasta kotimaisessa modifoinnissa.

Re: t-54

Posted: Mon Jan 28, 2008 18:22
by LV
Komendantti wrote:
jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.
Varmasti tarkoitit vain Suomeen tulleita T-54-vaunuja, mutta joissain viisnelosenkin malleissa oli savunpoistin tykinputkessa. Lisäksi joidenkin vaunujen "henkilöllisyys" voi olla epäselvä, koska vaunuihin on tehty jälkiasennuksina monia parannuksia eri maissa eri aikoina.

Posted: Mon Jan 28, 2008 18:26
by Komendantti
reka65 wrote:T-54:set ovat varmasti vain jossakin kerättyinä huutokauppaa odottaen.
Kyllä kaikki jäljellä olevat Nikitat ovat olleet Tervolan varikolla odottelemassa, että osa kunnostettaisiin museovaunuiksi, samalla kun osa saa (ja on jo varmasti saanut) viimeiseksi osoitteekseen "Rovajärven ampuma-alue".
http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp ... 10&main=25

Re: t-54

Posted: Mon Jan 28, 2008 18:28
by Komendantti
LV wrote:
Komendantti wrote:
jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.
Varmasti tarkoitit vain Suomeen tulleita T-54-vaunuja - -
Kyllä vain. Muut ovatkin sitten asia erikseen.
Wittmann wrote:Nikita sukupolvi on aikansa elänyt. 55 tuli savuheitteet torniin vasta kotimaisessa modifoinnissa.
Totta. Tässä näkyy hyvin nuo suojasavunheittimet (4 kpl) tornin kyljessä:
http://tietokannat.mil.fi/kalustoesitte ... -55m_1.jpg
...Mutta olihan T-55:ssa sentään iki-ihana moottorisavutus...!
Senpä käyttö se vasta oikein räyhäkästä olikin. :D

Posted: Sat Apr 26, 2008 22:29
by Wittmann
Tossa näin yhtä James Bondia. Siinä 007 ajelee 55 vaunulla. Kuka nähnyt???

Mitä erikoista 007 ajossa on??

Posted: Sat Apr 26, 2008 23:22
by Komendantti
Wittmann wrote:Tossa näin yhtä James Bondia. Siinä 007 ajelee 55 vaunulla. Kuka nähnyt???

Mitä erikoista 007 ajossa on??
Jos tarkoitat Golden Eye -elokuvaa, niin siinä herra Bondin ohjaaman vaunun ajajan paikka sijaitsee rungon "vääräällä" eli oikealla sivulla, kun sen pitäisi olla vasemmalla. Lisäksi herra Bond on penkin nostamisen jälkeen ilmeisimmin laittanut vielä penkin alle lisäkoroketta, koska ohjailee vaunua luukku auki noin 40 cm ylempänä kuin tavallisesti. Tai sitten Pierce Brosnan vain yksinkertaisesti on sen verran "persjalkainen mies", että istuu tuolla tavalla korkeammalla kuin muut... :D
PS. Ei muuten ollut T-55:n murinaa tuon vaunun moottorin ääni, vaikka ainakin esim. telapyörästö ja torni vaikuttivat aivan oikeilta... Myös ajovalon & ipunan paikka oli "väärällä puolella".
PS2. Yhdessä pysäytyskuvassa näkyi rungon etuosassa kaksi ajajanluukkua - toisessa kyyristeli Brosnan ja toinen oli taas suljettu, jonka alla siis oli vaunun varsinainen ajaja. Eli pääpolttoainesäiliö & ammussäiliö on tällöin poistettu?
Olisikohan kyseessä näytös- / sotaharjoitusvaunu tai jokin vastaava (tuollaiseen "ajeluun" riittänee vaikka pelkkä keskisäiliö)? Hyvää työtä kuitenkin. ;)

Posted: Sun Apr 27, 2008 11:37
by Wittmann
Juu se jujuhan oli kun britit oli siirtänyt 55 ohjaamon "väärälle" puolelle. Kommendantti kertoi asian läpi.

Posted: Sat May 03, 2008 22:16
by AkuK
made for the movie which included changing the original steel tracks to Chieftain tracks with rubber pads so it could be driven on the road
Olihan tuohon vissiin telat vaihdettu? Jos nuo nyt mitään eroa tekee?
Omat kokemukset vaunuista rajoittuu T-54:sen kannella istumiseen...
Image

Posted: Sun May 04, 2008 7:32
by Wittmann
Juu siinä on ns kumitela. Eli tela ei ole suoraan rauta vast asfaltti. Se ei syö kaduilta pinnotteita.

Posted: Sun May 04, 2008 17:15
by Komendantti
Wittmann wrote:Juu siinä on ns kumitela. Eli tela ei ole suoraan rauta vast asfaltti. Se ei syö kaduilta pinnotteita.
Eli siis telat, joissa on kumianturat, jos hiukan tarkemmin ilmaistaan. ;)
(eikä siis kuten vaikkapa telakuorma-autossa)