t-54
Posted: Mon Jan 28, 2008 10:59
oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?
hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?
Keskusteluareenan tarjoaa teille Pohjois-Kymenlaakson Asehistoriallinen Yhdistys
http://pkymasehist.fi/phpBB2/
Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Kyllä niitä aikanaan tuli suurehko määrä, yritänpä kaivaa jos löytyy tarkka luku, joka lasketaan kymmenissä eikä sadoissa.jääkäri wrote:hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?
just sitä tarkoitin.jostain luin että suomessa t-54:sta olisi kutsuttu " nikitaksi."Komendantti wrote:Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?Kyllä niitä aikanaan tuli suurehko määrä, yritänpä kaivaa jos löytyy tarkka luku.jääkäri wrote:hankkiko suomi muuten paljonkin aikoinaan näitä t-54:sia?
Kyllä vain.jääkäri wrote:just sitä tarkoitin.jostain luin että suomessa t-54:sta olisi kutsuttu " nikitaksi."
Varmasti tarkoitit vain Suomeen tulleita T-54-vaunuja, mutta joissain viisnelosenkin malleissa oli savunpoistin tykinputkessa. Lisäksi joidenkin vaunujen "henkilöllisyys" voi olla epäselvä, koska vaunuihin on tehty jälkiasennuksina monia parannuksia eri maissa eri aikoina.Komendantti wrote:Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Kyllä kaikki jäljellä olevat Nikitat ovat olleet Tervolan varikolla odottelemassa, että osa kunnostettaisiin museovaunuiksi, samalla kun osa saa (ja on jo varmasti saanut) viimeiseksi osoitteekseen "Rovajärven ampuma-alue".reka65 wrote:T-54:set ovat varmasti vain jossakin kerättyinä huutokauppaa odottaen.
Kyllä vain. Muut ovatkin sitten asia erikseen.LV wrote:Varmasti tarkoitit vain Suomeen tulleita T-54-vaunuja - -Komendantti wrote:Tarkoittanet tykin putkessa olevaa savunpoistajaa, joka siis on se paksumpi osa kanuunan suun puoleisessa päässä. T-55:ssä se oli, mutta Nikitasta se puuttui.jääkäri wrote:oliko näin että t-54:stä puuttui savunheittimet tms varrattuna t-55?
Totta. Tässä näkyy hyvin nuo suojasavunheittimet (4 kpl) tornin kyljessä:Wittmann wrote:Nikita sukupolvi on aikansa elänyt. 55 tuli savuheitteet torniin vasta kotimaisessa modifoinnissa.
Jos tarkoitat Golden Eye -elokuvaa, niin siinä herra Bondin ohjaaman vaunun ajajan paikka sijaitsee rungon "vääräällä" eli oikealla sivulla, kun sen pitäisi olla vasemmalla. Lisäksi herra Bond on penkin nostamisen jälkeen ilmeisimmin laittanut vielä penkin alle lisäkoroketta, koska ohjailee vaunua luukku auki noin 40 cm ylempänä kuin tavallisesti. Tai sitten Pierce Brosnan vain yksinkertaisesti on sen verran "persjalkainen mies", että istuu tuolla tavalla korkeammalla kuin muut...Wittmann wrote:Tossa näin yhtä James Bondia. Siinä 007 ajelee 55 vaunulla. Kuka nähnyt???
Mitä erikoista 007 ajossa on??
Olihan tuohon vissiin telat vaihdettu? Jos nuo nyt mitään eroa tekee?made for the movie which included changing the original steel tracks to Chieftain tracks with rubber pads so it could be driven on the road
Eli siis telat, joissa on kumianturat, jos hiukan tarkemmin ilmaistaan.Wittmann wrote:Juu siinä on ns kumitela. Eli tela ei ole suoraan rauta vast asfaltti. Se ei syö kaduilta pinnotteita.