Page 1 of 2
Etumoottorin haitat?
Posted: Wed Jan 30, 2008 16:52
by LV
Merkavan rakennetta miettiessäni tuli mieleen, että mitä haittapuolia voisi olla eteen sijoitetusta "voimapaketista". Hyvinä puolia on ainakin se että edestä tulevat läpäisevät osumat voivat pysähtyä moottoriin/voimansiirtoon. Lisäksi tornin takana vapautuu tilaa, joka voidaan käyttää eri tavoin. Jo Porschella aikanaan oli ehdotelma Tiger II-vaunuksi, jossa moottori oli keskellä ja torni takana.
Posted: Wed Jan 30, 2008 17:10
by Wittmann
Se on iippojenkin idea. Vaikka vaunu menee, niin miehistö säilyy.
Etupainonen vaunu on huono kääntymään esim meidän olosuhteissa.
Posted: Wed Jan 30, 2008 18:00
by Komendantti
Hmm. Kyllä vaikkapa BMP:t, MTLB ja Psajon-83 aivan kiltisti kääntyvät sinne minne ohjataan... tosin ei sentään kovin jäisellä pinnalla tai jyrkemmässä alamäessä (varsinkin ohjauskytkinten tyrkyttäessä ristiinohjausta), mutta hankalempaa se niissä on vähän kaikilla.
Määrättyä lisäsuojaahan tuollainen etupuolelle sijoitettu moottori toki antaa, mutta luulen sen olleen aika toissijainen ajatus esimerkiksi takaovisia kuljetus- ja rynnäkkövaunuja suunniteltaessa. Eipä tuosta sijoittamisesta varsinaisesti mitään haittaakaan ole, kuten jo Merkavassakin on tuo nähty.
Posted: Wed Jan 30, 2008 18:48
by Wittmann
Älli-tälli (mtlb) on mun mielestä lähes keskimoottori värkki.Hyvin kevyesti etupainossa. Uidessa huomaa. Bemari taas ui takakenossa ja pasi kanssa.
Jos puhutaan 15t värkistäja 60t vaunusta, niin se ero tulee massassa. Esimerkkinä peräkärry peruuttakaas takapainosta kärryä ja yrittäkää saada tottelemaan teidän haluja.Vaatii himppasen työtä.
Posted: Wed Jan 30, 2008 19:07
by Komendantti
Wittmann wrote:Älli-tälli (mtlb) on mun mielestä lähes keskimoottori värkki.Hyvin kevyesti etupainossa. Uidessa huomaa. Bemari taas ui takakenossa ja pasi kanssa.
Totta, kyllä se MTLB aika vakaa loppujen lopuksi on (uitu on Lehijärvessä
).
BMP:llä uidessa taas vaikuttaa jonkin verran keulan tyrskylevy ja tietenkin ne johtopyörien takana olevat ohjaussäleiköt, jotka ohjaavat vaunun kulkua, kelluttaessa BMP on melko vaaterissa.
Pasi on myös melko vaakatasossa, joskin se ui aavistuksen vasemmalle kallistuneena (ovat varmaan nykyään jo korjanneet sen tasapainoa (?)). Sen uintikäyttäytymiseen vaikuttaa myös uintinopeus, tyrskylevy kun pukkaa keulaa hiukan ylemmäksi nopeuden kasvaessa.
Kyllähän se massa ylipäätään muuttaa laitteen käyttäytymisen ihan merkittävästi, joskin kyllä tuollaisen raskaankin tst-panssarivaunun saa riittävän harjoittelun jälkeen menemään sisään mutkaan hallitussa rallityylisessä sivuluisussa, etupanssari ja putki valmiina kohti mutkan takana lymyävää vihollista... (ah, jos vielä joskus kerran pääsisi luukuttamaan!
).
Posted: Wed Jan 30, 2008 19:18
by Wittmann
Lehijärvessä on uitu....
72 on mun suosikki. Sillä on vedetty sladissa ja hypitty kun ralliautolla. Sen vaihteisto niin nopea.
ja sit takaisin asiaa....
Etupainoa lisää vielä putki eteenpäin. Painopiste on tollaisessa rakkiineessa tärkeä.
Posted: Wed Jan 30, 2008 22:06
by Wittmann
Me vedettiin kouluaikaan Niksulassa 72 telttapoteroon 50-60 vauhdista vastarinteestäkun otti pompun, niin telanjälkee ei ollut seuraavaan 10m matkalla. Yllättävännätisti tuli alas.
Posted: Wed Jan 30, 2008 23:40
by Komendantti
Wittmann wrote:Me vedettiin kouluaikaan Niksulassa 72 telttapoteroon 50-60 vauhdista vastarinteestäkun otti pompun, niin telanjälkee ei ollut seuraavaan 10m matkalla. Yllättävännätisti tuli alas.
Jep, Pohjankankaalla pääsi tosiaankin toteuttamaan noita mielihaluja melkoisen vapaalla tyylillä. Niillä harjanteilla ne viimeisetkin viimeistään oppivat, kuinka paksunkin tankin saa komiasti loikkaamaan...
Posted: Thu Jan 31, 2008 11:55
by Komendantti
jääkäri wrote:vähän aiheen vierestä, mutta kuitenkin etumoottorista: muistan että tuntui
erilaiselta kun oli aina ajannut takavetoista henkilö-autoa ja sitten siirtyi
talvella etuvetoiseen
Joo, sitä eroa ei taas panssareissa ole, koska koko maata vasten olevan telan pinta-ala "vetää", oli se vetopyörä sitten edessä tai takana.
Posted: Thu Jan 31, 2008 16:03
by Herra tykkiherra
Wittmann wrote:Lehijärvessä on uitu....
72 on mun suosikki. Sillä on vedetty sladissa ja hypitty kun ralliautolla. Sen vaihteisto niin nopea.
ja sit takaisin asiaa....
Etupainoa lisää vielä putki eteenpäin. Painopiste on tollaisessa rakkiineessa tärkeä.
Vai T- 72 vaihteisto nopea....? Eihän se voita edes leopard 1:stä Kiihdytysajossa
http://www.youtube.com/watch?v=mlCRGD3rXt8
Posted: Thu Jan 31, 2008 17:08
by Komendantti
Hauska pätkä
, mutta...
Siirsin vastauksen T-72-aiheeseen:
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... 1561#21561
Posted: Thu Jan 31, 2008 19:34
by Wittmann
Kyllä se vetopyörän paikka vaikuttaa.
Tela käyttäytyy nöyremmin kun vetopyörä on takana.
Posted: Thu Jan 31, 2008 23:07
by Komendantti
Wittmann wrote:Kyllä se vetopyörän paikka vaikuttaa.
Tela käyttäytyy nöyremmin kun vetopyörä on takana.
...Monestako vaunumallista herralla oikeastaan on ihan omakohtaista näppikokemusta?
Jos menee pitkälle toiselle kymmenelle, niin lupaan kuuliaisesti vetäytyä pelkäksi hiljaiseksi "kuunteluoppilaaksi".
(Omassa SA-ajokortissani oli aika monensorttista merkintää, lähes puolet niistä panssaroituja, joten olen ainakin tähän asti elänyt sellaisessa syvässä harhaluulossa, että edes hiukan jotain noista peleistä voisin tietää... Kaiketi voinkin Basil Fawltyn tapaan riemullisesti vain todeta: "Oh yes, I can see it all clear now, I see the light! I thought that I knew it, while I was wrong all the time...!".
Sanotaan nyt vielä: ei se vetopyörän sijainti käytännössä vaikuta maata vasten olevan telapinnan vetävyyteen - siitä pitävät huolen fysiikan lait, joista listan kärkeen menee esimerkiksi maan vetovoima, joka pitää kyllä telan vaunun oman massan alla yhtä kuuliaisen "nöyränä" telapyörien ja maanpinnan välissä. Ellei asia olisi näin, olisi jo vähintäänkin perusteltua ellei jopa välttämätöntä siirtää voima moottorilta erillisellä kardaaniakselilla sille puolelle, jossa vetopyörät parhaiten tekevät työnsä.
Jos joku panssarikouluttaja joskus on jossain tästä asiasta jotain muuta väittänyt, on hänellä varmastikin ollut hyvät unenlahjat fysiikan tunneilla...
Posted: Fri Feb 01, 2008 19:16
by Wittmann
Mulla on kortissa toi peruskuvio
-72runkoiset
-54 runkoiset
-55 runkoiset
-bmp1 runkoiset
-bmp2 runkoiset
- mtlb runkoiset
-pasi
kaikkiin ac + ajo-opettaja
Posted: Fri Feb 01, 2008 19:19
by Wittmann
Ai niin. Vetopyörä ei vaikuta liikkumiseen. Käännönsissä takapyöräinen kääntyy paremmin. Tosin rakenne erotkin vaikuttaa.