Page 1 of 2
BTR-60
Posted: Mon Feb 04, 2008 20:55
by Komendantti
Siirsin BTR-60:n aseeseen liittyvää keskustelua tänne:
Wittmann wrote:Herr kommendantti??? Muistatko vielä mikä on BTR 14,5 erikoisuus ladattaessa????
...Olikohan se nyt niin, että vyöstä vedettiin ensimmäinen patruuna pois ja asetettiin se käsin syöttimeen, jonka jälkeen vasta vyö asetettiin paikoilleen. Eli silloin se olisi: viritys, varmistus, ensimmäinen patruuna paikalleen, vyö kiinni, kansi kiinni, tuli vapaa...
Perhana kun en nyt uskalla sanoa varmuudella, siitä kun on todellakin aikaa kun tuota asetta olen käsitellyt.
Voih! Tämäkö on nyt sitä dementiaa?
Wittmann wrote:Joo voi olla sellaista ilmassa
Mulla oli vähän saman suuntanen muistikuva. Vyö paikalle -> viritys= tyhjälaukaus ja avot uusi viritys, niin ase on latingissa.
Jep, saattoi ihan hyvin olla juuri noinkin.
Jäipä tuokin nyt sen verran vaivaamaan, että täytyy yrittää kaivaa esiin, kuinka se nyt oli...
Posted: Mon Feb 04, 2008 22:01
by Wittmann
Huonolta näyttää....
Mä en ainakaan nopeasti löytänyt BTR muistiinpanoja. Korttia ei ko värkkiin ollut, joten opintomateriaalia ei ole. Kaikkiin muihin värkkeihin löytyy kyllä opintomateriaalit.
Posted: Tue Feb 05, 2008 9:33
by jääkäri evp
olin niinisalossa sotaharjoituksessa.btr-60 oli vieressä.piti aika räiskettä kun torniase rupesi yhtäkkiä tulittamaan.
Posted: Tue Feb 05, 2008 17:26
by Wittmann
Nyt alkaa taas rönsyilemään...
Kaikki jotka on ollut bmp-2 vieressä kun se vetää pitkää sonaattia, niin SIINÄ on selvästi erottuva ääni...
Posted: Tue Feb 05, 2008 17:34
by Komendantti
Wittmann wrote:Nyt alkaa taas rönsyilemään...
Kaikki jotka on ollut bmp-2 vieressä kun se vetää pitkää sonaattia, niin SIINÄ on selvästi erottuva ääni...
Kyllä vain, ja varsinkin sillä nopeammalla murahduksella (700-800 ls/min
).
Lisää BMP-asiaa täällä:
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2858
Posted: Sun Sep 07, 2008 15:30
by 1900
tuo BTR-60 on liiankin tuttu. Taipalsaaressa meidän jääkärikomppania menetti viisi miestä, lisäksi yksi mies muistaakseni krhoosta ja yksi patterista (tulenjohto?). Se oli todella surullista, tai ei heti ollut, vaan se omaisten kärsimys siunaustilaisuudessa, ja myöhemmin hautajaisissa. Olin laskemassa seppelettä erään varusmiestoverin haudalle. Se omaisten kärsimys oli jotain sanoinkuvaamatonta.
Ehkä tästä johtuu minun "armeijavastaisuus", vaikka pidän aseista ja uskon maanpuolustukseen.
Posted: Sun Sep 07, 2008 16:21
by Pikku-Berliini
Oliko tämä se uppoamis juttu ?
Puhuttiin vaunuhallilla meilläkin siitä, onko siinä perää että joku luukku oli jäänyt auki muistelisin jotain tuollaista. Ja oli se peräpää alkanut vajoamaan nopeasti. Btr oli meillä uintikielto tuon takia.
Muistupas mieleen kun ensikerran BTR ssä. Kyydiissä ajettiin Sodankylästä Ivalojokivarteen maaliajoon ohjusmiehille. Oma T-54 tuli lavetilla sinne.
Mutta olipa siinä matkustajalle huonot penkit istua, tuli tehtyä paljon kirosyntiä sillä reissulla
Posted: Sun Sep 07, 2008 17:00
by 1900
joo se, siellä on konetilan päällä ne yksinkertaiset läpät jota ei saa ilman lupaa avata vesistöharjoituksisa. No siinä epäonnen vaunussa sattui joku lämmitysjärjestelmän kytkin olemaan talviasennossa, eli lämmöt nousi ja lupa pyydettiin avata läpät, näin myös tehtiin. Tämä yhdistettynä suomalaiseen taakkatelineeseen moottoritilan päällä=takapaino, ja MAHDOLLISESTI ohikulkeneen aluksen nostattamat aallot (alus, so. isohko hytillinen moottorikättöinen vene) muistan sen.En nyt muista varmasti tuliko vastaan, luulen niin. En sitten tiedä oliko sillä osuutta asiaan.
Posted: Sun Sep 07, 2008 17:04
by 1900
ja aika paskojahan ne oli, aina rikki.
Posted: Sun Sep 07, 2008 18:37
by Pikku-Berliini
Joo moottorit oli aina vuorotellen remontissa joka vaunussa, ei ole jäänyt mieleen mikä siinä koneessa oli se heikkokohta.
Posted: Sun Sep 07, 2008 18:45
by Tulenjohtomies
Kouvola-Mikkeli valtatiellä meidän vaunusta irtosi pyörä...siinä vaiheessa viimeistään meni usko koko vaunuun.
Posted: Sun Sep 07, 2008 19:24
by Komendantti
Pikku-Berliini wrote: - - ei ole jäänyt mieleen mikä siinä koneessa oli se heikkokohta.
BTR:n moottori oli sen verran kehno, että tuo Vanja oli päättänyt varoiksi asentaa niitä vaunuun kaksi kappaletta...!
Posted: Sun Sep 07, 2008 20:42
by Wittmann
Juu kulkee yhdelläkin ja kulussa ei ole merkittävää eroa
Posted: Sun Sep 07, 2008 22:34
by Komendantti
Wittmann wrote:Juu kulkee yhdelläkin ja kulussa ei ole merkittävää eroa
Totta tuokin - joskin jo loivissakin mäissä sitten sen eron kyllä viimeistään huomaa...
Posted: Mon Sep 08, 2008 12:16
by 1900
ääni oli sinänsä hieno.. niinku joku turbiini, tjs.