Page 1 of 3
t-26
Posted: Wed Apr 23, 2008 10:21
by jääkäri evp
uudessa "sotaveteraani"-lehdessä t-26 panssareista.
-suomella oli kesään 1944 käytössä 100 kpl t-26 vaunua.
-suomen armeijan käytöstä ne poistuivat 1959.
Posted: Wed Apr 23, 2008 11:31
by sako92s
12-13 000 valmistusmäärillä suomalaisten kunnostama 114 kpl määrä on noin prosentti tuotannosta...aika hyvin kuitenkin.168.000.000 henkeä vastassa noin 3,7 miljoonaa ...
Posted: Wed Apr 23, 2008 13:39
by LV
jaska wrote:Ja kuinkapaljon niitä tuhottiin suomalaisten toimesta.
En tiedä, mutta T-26 muodosti NL:n panssarikaluston pääosan talvisodassa, jossa NL:n vaunuja tuhottiin yhteensä noin 2 400. Olisikohan niitä talvi- ja jatkosodan aikana tuhottu sitten yhteensä parisen tuhatta?
Posted: Wed Apr 23, 2008 17:12
by sako92s
Kantakosken Punaiset panssarit kirjan mukaan Talvisodassa tappiot olivat 2268 kpl vallattuina ja tuhottuina. Melkoinen osa tuhotuista lienee kuitenkin ollut vielä korjattavissa ja kunnostettu myöhemmin. Jatkosodan tappioita venäläiset eivät ole julkistaneet.Tuskin muuten tietävät itsekkään.Kantokosken valistunut arvio on 1398-1410kpl.
Posted: Wed Apr 23, 2008 21:06
by Wittmann
Mä en muista missä varikolla oli t26 ja paljon (Vammala?) Kaikki romut evakuoitiin sinne ja osat otettiin mitä saatiin ja toivottomat tapaukset romutettiin.
Posted: Wed Apr 23, 2008 21:07
by LV
sako92s wrote:Kantakosken Punaiset panssarit kirjan mukaan Talvisodassa tappiot olivat 2268 kpl vallattuina ja tuhottuina. Melkoinen osa tuhotuista lienee kuitenkin ollut vielä korjattavissa ja kunnostettu myöhemmin.
Tuli vaan mieleen että talvisodassa suuri, ellei jopa suurin osa vaunuista tuhottiin kasapanoksilla tai polttopulloilla. Kuvittelisin tällaisen kohtelun aikaansaaman tuhon olevan niin täydellinen, että vaunuja olisi ollut melko mahdotonta alkaa korjata. PST-kiväärillä ja -tykillä tuhotuista vaunuista monet oltaisiin varmaankin voitu korjata.
Posted: Wed Apr 23, 2008 21:21
by sako92s
Wittmann wrote:Mä en muista missä varikolla oli t26 ja paljon (Vammala?) Kaikki romut evakuoitiin sinne ja osat otettiin mitä saatiin ja toivottomat tapaukset romutettiin.
Panssarikeskus toimi Varkaudessa. Siellähän noita kursittiin kasaan.
Posted: Thu Apr 24, 2008 9:15
by jaska
En muista koskaan kuulleeni, tai lukeneeni ,että talvisodan aikana T26.a olisi käytetty suomalaisten toimesta sovjetteja vastaan.Itseäni hiukan ihmetyttää, kun ehjiäkin vaunuja saatiin sotasaaliiksi ja hätä monessa paikassa oli kova, niin mihin vaunuja säästeltiin?Panssarimiehiäkin olisi luullut hiukan löytyvän, kun Vickersejä oli ollut käytössä jo jokusen aikaa!
Posted: Thu Apr 24, 2008 11:51
by sako92s
Vaunujen voimansiirto oli valmiiksi huonossa kunnossa johtuen pitkästä moottorimarssista rintamalle. Huoltoorganisaatio piti järjestää,varaosia , A-tarvikkeita ja henkilökuntaa.Vaunumiehistöjäkään tuskin oli hirveästi ylimääräisiä, Vickersin käyttöön koulutetut olivat omissa vaunuissaan.Vickersejähän alettiin saada maahan vasta aivan 30-luvun lopulla.Vuoden -39 loppuun mennessä ehti valmistua vain 10 vaunua. Siinä mielestäni pääsyyt,miksi saalisvaunuja ei ehditty käyttää talvisodassa. Toimivien saalisvaunujen suora käyttöönotto rintamaolosuhteissa olisi luultavasti johtanut vain vaunujen turhaan tuhoutumiseen.
Posted: Thu Apr 24, 2008 13:24
by smokeball
Kyllä T-26 oli niin tekninen laite, ettei sen puikkoihin ollut kouluttamattomalla hyppäämistä. Hevosmiehiä oli melkein joka äijä, mutta jo automiehet olivat harvassa - saati sitten telavehkeitten käyttäjät.
Posted: Thu Apr 24, 2008 15:12
by Panssarijääkäri
En tiedä, mutta T-26 muodosti NL:n panssarikaluston pääosan talvisodassa, jossa NL:n vaunuja tuhottiin yhteensä noin 2 400. Olisikohan niitä talvi- ja jatkosodan aikana tuhottu sitten yhteensä parisen tuhatta?
Entäs nuo BT-vaunut? BT-5 ja BT-7? Kuinka yleisiä talvisodan aikana?
Posted: Thu Apr 24, 2008 18:27
by sako92s
Suurin osa vallatuista BT-tyyppisistä vaunuista jäi Laatokan karjalaan kun sota loppui. Sieltähän niitä saaliiksi saatiin vallatuista moteista. Ei vaan saatu kuljetetuksi ajoissa pois.Lemetissä tuhottiin 34. panssariprikaati ja 18.divisioonan vaunut. Nämä näyttävät olleen kuvien perusteella juuri BT-tyyppiä.Muualla niitä ei taittu juurikaan saaliksi saada ,muistelisin.
Posted: Thu Apr 24, 2008 19:48
by sako92s
Käkelän Marskin panssarintuhoojat kirjasta löytyi lisää tietoa venäläistutkimuksesta ,johon tuo tuhottujen luku 2268 kpl perustuu. Sen mukaan lisäksi evakuoitiin vaunuvaurioiden ja vikojen vuoksi 1275 vaunua.Kokonaistappiot siis 3543 kpl. Rintamalla oli kaikkiaan 6541 vaunua.Mielenkiintoinen on taulukko tappioista Karjalan kannaksella. Tykkituli 955 kpl,miinat,kasapanokset 383 kpl ,palaneet 436 kpl,uponneet 110 kpl,kadonneet 35 kpl.Yhteensä 1904 kpl,lisäksi teknilliset viat poistivat pelistä 1275 kpl.Täydelliset vaunutuhot ovat vain 368 kpl ! Tämä tarkoittanee uponneiden ja kadonneiden lisäksi vaunuja, jotka tuhoutuivat räjähtämällä ja niistä ei ollut enää edes varaosiksi
Posted: Thu Apr 24, 2008 20:05
by Juha Tompuri
sako92s wrote:Mielenkiintoinen on taulukko tappioista Karjalan kannaksella. Tykkituli 955 kpl,miinat,kasapanokset 383 kpl ,palaneet 436 kpl,uponneet 110 kpl,kadonneet 35 kpl.Yhteensä 1904 kpl,lisäksi teknilliset viat poistivat pelistä 1275 kpl.Täydelliset vaunutuhot ovat vain 368 kpl ! Tämä tarkoittanee uponneiden ja kadonneiden lisäksi vaunuja, jotka tuhoutuivat räjähtämällä ja niistä ei ollut enää edes varaosiksi
Joo - se perustuu muistaakseni venäläisen tutkijan Maksim Kolomietsin (?) lukuihin jotka on myös täällä
http://www.otvaga2004.narod.ru/photo/wi ... /wwar3.htm
Seuraavalla sivulla on ilmeisesti lukuja Laatokan Karjalan tappioista, mutta kun tuo kielitaito puuttuu...
t: Sven
Posted: Thu Apr 24, 2008 20:23
by Wittmann
Mua hämmästyttää toi täystuhojen vähyys. Jos 26 heittää kasapanoksen sisään, niin luulisi ettei paljoa jää kerrottavaa.
Ja kadonneena 35. Siis 1 vaunu pataljoona???