Page 1 of 1
Merritt-Brown Z51 vaihteistoöljy-kysymys
Posted: Thu Jul 31, 2008 14:21
by kantti
Kaunista kesäpäivää.Välitän arvon raadille seuraavan kysymyksen johon on ollut kohtuu vaikea löytää kuuklen avulla vastauksia. Syvempää tietämystä kaivataan.Mitä nykypäivän vaihteistoöljyä voisi syöttää Merritt-Brown Z51 vaihteistolle? Jos vain joku arvaa/tietää niin replyä kehiin. Tänks!
Posted: Thu Jul 31, 2008 16:29
by Komendantti
Eiköhän tuohon pitäisi mennä ihan vaihteistoöljy joka kestää kuormitusta...
Löytyykö tietoa, mitä ovat käyttäneet alunperin?
Tuo raskas kalusto kyllä on tuttua, mutta siitä kun on jo sen verran aikaa, kun on näitä joutunut pohtimaan...
Wittman voisi heittää myös hyvän arvion tähän asiaan.
Myös Panssarikillan ps-touhuajat osaisivat aika varmastikin heittää ihan hihasta hyvin oikeanlaisia vastauksia.
Posted: Thu Jul 31, 2008 19:13
by Sotka
Merritt-Brown Z51?
Olen aivan äimän käkenä, mutta kuullostaa brittiläiseltä ja kun ollaan panssarifoorumissa, onko kyse mahdollisesti Cometin tai Charioteerin vaihteistosta? Jos niin, saatan ehkä löytää tietoa.
Posted: Thu Jul 31, 2008 20:26
by Wittmann
Pitäisi kestää ihan normaalilla laatikko öljyllä. Mitään hydraulihilavitkuttimia laatikossa ei muistaakseni ole???
Niin Comet/Charioteenin lootastahan ON kyse???
Posted: Fri Aug 01, 2008 0:23
by Pikku-Berliini
Kait se normaali vaihdelaattikko öljy menee. (suosittelen tosi jäykkää 90-110W) Sen ajan öljyt nyt ei niin hienoja ole kuin nyt fiilistellään jos jonkin moisilla kestävyys tuloksilla.
Posted: Fri Aug 01, 2008 1:10
by smokeball
Olisi kiva nähdä mihin vehkeeseen tuollaisia huolto-ohjeita kysytään. Päästäänkö joskus ajelulle.

Posted: Fri Aug 01, 2008 19:51
by Sotka
Noniin, Merritt-Browneja käytettiin Cometeissa ja Charioteereissa. Kuten edellä jo mainittiin, mitään nykyajan täyssynteettisiä erikoislitkuja ei kannata käyttää. Ovat siihen käyttöön aivan liian kalliita ja vuotavat todennäköisesti pian tiivisteiden välistä ulos. Pahimmillaan rikkovat lootan. Itselleni kävi samantapainen sattuma -70 Ford Caprin laatikon kanssa. Liian hieno vaihteistoöljy työntyi stefan välistä ulos ja kytkinakselin laakeri meni vaihtokuntoon. Vanhassa vara parempi.
Joku kysyi joskus AT-S vetäjien voitelusta, sama pätee myös (erityisesti) niihin, kunnon mineraaliöljyä, ei synteettistä.
Posted: Sat Aug 02, 2008 18:30
by Wittmann
Juu mineraali öljyä, joka on varmasti parempaa, kun se litku, mille aski on suunniteltu.
Uusilla öljyillä tulee ongelmaksi stefojen ja tiivisteiden kestävyys. Öljypumppu todennäköisesti tekee suuremmat paineet kun alkuperäisillä litkuilla ja aiheutaa sillä ongelmia.
merkki x ja 80w90 on varaan ok valinta.
Posted: Sat Aug 02, 2008 20:21
by reka65
Että siitä vaan veturitalleille kanisterin kanssa anova ilme kasvoilla.
Suoraan sanottuna en kyllä tiedä vetureiden öljyistä mutta kai niissäkin paksut tökötit ovat käytössä.Ottaa sen selville ja kyselee onko mistään ostomahdollisuutta.