Page 1 of 2
N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 8:52
by Komendantti
Neuvostoliiton koemallinen ps-vaunu "Projekt 757", ainoa olemassa oleva yksilö löytyi suosta:
http://en.rian.ru/video/20081119/118405731.html
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 13:11
by Väbä
Tyhmä kysymys: Mitä on nuo putkessa olevat "pultit"?
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 13:57
by Komendantti
- Jos suoraan sanotaan, niin vastaisin: ei aavistustakaan.
Arvaukseni voisi olla, että nuo olisivat jonkinlaisten anturien paikkoja koeammuntoja varten...
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 17:09
by smokeball
Jospa se on dekottu.
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 17:48
by Komendantti
smokeball wrote:Jospa se on dekottu.
...Jonka päätteeksi koko vaunu oli upotettu vielä suohon.
- Varmuuden maksimointia.
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 17:51
by LV
smokeball wrote:Jospa se on dekottu.
Siitä muuten tulikin mieleen, että onkohan suomalaisissa muistomerkkivaunuissa yleensä deaktivoidut tykit? Nyt lähinnä on kyse sotilasalueiden ulkopuolella olevista vaunuista.
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 19:50
by Väbä
Komendantti wrote: - Jos suoraan sanotaan, niin vastaisin: ei aavistustakaan.
Arvaukseni voisi olla, että nuo olisivat jonkinlaisten anturien paikkoja koeammuntoja varten...
Voi hyvinkin olla esim. paineenmittaus yhteitä. Kiertävät ilmeisesti rihlauksen mukaisesti ympäri putkea.
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 20:36
by Garrett
LV wrote:
Siitä muuten tulikin mieleen, että onkohan suomalaisissa muistomerkkivaunuissa yleensä deaktivoidut tykit? Nyt lähinnä on kyse sotilasalueiden ulkopuolella olevista vaunuista.
Mitenkähän paljon näistä jalustalla makaavista vaunuista on muuta tekniikkaa revitty irti? Onko pelkkiä hylsyjä vai
"akku paikalleen ja naftaa tankkiin..."?
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 20:47
by Komendantti
Garrett wrote:Mitenkähän paljon näistä jalustalla makaavista vaunuista on muuta tekniikkaa revitty irti? Onko pelkkiä hylsyjä vai "akku paikalleen ja naftaa tankkiin..."?
Käytäntöjä tässä on ilmeisesti aika vaihtelevasti - joissakin on moottorit paikoillaan, vaikka sitten joitakin muita pienempiä osia enemmän tai vähemman puuttuisikin. Psv:n tykistä on
useimmiten vähintään sulkuosa poistettu, ja monesti putken suu on muutenkin jollain tavoin tukittu tai peitetty - mutta ei niin, etteikö vaunun pääase olisi nopeasti saatavissa ampumakuntoon.
Ei kuitenkaan sentään sen vuoksi, että "niitä saatettaisiin joskus tarvita"...
- Näytteille asetetut museovaunut ovat museovaunuja, ja sellaisena ne kaikissa tilanteissa pysyvätkin.
Joitakin ps-vaunuja jopa koekäytetään säännöllisesti vähintään vuosittain, ja samalla niille tehdään määrätyt minimihuollot, paikkamaalaukset yms. Toisia vaunuja sen sijaan ei tekniikan puolesta huolleta juurikaan, vaan niitä säilytetään hyviin riisuttuina kuorina ja ne ainoastaan maalataan vain silloin kun on tarpeen.
Kaikista näistä uusimmista varuskuntien pihoille ja porteille ilmestyneistä vaunuista en sitten niin kovin enää tiedäkään, eli toivotaan jonkun niitä syvemmin tuntevan kertovan hiukan lisää. (A. Lärka?)
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 22:29
by Pikku-Berliini
Tätä minimi huoltoa olen itsekkin vaunuille varusmiesaikana tehnyt, aukeille paikoille.
Putkeen uudet aseöljyt ja lukolle kunnolinen huolto, testaus laukeaako laukesi selvä.
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 22:40
by taifun
pelkällä löpön lisäämisellä tankkiin ei vielä liikkeelle päästä.itävaunujen akkuhuolto oli tietääkseeni suhteellisen tiivistä jos haluttiin vaunun lähtevän akuilla käyntiin.
tosin ainahan on mahdollista hankkia paikalle atlas-copcon startteri...
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Thu Nov 20, 2008 22:43
by Komendantti
taifun wrote:itävaunujen akkuhuolto oli tietääkseeni suhteellisen tiivistä jos haluttiin vaunun lähtevän akuilla käyntiin.
Paineilmalla ne isommat itävaunut paukautetaan käymään (poislukien tietenkin vanhemmat mallit, tai kuten esim. T-34, jossa paineilmakäynnistys toimi varajärjestelmänä...), vaikka kylläpä se käynnitysoperaatio hyvässä latauksessa olevien akkujen voimalla myös sähköstartin avullakin toki tarvittaessa onnistuu...
Akkuja käynnistyksessä tarvitaan lähinnä sähkö-öljypumpun pyörittämiseen ennen paineilman laukaisua, ettei suuren moottorin tarvitse aivan "kuivana" karahtaa pyörimään.
Akut todella eivät noissa ole kovinkaan "huoltovapaita".
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Fri Nov 21, 2008 5:31
by Wittmann
Juu kevyet ja helppo käyttöiset on itävaunujen akut
Ongelma noissa on tärinä. Toverin akut kestää sen. Aikanaan eräs kotimainen akkuvalmistaja teki kokeeksi itäakkua, joka sopii vaunuihin. saatiin toki kevyämpi ja huomattavasti tehokkaampi. Ongelmaksi vaan tuli kesto. Ne akut kirjaimellisesti hajosi. Kun ei kestänyt tärinää, niin meni sisältä rikki.
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Fri Nov 21, 2008 8:56
by Komendantti
Wittmann wrote:Aikanaan eräs kotimainen akkuvalmistaja teki kokeeksi itäakkua, joka sopii vaunuihin. saatiin toki kevyämpi ja huomattavasti tehokkaampi. Ongelmaksi vaan tuli kesto. Ne akut kirjaimellisesti hajosi. Kun ei kestänyt tärinää, niin meni sisältä rikki.
...Eikös ollut niin, että ne levyt löivät akun sisällä oikosulkua kun olivat riittävästi täristelleet?
Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757
Posted: Sat Nov 22, 2008 10:48
by Wittmann
Komendantti wrote:Wittmann wrote:Aikanaan eräs kotimainen akkuvalmistaja teki kokeeksi itäakkua, joka sopii vaunuihin. saatiin toki kevyämpi ja huomattavasti tehokkaampi. Ongelmaksi vaan tuli kesto. Ne akut kirjaimellisesti hajosi. Kun ei kestänyt tärinää, niin meni sisältä rikki.
...Eikös ollut niin, että ne levyt löivät akun sisällä oikosulkua kun olivat riittävästi täristelleet?
Juu kyllä. Levyt iski toisiaan vasten ja sitten oltiinkin ilman virtaskaa. Kuorethan tällä kotimaisella oli hyvät.