Page 1 of 2
Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat May 23, 2009 11:41
by Tulenjohtomies
Onko kukaan nähnyt aikaisemmin että ps-numero olisi merkitty vaununtorniin?
Mahtaako olla paikallisten "kakaroiden" sotaleikkien aikaansaannoksi,vielä kun pensselillä tuollalailla on "tuhrittu"...ja osaako joku kertoa että onko yhtään Bt-5 vaunua ollut tuolla 532-12 numerolla ja mikä logiikka on/oli noissa numeroinneissa?
Salpalinjan laitenumeroinneilla (linnoite) ei ole tässä käyttöä,kun tämän pesäkkeen numero on 1333.
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat May 23, 2009 19:08
by Komendantti
Tulenjohtomies wrote:Onko kukaan nähnyt aikaisemmin että ps-numero olisi merkitty vaununtorniin?
Mahtaako olla paikallisten "kakaroiden" sotaleikkien aikaansaannoksi,vielä kun pensselillä tuollalailla on "tuhrittu"...ja osaako joku kertoa että onko yhtään Bt-5 vaunua ollut tuolla 532-12 numerolla ja mikä logiikka on/oli noissa numeroinneissa?
Numeroinnilla oli kyllä oma logiikkansa, esimerkiksi tuo 532 -alkuinen sarja käsitti
rynnäkkötykit (tarkemmin ilmeisestikin vaunut Ps.501 - Ps.549 -alkuiset), joita olivat myös mm. saaliina saadut BT-pohjaiset kotimaassamme "parannellut" BT-42 -vaunutkin.
http://www.geocities.com/finnmilpge/fmp_ps_camo.html
Numeroiden kirjoitusasu on kyllä vanhahtava, eli se saattanee olla ehkä sodanaikaista perua. Tarkemmin on silti vähän vaikea alkaa arvailemaan.
Torniin numeroita ei kuitenkaan normaalisti merkitty, vaan ensisijaisesti rungon etuosaan ja taakse.
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat May 23, 2009 21:15
by Tulenjohtomies
Komendantti wrote:Numeroiden kirjoitusasu on kyllä vanhahtava
Tarkoitatko että olet ennenkin nähnyt "suoraan pensselillä maalattuja merkintöjä"?
Outoa ettei toisella puolella ole mitään...
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sun May 24, 2009 7:46
by Komendantti
En, kyllä tuo noin huolittelematon merkintä on aivan epätavallisen näköinen, samoin kuin numeroinnin sijaintikin. En vain siltikään ihan äkkiseltään ja suoralta kädeltä uskoisi sitä vaikkapa pojanviikareiden tuherruksiksi tai joksikin vastaavaksi.
Nyt pitäisi päästä jostain oikein kunnolla vertailemaan vanhojen ps-vaunujen numerolistoja. Saaliiksi saatuja BT-5- ja BT-7 -vaunujahan (kaikkiaan yhteensä 53 kpl ...?
http://www.missing-lynx.com/library/oth ... land-7.jpg ) käytettiin v. 1942 alkuun saakka panssarijoukkojemme kalustona.
Varsinainen "Ps" -numerointi sen sijaan otettiin käsitykseni mukaan käyttöön vuonna -43.
Ja numerointeja oli joissakin tapauksissa maalattu myös torniin, kuten vaikkapa tässä kuvassa:
http://www.missing-lynx.com/library/oth ... land-1.jpg
Yleisemmin torniin oli kuitenkin merkitty sen joukon tunnus tai merkintä, johon ps-vaunu kuului.
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sun May 24, 2009 9:21
by Juha Tompuri
Kroaateilla lienee olleet omat tapansa.
t: Juha
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sun May 24, 2009 11:13
by Tulenjohtomies
Komendantti wrote:Nyt pitäisi päästä jostain oikein kunnolla vertailemaan vanhojen ps-vaunujen numerolistoja.
Mistähän näitä listoja löytyy?
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Tue May 26, 2009 11:23
by Psjääkäri
Tuli tuossa mieleeni vielä yksi mahdollisuus tuolle oudolle numeron paikalle.
Jospa se onkin maalattu "panssarikorjaamolla" tunnukseksi torniin, jotta sille löytyy oikea runko asennuksen yhteydessä. Sitten kasaus, ylimaalaus ja rintamalle. Näin alin maalikerros jäi (tunnus tornissa) meille ihmeteltäväksi, kun päällimäisen maalin luontoemo hävitti...
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Tue May 26, 2009 13:33
by Tulenjohtomies
LOISTAVA POINTTI...tietysti nyt tässä samalla kiinnostaa tuon tornin/vaunun ja numeron yhteensopivuus.
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Tue May 26, 2009 20:02
by Komendantti
Psjääkäri wrote:Tuli tuossa mieleeni vielä yksi mahdollisuus tuolle oudolle numeron paikalle.
Jospa se onkin maalattu "panssarikorjaamolla" tunnukseksi torniin, jotta sille löytyy oikea runko asennuksen yhteydessä. Sitten kasaus, ylimaalaus ja rintamalle. Näin alin maalikerros jäi (tunnus tornissa) meille ihmeteltäväksi, kun päällimäisen maalin luontoemo hävitti...
Paitsi että
(kuten jo mainitsin) BT-vaunujen käyttö päättyi vuonna -42, kun taas Ps-tunnusten käyttöönotto tapahtui vuonna -43...
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Tue May 26, 2009 22:22
by Wunderwaffen
Komendantti wrote:Psjääkäri wrote:Tuli tuossa mieleeni vielä yksi mahdollisuus tuolle oudolle numeron paikalle.
Jospa se onkin maalattu "panssarikorjaamolla" tunnukseksi torniin, jotta sille löytyy oikea runko asennuksen yhteydessä. Sitten kasaus, ylimaalaus ja rintamalle. Näin alin maalikerros jäi (tunnus tornissa) meille ihmeteltäväksi, kun päällimäisen maalin luontoemo hävitti...
Paitsi että
(kuten jo mainitsin) BT-vaunujen käyttö päättyi vuonna -42, kun taas Ps-tunnusten käyttöönotto tapahtui vuonna -43...
BT-vaunujen käyttö päättyi vuonna -42. Tämän jälkeen ne varastoitiin? Vuonna -43 tuli käyttöön Ps-tunnukset. Tehtiinkö nuo Ps-tunnukset myös varastossa oleviin käytöstä poistettuihin vaunuihin?
Onko tuo tunnus maalattu torniin ja runkoon siinä vaiheessa kun torni on irroitettu rungosta linnoituskäyttöä varten ihan siltä varalta, että torni ja runko tultaisiin joskus saattaamaan yhteen jos tarve vaatii? Tässä maassa kun on myöhemminkin oltu tarkkoja siitä, että juuri tietty numeroitu varuste on tietyssä paikassa, eikä ole riittänyt, että joka paikassa vaan saldo täsmää.
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Wed May 27, 2009 10:47
by Tulenjohtomies
R.Arimo Suomen linnoittamisen historia 1918-1944 sivu 420
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat Jun 06, 2009 8:58
by Komendantti
Tuolla
"toiseen tarkoitukseen muuntamisella" tarkoitettaneen (?) suomalaista BT-43 -mallia, jota sitten ei kuitenkaan koskaan alettu yhtä prototyyppiä enempää valmistamaan.
BT-43:
http://forum.axishistory.com/download/f ... ?id=110784
http://forum.axishistory.com/download/f ... ?id=147983
http://en.wikipedia.org/wiki/BT-43
Wikipedian todenmukainen väite:
In March 1943, the Finnish armoured division suggested that 20 BT-7s should be redesigned into armoured personnel carriers. The Finnish HQ gave its approval sign on 18 May 1943, but limited the number of vehicles to 14. A prototype was designed my removing the turret of a BT-7 and by constructing a wooden platform on top of the chassis. Additional hatches were also installed to allow easier embarking and disembarking of the vehicle. The BT-43 prototype was tested in November 1943, but series production was never started. The single prototype was scrapped in May 1945. Not a single photograph has survived of the vehicle.
http://en.wikipedia.org/wiki/BT-42
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat Jun 06, 2009 9:20
by reka65
Miesten poistuminen kyseisestä BT-43 kuljetusvaunusta ei olisi ollut helppo tai nopea varsinkin jos olisi tullut sellaiseen tarve.
Harmi kuitenkin kun proto hävitettiin.
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat Jun 06, 2009 14:15
by Komendantti
reka65 wrote:Miesten poistuminen kyseisestä BT-43 kuljetusvaunusta ei olisi ollut helppo tai nopea varsinkin jos olisi tullut sellaiseen tarve.
Harmi kuitenkin kun proto hävitettiin.
Onpa ollut veli-venäläiselläkin aika vastaavat ajatusviivat mielessään tämän kuljetuspelin kanssa:
Vaunu on "Тягач Т-34Т". Siitä on jopa säilynyt ainakin tämä versio:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... %D0%A2.jpg
Re: Ps-numero vaununtornissa
Posted: Sat Jun 06, 2009 18:19
by bw mies
karun näköinen vehje. mitenköhän olisi tuo ´´laatikko´´ kestänyt osumaa taistelussa?