Page 1 of 1
Tietoa
Posted: Wed Jun 17, 2009 16:21
by LV305
Haetaan saksalaisesta E-100 panssarivaunusta, en meinaa löytää mitään järkevää infoa laitteesta.
Osaisiko joku myös kertoa, mikä olisi ollut moisen järkäleen arvo taistelukentällä.
Re: Tietoa
Posted: Wed Jun 17, 2009 17:09
by Komendantti
?
http://www.panzerworld.net/e-100
http://www.backyardarmor.com/AIB_E100_P ... _Story.htm
http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/1-V ... /E-100.htm
LV305 wrote: Osaisiko joku myös kertoa, mikä olisi ollut moisen järkäleen arvo taistelukentällä.
Taitaisi jäädä parhaimmillaankin ennemmin pelkkiin heikkoihin arvioihin, mutta ainakin suuri, hidas ja kömpelö tuo olisi todennäköisesti ollut - vaikkakin silti hiukan "isoveljeään" Mausia kevyempi.
Re: Tietoa
Posted: Wed Jun 17, 2009 17:39
by reka65
Ei tällä olisi paljoa käyttöä ollut varsinaisena tankkina.Olisikohan siirrelty strategisiin kohtiin rintamalla,ampuminen kun kävi niin tankkeihin kuin muuhunkin... käyttö jonakin "panssaroitu tykistö" roolissa jolloin normaaliin tykistöön verrattaessa ei sitä olisi nujerrettu lentokoneen konekivääreillä.
Järkevää käyttötarkoitusta tälle monsterille on hankalaa löytää.Komendantin lyhyt ympäripyöreä vastaus on "oikea" ja kai juuri sellainen johon on hyvä vetää risti,ruksi tai rasti.Käyttötarkoitus on jäänyt auki ja tarkoitus johon suunniteltu.
Mahtava tekele kuitenkin aikanaan.
Re: Tietoa
Posted: Thu Jun 18, 2009 21:13
by Canet
Ei ole läheskään aina "mitä isompi, sitä parempi"! Tätä on jo kelattu jossain toisessa ketjussa (jos muistan oikein). Vieläkin suurempia tankkeja, oikeita "telaketjuristeilijöitä" oli kaavailtu. Ja "Doran" muuttamista telatykiksi.. Eihän niillä kovin paljon käytönnön sovellutuksia olisi voinut olla.
Re: Tietoa
Posted: Fri Jun 19, 2009 8:22
by LV305
Itse ajattelin, että tämmöinen laite voisi olla perääntymis taistelu väline, vahva panssaroininti,
tehokas tykki, jossei muuta, niin pelottavan kokoinen, eli psykologinen vaikutus.
En tiedä kuka tämän laitteen on suunitellut / piirtänyt, mutta suuret on ollu ajatukset
Re: Tietoa
Posted: Fri Jun 19, 2009 11:38
by Komendantti
LV305 wrote: En tiedä kuka tämän laitteen on suunitellut / piirtänyt, mutta suuret on ollu ajatukset
Ainakin tuolla ylempänä toiseksi laittamani linkin ensiriveillä tähän asiaan jo todettiin näin:
The Entwicklung (Standard) program, known as the E-Series,
was conceived by Dipl Ing Heinrich Enrst Kneikamp (huom! oikein kirjoitettuna: Heinrich Ernst Kniepkamp), Chief Engineer of Waffenprüfung 6 in May 1942. In April 1943, the Heereswaffenamt (Army Weapons Office) accepted his program and ordered many different manufacturers to start the planning and development of the Entwicklung (project/development) Einheitsfahrgestell general-purpose chassis. The
E-Series was designed to replace all of the armored vehicles and tanks that were being used by the German Army beginning in late 1945 with six basic designs based on weight (E-5, E-10, E-25, E-50, E-75 and E-100) which would have standardized parts, making their production, maintenance and servicing easier as well as cheaper. - -
The E-100 was very conventional in its design with road wheels, sprockets and idlers to be similar to those used on the King Tiger, as was the basic hull shape. - -
http://www.backyardarmor.com/AIB_E100_P ... _Story.htm
Lisää myös mm. täällä:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=47&t=3678
Herra
H. E. "Panzer-papa" Kniepkamp oli myös yksi avainhenkilöistä mm. Panther-, Tiger- ja
Leopard-vaunujen kehittelyssä.
Heinrich Ernst Kniepkamp (1895-1977)
H. E. Kniepkampin lyhyt esittely:
Heinrich Ernst Kniepkamp
Syntynyt 1895 Wuppertalissa. Osallistui ensimmäiseen maailmansotaan, jonka jälkeen valmistui Karlsruhen teknillisestä korkeakoulusta.
Vuodesta 1923 toimi MAN:n palveluksessa vaihdelaatikkojen suunnittelijana.
Tammikuussa 1926 astui HWA:n (Heereswaffenamt) palvelukseen, jossa keskittyi puolitelavaunujen ja kevyiden tela-ajoneuvojen kehittelyyn.
Vuonna 1930 Kniepkamp organisoi Saksan ensimmäisen panssarivaunujen koelaitoksen.
Vuonna -32 Kniepkamp esitteli Wehrmachtille ensimmäiset yhteenvetonsa tela-ajoneuvojen vaatimuksista.
Vuonna 1936 Kniepkamp määrättiin uusien panssarityyppien kehittelijäksi. Kniepkampin yhdeksi loistavimmaksi luomukseksi syntyi Panther-panssari. Kesäkuussa -39 Kniepkamp patentoi Kettenkrad NSU HK-101 -mallin.
Myöhemmin sodan edetessä Kniepkamp osallistui täysin uusien vaunutyyppien kehittelyyn, yhtenä suurimpana niistä "Maus".
Sodan jälkeen Kniepkamp perusti oman insinööritoimiston Heilbronnissa, mutta osallistui myöhemmin jälleen uudestaan myös tela-ajoneuvojen ja panssarivaunujen suunnitteluun (mm. sveitsiläinen Pz 61).
Vuosina 1957-60 Kniepkamp toimi erityisneuvonantajana uudessa panssarivaunun kehittelyohjelmassa, jonka lopputuloksena syntyi Leopard I -taistelupanssarivaunu.
Kniepkamp jäi eläkkeelle vuonna 1973. Hän kuoli heinäkuun 30. päivänä 1977.
Elämänsä aikana Kniepkamp toimi tela- ja panssarivaunujen kehitystyössä yhteensä 47 vuoden ajan
http://kettenkrad.livejournal.com/99131 ... ead=298299
Re: Tietoa
Posted: Fri Mar 19, 2010 20:09
by Rautapuu
"German super-heavy tank E-100.In 1945 the partially completed vehicle was removed by the British Army for evaluation and then scrapped"
http://www.youtube.com/watch?v=HcAWcLr-xvs
Harmi etteivät laittaneet museoon.