Page 1 of 8

Ajokuntoiset WWII panssarit suomessa?

Posted: Thu Dec 28, 2006 2:23
by Garrett
Kuinka paljon mahtaa löytyä em. vehkeitä?
Panssarimuseolla on joitain yksilöitä, mutta miten yksityiset keräilijät?
Gunwriters.gov;in mukaan joku ukkolauma olisi tuottanut suomeen puolasta tms. yhden sotkan...

Posted: Thu Dec 28, 2006 8:08
by Wittmann
Joitain löytyy

Kaikki muistaa varmaan Stalingradin kuvaukset??? Toikohan ne nyt 5 sotkaa lappiin jotka jäi suomeen. Muutamaa olen nähnyt myytävän mm keltaisessa pörssissä.

Kaikki on kuulemma nykyään "hyvässä kodissa" ja ei myynnissä.

Muista ei ole paljoa tietoa. Muutama white ja bren on tiedossa.

Posted: Thu Dec 28, 2006 10:19
by Anzah
Stalingrad elokuvaa varten tuotiin 4 kpl T-34/85 vaunua maailman suurimmalla lentokonetyypillä (Antonov joku) ja sitä varten Rovaniemen lentokentällä jouduttiin rullausteiden läheisyydessä metsänhakkuuhommiin, että jättiläinen mahtuisi kylään. Syy miksi elokuvaa kuvattiin Kemijärvellä oli, että Tsekeissä kuvattaessa elokuvan ohjaaja loukkaantui talvella auto-onnettomuudessa ja päästyään takaisin keväällä töihin lumet oli jo sieltä sulaneet. Pohjois-Suomessa oli vielä täysi talvi päällä, joten tähän ratkaisuun päädyttiin.

Vaunut on tosin sodanjälkeistä tuotantoa, mutta eroa ei huomaa.

Noista myydyistä T-34 -vaunuista yhden kuvausten jälkeistä tarinaa voi lukea tuolta:

http://guns.connect.fi/gow/T34osa1.html

Yksi noista vaunuista on Porkkalan Degerössä yhdellä tyypillä, jonka mailla ollaan joskus pidetty Re-Enactment kokoontumisia ja on se vaunukin siellä meidän kanssa huristellut.

Ja vielä yksi elokuvan vaunuista on Miehikkälässä ja ajaa Salpalinjan näytöksissä silloin tällöin.

Mäntyharjussa on yksi ulkomaalainen tyyppi, joka on kovasti uhonnut meille ostavansa Puolasta Hetzerin, joka sekin tosin on sodanjälkeisiä yksilöitä.

Posted: Thu Dec 28, 2006 14:16
by Garrett
Anzah wrote: Noista myydyistä T-34 -vaunuista yhden kuvausten jälkeistä tarinaa voi lukea tuolta:
http://guns.connect.fi/gow/T34osa1.html
Tämäpä se, mitä tarkoitin. En tiedä,mutta joku noissa vanhoissa vaunuissa vaan kiehtoo.
Olisipa joku päivä niin paljon rahaa, että voisi ostaa oman historic-tankin...
...Pitäs vissii käydä psykiatrilla?

Posted: Thu Dec 28, 2006 15:47
by Sturmmann
Anzah wrote:
Mäntyharjussa on yksi ulkomaalainen tyyppi, joka on kovasti uhonnut meille ostavansa Puolasta Hetzerin, joka sekin tosin on sodanjälkeisiä yksilöitä.
Ian taitaa olla melkoinen velikulta? Minulle hän on väittänyt jo monta vuotta, että hänellä on Englannissa Hetzer, muttei ole vain saannut tuotua sitä suomeen. No Kübel ja Kettenrad siltä todistetusti löytyy ja muusta sitten ei tiedetä.

Posted: Thu Dec 28, 2006 22:05
by Juha Tompuri
Anzah wrote:Yksi noista vaunuista on Porkkalan Degerössä yhdellä tyypillä, jonka mailla ollaan joskus pidetty Re-Enactment kokoontumisia ja on se vaunukin siellä meidän kanssa huristellut.

Ja vielä yksi elokuvan vaunuista on Miehikkälässä ja ajaa Salpalinjan näytöksissä silloin tällöin.
Yksi on ollut Hotelli Herttuan näyttelyssä Kerimäellä.

t: Sven

Posted: Thu Dec 28, 2006 22:36
by Garrett
Mitenkäs sitten,löytyykö ajokuntoisia Klimejä yhtään Suomesta tai ylipään mistään?
Mikä oli järein Saksalaisvaunu suomessa?

Posted: Thu Dec 28, 2006 23:58
by Sturmmann
Sturmeja tietysti löytyy panssarimuseolta, jotka on ajokuntoisia. Vaunupajalla käydessäni minulle sanottiin, että 11 Sturmia olisi pitänyt saada Lindmanin Tali-Ihantala elokuvaan ajokuntoon. En tiedä montaako siinä sitten käytettiin?
Yksi T-34 museolla on ajokuntoisena ja jolla ajetaan.
Klimeissä (seisovat ulkosalla) ei käsitykseni mukaan moottoreita ole kiinni, mutta ei varmaan olisi mahdottomuus niitä laittaa ajoon, jos tarvetta ilmenisi.

http://www.pkymasehist.fi/psmuseo.html

Posted: Fri Dec 29, 2006 0:16
by Garrett
Tuo panssarimuseo on kyllä niin helmi paikka, ettei paremmasta väliä!
Saattais paikasta tulla toinen koti ja henkilökunnalle rasite jos asuisin lähempänä.

Posted: Sat Dec 30, 2006 19:59
by Wittmann
Klimeissä on varaosa pula. Muistaakseni kummatkin (lue ainakin toinen) on ajettu aikanaan museon rinteeseen. Ajokuntoisia sotkia löytyy monta. Toi yks on "yleiskäytössä" ja sillä ajetaan eniten. Samaten sturmeja löytyy. Sturmin etuna on se, että se oli pitkään palveluskäytössä ja Suomessa siihen jotkut pikkupajat teki jopa varaosia.

Ps-museon henki on ollut vuosia se, että kaikki mitä löytyy pitää olla ajokuntoisia. Jos osia löytyy, niin kaikki kunnostetaan. Muisteekseni se shermannikin on ajopeli. "Bronssoni" ei ole vaan niitä kaikista taloudellisimpia.

Kohtahan siellä on varmaan t-72:kin rivissä.

Posted: Sat Dec 30, 2006 21:07
by FTR
+1 Panssarimuseolle. Tuo on hieno periaate.

Posted: Thu Jan 04, 2007 14:04
by Ilmarinen
Oheisesta linkistä löytyy video Panssarimuseon kahdesta Stu 40:stä ja yhdestä T-34:stä paraatissa. Äänet päälle!

http://www.rajajoki.com/videos/stu40-t34.wmv

-J.

Posted: Thu Jan 04, 2007 15:28
by Sturmmann
Kyllä henki meinasi salpaantua ja kyynel vieri poskella, kun tuota katseli. Miksiköhän itse en ole ollut paikalla???

Jälkimmäisen Sturmin Maybach vähän röpötti, vai kuuluiko tuo asiaan...

Posted: Thu Jan 04, 2007 16:03
by Garrett
Komeita oli,kiitos!
Tähän voipi laitella lisääkin linkkejä videoista yms. sivuista josta näitä löytyy lisää.

Posted: Thu Jan 04, 2007 16:24
by Ilmarinen
Joo, röpötti tosiaan. Heillä oli myös vaikeuksia pitää tuota jälkimmäistä Sturmia käynnissä pienillä kierroksilla ja ajoivat "pyrähdyksiä" ollen vähän väliä edellisen vaunun perässä.

Tässä vielä pari kuvaa samoista vaunuista:

Image

Image