Diesel/Bensa

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Diesel/Bensa

Post by Psjääkäri »

Muistelin, että sakuilla olisi ollut suunnitelma uudenpolven vaunujen dieselöinnistä. Jostain luin, vaan ei ole mieleen palannut. Ei mielestäni ollut Esson-baarin-juttu. Vai olisiko sittenkin pitänyt sinne kirjoittaa.
Olihan sakuilla "hiiressä" dieseli. Taisi olla "snelbootin" mylly. Sylintereitä yhdessä "mersussa" 20. Leijonaan kaavailtiin dieseliä. Oli myös sopiva dieseli vaunuihin, 12 syl. Sitä en tiedä oliko juuri tämä, mitä ajateltiin käyttää tulevaisuudessa, mitä ei koskaan tullut.
Viisaammat tietäköön, miksi ei dieseli tullut vaunuihin. Oliko ongelma se että kyseinen "valmis" dieseli oli alumiinirunkoinen, ja alumiini tarvittiin muihin kohteisiin kipeämmin.
Vanhankansan reseptillä pohjoisessa töräytettiin naftaan bensiiniä, jotain luokkaa 10% ja taas savutettiin.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

wikke
res vänr
res vänr
Posts: 773
Joined: Mon Oct 22, 2007 10:36

Re: Diesel/Bensa

Post by wikke »

Olisiko mahdollista että kiisseliä käytettiin siellä missä se oli "pakollista" ja pensselin pesuvettä pienemmissä vehkeissä.

väärtti
erikmest
erikmest
Posts: 355
Joined: Tue Apr 07, 2009 22:01

Re: Diesel/Bensa

Post by väärtti »

Ainakin T-34 ja Diesel oli pelastus Neuvostoliitolle,oikeaan aikaan oikea ratkaisu voiko muuta sanoa. :oops:

User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Re: Diesel/Bensa

Post by Pikku-Berliini »

En ole muistanut tällä aihepiiri sivulla käydäkkään. :oops:

Aatulla oli kesäarmeija, ei tarvinnut kehittää vaunuihin kalliimpi valmisteista dieseliä. Kunnon hyökkäys ja ollaan oikeilla öljymailla jossa öljyä/bensiiniä on mistä tehdä, eiköhän se jotenkin näin ollut ensisuunnitelma.

T-54 oli se pikku 1 syl; 2tahti diesel, joka lämmitti moottoriöljyä kierukka periaatteella öljypohjassa ja muistaakseni toinen kierukka linja oli pääpolttoaine tankissa.
Se oli minun vaunu kokemukset loppukesän syksyn aikaa, kerran vain harjoiteltiin lämmittimen käyttöä.
Olisikohan T-34 ollut vastaava, en tiedä.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Fri Aug 24, 2007 9:50

Re: Diesel/Bensa

Post by Herra tykkiherra »

Pikku-Berliini wrote:T-54 oli se pikku 1 syl; 2tahti diesel, joka lämmitti moottoriöljyä kierukka periaatteella öljypohjassa ja muistaakseni toinen kierukka linja oli pääpolttoaine tankissa.
Se oli minun vaunu kokemukset loppukesän syksyn aikaa, kerran vain harjoiteltiin lämmittimen käyttöä.
Olisikohan T-34 ollut vastaava, en tiedä.
Wikipediassa ainakin näin sanotaan:"Moottori oli niin edistyksellinen että sen perusrakenne on yhä käytössä venäläisissä (neuvostoliittolaisissa) panssarivaunuissa, vain apulaitteita on paranneltu ja sijoiteltu eri tavalla." Voidaan olettaa siis jos wikipediaan on luottamista, että t-34 olisi ollut jonkinnäköistä apuvempainta kylmiin säihin?

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Fri Aug 24, 2007 9:50

Re: Diesel/Bensa

Post by Herra tykkiherra »

Nyt löytyi yhdeltä sivulta viittaus poltoaine lämmittimestä t-34 panssarisssa..
Let us simply consider the ideal situation where the weather is warm enough that the engine requires no pre-heating with fuel heater, blow torch or diesel-soaked, burning rags.
http://guns.connect.fi/gow/T34tank1.html

User avatar
jylhä
sotvm3
sotvm3
Posts: 588
Joined: Fri Jun 23, 2006 20:40

Re: Diesel/Bensa

Post by jylhä »

Diesel taisi muutenkin yleistyä vasta toisen maailmansodan jälkeen. Traktorit ja kuorma-autot ainakin kulki 40luvulla pääsääntöisesti besiinillä tai petroolilla.
"olisiko kuitenkin syytä ottaa taskuase mukaan"

User avatar
J
luutn
luutn
Posts: 1084
Joined: Mon Jun 19, 2006 19:01
Location: Karjala

Re: Diesel/Bensa

Post by J »

Herra tykkiherra wrote:Nyt löytyi yhdeltä sivulta viittaus poltoaine lämmittimestä t-34 panssarisssa..
Let us simply consider the ideal situation where the weather is warm enough that the engine requires no pre-heating with fuel heater, blow torch or diesel-soaked, burning rags.
http://guns.connect.fi/gow/T34tank1.html
Tämä juttu on siellä myös Suomeksi, samaten Ase&erä lehdessä.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Diesel/Bensa

Post by Juha Tompuri »

J wrote:Tämä juttu on siellä myös Suomeksi, samaten Ase&erä lehdessä.
Aivan:
http://guns.connect.fi/gow/T34osa1.html

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Fri Aug 24, 2007 9:50

Re: Diesel/Bensa

Post by Herra tykkiherra »

Vähän ohi aiheesta mutta jotenkin tähän liittyen kuitenkin..

Tuli mieleen Kelly's Heroes leffasta nämä Tiger panssarit lopusta.. Minkä varten miehistö aina vähän väliä piti koneita käynissä? Se liittyi muistaakseni jotenkin liikkelle lähtemiseen, jos yllättäen käsky kävi siirtyä muualle.. Niin että onko tämä faktaa tai fiktiota?

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

Toi sakujen ihastus pensa tankkiin ihmetyttää??? Mitää järkevää syytä siihen ei ole tiedossa?? Toverit sen sijaan oppi nopeasti dieselin hyödyn. T-34 kone, joka löytyy mm 55, 64, 72, 80 yms on kehitetty 20 luvulla maatalouskoneeksi. Se ei ole "turhan" hieno riisseli jne.. Litratehot on surkeat yms Sotkassa taisi olla 400 hv ja jossain 80 oli 1200hv samasta koneesta Apulaitteet muuttui vuosien varrella. Kun on tollanen vanhan tekniikan riisseli, niin sitä voi auttaa talvella bensalla, niin pysyy diesel notkeana. (älkää tehkö nyky-dieseliin). Käynnistys ongelmat ratkaistiin apulämmittimellä, joka vasta 72 muuttui sähkökäyttöiseksi. Siis eräs webaston esiaste. Siellä palaa kattilassa tuli joka lämmittää vettä. Lihasvoimalla pyörii :-D Itsekin muistan 55 herättäneeni lapissa -40 astetta. Lämpökierto menee moottoriin ja pää polttoaine säiliöön.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Rakuuna
stm
stm
Posts: 23
Joined: Mon Nov 02, 2009 18:46

Re: Diesel/Bensa

Post by Rakuuna »

Tuo Sotkan V-2(12 sylinterinen)-diesel oli 30-luvun saksalaisen MWM-meridieselin jälkeläinen.
Naapurihan on aina ollut etevä kopioimaan vierasta tekniikkaa. Sotkan jousitus oli amerikka-
laisen Christien, Emman pätevä lukkosysteemi ruotsalaisperäinen, Klimovit sun muut lento-
moottorit Hispano-Suizaa, Wrightia, Jumoa jne. Autopuolella aluksi saatiin malli Fordilta, sodan
jälkeen koko Opelin tehdas tuotiin Mosseja (Opel Kadet) tuottamaan. Ydinaseen valmistus sai vauhtia vakoilun avulla Los Alamosista käsin, rakettitekniikassa "auttoivat" kiinni saadut
von Braunin miehet...

User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Re: Diesel/Bensa

Post by Pikku-Berliini »

Pikku-Berliini wrote:joka lämmitti moottoriöljyä kierukka periaatteella öljypohjassa ja muistaakseni toinen kierukka linja oli pääpolttoaine tankissa.
[/quote
Wittmann wrote:Lämpökierto menee moottoriin ja pää polttoaine säiliöön.

Muistatko, mikä neste siellä alkuperäisesti kiertää. :?:
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

Rakuuna wrote:Tuo Sotkan V-2(12 sylinterinen)-diesel oli 30-luvun saksalaisen MWM-meridieselin jälkeläinen.
Naapurihan on aina ollut etevä kopioimaan vierasta tekniikkaa. Sotkan jousitus oli amerikka-
laisen Christien, Emman pätevä lukkosysteemi ruotsalaisperäinen, Klimovit sun muut lento-
moottorit Hispano-Suizaa, Wrightia, Jumoa jne. Autopuolella aluksi saatiin malli Fordilta, sodan
jälkeen koko Opelin tehdas tuotiin Mosseja (Opel Kadet) tuottamaan. Ydinaseen valmistus sai vauhtia vakoilun avulla Los Alamosista käsin, rakettitekniikassa "auttoivat" kiinni saadut
von Braunin miehet...
Duodadoi??? Jos kone on ollut toverilla 20 luvun lopussa, NIIN miten se on kopioitu 30-luvun meridieselistä???

Juu naapuri on kova kopioimaan ja saanut jopa oldsin v-8 käymään zilissä väärinpäin ;)
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Diesel/Bensa

Post by Wittmann »

Pikku-Berliini wrote:
Pikku-Berliini wrote:joka lämmitti moottoriöljyä kierukka periaatteella öljypohjassa ja muistaakseni toinen kierukka linja oli pääpolttoaine tankissa.
[/quote
Wittmann wrote:Lämpökierto menee moottoriin ja pää polttoaine säiliöön.

Muistatko, mikä neste siellä alkuperäisesti kiertää. :?:
Ok kiitos taas mun kirjoitus virheen.... Siis pääpolttoainesäiliö yhteen.....

Järjestelmässä kiertää ihan jäähdytysneste. Sama litku mikä muuallakin. Tosin toi on periaatteessa erilliskierto. Kierukat kiertää öljypohjan ja PÄÄPOLTTOAINESÄILIÖN mutta silti yhdessä koko mt järjestelmään.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Panssarit”