Törnin porukkahan kaappasi Jatkosodan alussa T-28 vaunun. mutta onko vaunun historiasta tietoa. Montako suomalaisilla oli niitä kaikkiaan. Olenko väärässä jos sanon kahdeksan vaunua, joista kolme on jäljellä.
Olisiko yksi kolmesta vaunusta mahdollisesti tuo Törnin vaunu?
Mikkelissä
Parola
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Törnin vaunusta en mene sanomaan mitään. Erään tiedon mukaan meillä olisi ollut yhteensä 7 T-28:a, näistä 2 "hankittiin" talvisodassa ja loput jatkosodassa - siis sellaisia vaunuja, jotka olivat omien joukkojen käytössä. Lähde tietysti Wikipedia.. http://fi.wikipedia.org/wiki/T-28 - voiko tietoon luottaa?
Sellainen kutina käy jossain aivojen takalokerossa, että meillä olisi ollut joku erityinen "raskas" vaunumuodostelma, johon nämä "postijunat" kuuluivat.
Joskus aikojen alussa Parolan museossa pääsi vaunuihin sisään - tuli nöösipoikana tuo T-28:n tutkittua sisäpuoleltakin.
Törnihän joutui luovuttamaan sen Lagukselle, jossain päin Itäkarjalaa. Eli sikäli historiankirjat voivat auttaa, milloin vaunu on liitetty armeijan kirjanpitoon, niin se on sitten siinä. Eli varmaan syys-lokakuu 1941 olisi oikea aikaväli.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Wittmann wrote:Itsekin vesselinä olen römynnyt sisällä silloin joskus.
Hitto, kun noita pääsiskin vielä katsomaan myös sisäpuolelta!
Tosin, on ihan ymmärrettävää ettei noin vain pääse... siivoaminen ja mahd. jopa osien varastelu yms ilkivalta on varmasti teettäneet ylimääräistä työtä.
Pohdintaa: oliskohan mahdollista järjestää/neuvotella yksityinen perinpohjainen tutustumiskäynti foorumin tyypeille...hmm...
T-34,T55 ja T-72 näissähän on sama moottori kaikissa. Tosin kaiketi vain lohkon osalta. T-72 on vain ahdettu. Näin minä olen asian ymmärtänyt. Vaunumiehet varmaan korjaavat tämän jos olen väärässä.
Miten on onko T-80:ssä vielä samaa hyvää 30-luvun moottoritekniikkaa?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Toi n.39l v-12 on 20 luvulla kehitetty maatalouskone??? (missäköhän separaattorissa?)
Joku sitten keksi täräyttää sen sotkaan ja siinä se sitten on ollut psv:n perusmoottorina näihin päiviin saakka.
72 oli ensimmäinen muunnos jus toi mainittu ahdin ja monipolttoaine syöttö. 80 kokeiltiin muitakin mt-vaihtoehtoja, mutta polttoainetalous/mt kesto oli huonoja.
Kyllä ryssäkin on sen oppinut, ettei pyötää kannata uudestaan keksiä.
Kuitenkin toi mt on v-12 ja 4venttiiliä per pytty ja 2 kannen yläpuolista nokkaa. Turhaa se japsi mainostaa keksineensä twin-camin yms....
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Herr Garrett sää ajattelet taas turhan monimutkaisesti, voisi jopa sanoa länsimaalaisesti.
Ei poristuksiin tarvii koskea vai syötettävän tavaran määrään. Mitä löysenpää sitä enemmän.
Normaali asento on diesel. Lisätään syöttöä saadaan lentokerosiini ja vielä kerran lisää, niin saadaan bensa tosin valmistaja kieltää ajamasta bensalla yli 200km.
Noniin ja mitä tekee pieni oppilas kun ajattelee??? TOTTAKAI kokeilee miten 72 liikkuu pensa syötöllä ja diesel polttoaineena. No kyllä se kulki ja vitusti.
firma haki syötöissä rauhanajaksi koneille kestoikää ja koulutus 72 tehot oli noin 720-750hv. Pääsin ajamaan tsekillä, jota ei ollut vielä ruuvattu (980hv) ja kyllä se pari sataa kaakkia kummasti piristi. No sitten kun vertaillaan meidän syöttökokeiluun, niin kyllä tsekki vielä olis hopeet ottanut.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Ja vielä tosta T-28 raskasosaston olemassaolosta muistin nähneeni joskus Mikkelin JV-museolla pienoismallin Portinhoikan taistelusta, jossa kyllä mainittiin useamman postijunan ryhmästä taisteluissa...