Page 1 of 1
Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 15:08
by wanhempimestari
Kiinostaa Isrelin Merkava. Siinä on moottori edessä, mutta mitkä telapyörät vetää?
Maalikko luulis ettei voi olla etumaiset, vai voiko ???????
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 18:44
by LV
Ota kuva Merkavasta silmiesi eteen ja katso, missä pyörissä on hammaskehä.
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 19:17
by wanhempimestari
LV wrote:Ota kuva Merkavasta silmiesi eteen ja katso, missä pyörissä on hammaskehä.
No perhana. Tiesin että täältä löytyy tietoa ja ammattitaitoa vaikka mihin.
Etupäässä näkyy olevan... Mun mielestä ( en todella ole ps mies), tuntuu kummalliselta etuvetoinen vaunu. Sehän syöttää löysää telaa vaunun alle.
Siinä täytyy olla jokin systeemi.... ? Ihan teknisessä mielessä kiinostaa.
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 19:54
by Matti 1
Ei se mitään kummallista ole, se etupäästä vetävä vaunu, onhan niitä muitakin olemassa, esim: T-26
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 20:04
by Juha Tompuri
Parit englanninkieliset linkit:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_96557 ... tm#9655961
http://208.84.116.223/forums/index.php? ... topic=2482
Etuvetoisia esim:
-Tiikerit, Pantterit ym saksalaiset
-Shermanit, Leet ym
-CV90
t: Juha
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 20:11
by wanhempimestari
Jees, mutta... Onko niissä joku kiristys-sydeemi, vai miten se toimii ?
Maallikko ajattelee että kun takatelapyörä vetää, tela vaunun alla on kireä.
Etuvetoisessa ei ollenkaan välttämättä. Onko sillä mitään väliä?
Venyyhän ne telat !
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 20:25
by Juha Tompuri
wanhempimestari wrote:Jees, mutta... Onko niissä joku kiristys-sydeemi, vai miten se toimii ?
Maallikko ajattelee että kun takatelapyörä vetää, tela vaunun alla on kireä.
Etuvetoisessa ei ollenkaan välttämättä. Onko sillä mitään väliä?
Venyyhän ne telat !
Esim. Wittmann ja Komendantti osaisivat valaista asiaa käytännön ja kokemuksen kautta, mutta tässä vähän teoriaa:
Nykyään pääsääntöisesti veto on siellä päässä missä moottorikin.
Säästytään tarpeettomalta kardaanilta.
Etuvedolla alatela ei ole niin kireä kuin takavedolla, mutta taasen takavetopyörälle nousee enemmän kiviä ja muuta rojua, kuin etuvetopyörälle, koska tela on ehtinyt paremmin "puhdistua" kuljettuaan pitemmän matkan ennen vetopyörää.
t: Juha
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 20:51
by wanhempimestari
Juha Tompuri wrote:wanhempimestari wrote:Jees, mutta... Onko niissä joku kiristys-sydeemi, vai miten se toimii ?
Maallikko ajattelee että kun takatelapyörä vetää, tela vaunun alla on kireä.
Etuvetoisessa ei ollenkaan välttämättä. Onko sillä mitään väliä?
Venyyhän ne telat !
Nykyään pääsääntöisesti veto on siellä päässä missä moottorikin.
Säästytään tarpeettomalta kardaanilta.
Etuvedolla alatela ei ole niin kireä kuin takavedolla, mutta taasen takavetopyörälle nousee enemmän kiviä ja muuta rojua, kuin etuvetopyörälle, koska tela on ehtinyt paremmin "puhdistua" kuljettuaan pitemmän matkan ennen vetopyörää.
t: Juha
Ymmärrän. Mutta asiasta mitään tietämättä on hyvä ehdotella
Jos moottori on edessä ja halutaan takaveto, on vaikka hydraulimoottori tai sähköinen vaihtoehto. Ei tarvi kardaadia.
No, nämä ovat ihan alan maallikon ajatuksia , en ole perehtynyt asiaan ammatillisella tasolla. Toki olen maannut muutaman kerran maassa vaunun yliajaessa, myös telan edessä aika lähelle.... Kylki ja pohjamiinoja olen kyllä asennellu vuositolkulla...
Kiitos tiedoista !
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 21:10
by Juha Tompuri
wanhempimestari wrote:Jos moottori on edessä ja halutaan takaveto, on vaikka hydraulimoottori tai sähköinen vaihtoehto. Ei tarvi kardaadia.
Taitavat neste- ja sähkövedot olla aika harvinaisia tst-panssarivaunuluokassa.
Lieneekö pst-vaunu Porsche Elefantin lisäksi muita?
t: Juha
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Fri Jun 11, 2010 21:47
by LV
Jos pieni hiusten halkominen sallitaan, niin yksi PzKpfw VI Tiger (P) oli s. Pz. Jg. Abt. 653:n käytössä itärintamalla huhtikuusta heinäkuuhun 1944, jolloin vaunu menetettiin.
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Thu Jun 24, 2010 13:48
by Andreas Lärka
wanhempimestari wrote:Sehän syöttää löysää telaa vaunun alle.
Ei suinkaan. Vetopyörän hampaat
vetää telan eteenpäin, se ei
työnnä tahi syötä telaa. Eli tässä tapauksessa se vetää johtopyöriltä (takapyöriltä) tulevan telan
eteenpäin. Ja koska tela on yhtenäinen "rinkula", se johtopyörän kohdalla vaihtaa suuntaa, ja vetää telan vaunun alta
taaksepäin.
Telakengät kuluu siis "vetopuolelta" - sillä puolella mihin hampaat tarttuu - enemmän kuin toisella puolella (tässä syy Sturmien ja muiden Suomessa olleiden saksalaisvaunujen telojen suunnanvaihtoon sodan jälkeen).
Re: Löytyykö tietoa ?
Posted: Tue Jul 26, 2011 15:28
by wanhempimestari
wanhempimestari wrote:LV wrote:Ota kuva Merkavasta silmiesi eteen ja katso, missä pyörissä on hammaskehä.
No perhana. Tiesin että täältä löytyy tietoa ja ammattitaitoa vaikka mihin.
Etupäässä näkyy olevan... Mun mielestä ( en todella ole ps mies), tuntuu kummalliselta etuvetoinen vaunu. Sehän syöttää löysää telaa vaunun alle.
Siinä täytyy olla jokin systeemi.... ? Ihan teknisessä mielessä kiinostaa.
Sain asiasta tietoa suoraan Israelista panssarijoukoista.
Kertoivat että siitä että moottori on edessä, on enemmän hyötyä kuin etuvedosta on haittaa.
Jokainen tulkitsee sen miten haluaa.