JTV wrote:Mielenkiintoinen konstruktio. Huomioon-ottaen miten vähän panssaroituja tela-ajoneuvoja oli tuolloin omassa käytössä, tuo olisi ollut tosin melkoisen kallis konsti raskaiden heittimien liikkuvuuden parantamiseksi.
Toisaalta - eipä ko. alusta raskasta heitintä järeämpää asejärjestelmää olisi varmaankaan kestänyt. Se on tietysti eri juttu, kannattaako yleisesti ottaen laittaa paukkuja tämän tyyppisten ratkaisujen kehittämiseen, kun resurssit (l. alustat) eivät kuitenkaan olisi riittäneet kuin hyvin rajoitettuun sarjaan.
JTV wrote:
Oletan että tuon heittimen alla oli pyörivä osio (tornin ala-osa tms?), jonka avulla sen ampumasektoriksi saatiin 360 astetta ilman että tarvitsi kääntää koko vaunua. Mikäli konstruktio oli fiksusti suunniteltu koko kyseinen systeemi olisi varmaan kannattanut varustaa vakautus-järjestelmällä, jonka avulla heittimen sai säädettyä tarkasti vaakaan, vaikka alla oleva tela-alusta olisikin ollut kallellaan.
Vähän vaikea uskoa että tila olisi riittänyt kovin laajaan ampumasektoriin - ellei sitten olisi rajoitettu tulitoiminta pelkästään suurimmille koroille. Putken alla lienee ollut ihan normi vastin kevyesti puskuroituna ja muut releet sen mukaan.
Berlioz
PS. VTTlle kiitos kuvasta!
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.