Page 1 of 1

Bofors L/37

Posted: Thu Apr 16, 2009 20:10
by timbba
Bofors:n 37mm jalkaväenkanuuna yrityksen kataloogista vuodelta 1923
Image

Ja nyt pitäisi jo ihmetellä, miksi minä tälläisen laitan.
Noooh, koska tähänkin saadaan liitettyä hevoset :-D

Ensin ajokunnossa
Image

Ja sitten tykki pura ja kantoon ota.
Lasten 1:
Eldrör med mekanism och vagga, lyftspakar etc.
yhteensä 119,5 kg
Image

Lasten 2:
Lavett med tillbehör, hjul
yhteensä 121 kg
Image

Lasten 3:
Sköld, hjulaxel, skackel, låda med sikte och tillbehör.
yhteensä 121,7 kg
Image

Lasten 4:
3 ammunitionskorgar fyllda.
yhteensä 112,5 kg
Image

Re: Bofors L/37

Posted: Fri Apr 17, 2009 6:54
by smokeball
Mitenkäs tuon jv-kanuunan ammunitsioonit poikkeaa myöhemmästä pstk:sta?

Re: Bofors L/37

Posted: Fri Apr 17, 2009 7:27
by timbba
Kuvasto kertoo kahdesta erilaisesta ammuksesta:
Spränggranat L/3,0
Komplett vikt 600g
Sprängladdning, vikt 40g
Rör, känsligt spetsnedslagsrör

Pansargranat
Komplett vikt 600g
Sprängladdning, vikt 20g
Rör, basrör med spårljusanordning

Pansargranaten genomslår en 10 mm tjock, härdad sköldplåt på 2400 m avstånd.
Ammunitionen förpackas i korgar med 20 patroner i varje.

Re: Bofors L/37

Posted: Sun Apr 19, 2009 19:13
by Canet
Mites tuo Spränggranat käännetään - räjähdemäärä (räjähteen ja ammuksen painosuhde) viittaisi sirpalekranaatiin.

Eivätkö kerro lähtönopeuksia?

Mielenkiintoinen sovellus -hevoskantoinen..

Re: Bofors L/37

Posted: Sun Apr 19, 2009 19:31
by LV
Canet wrote:Mites tuo Spränggranat käännetään
Se käännetään sirpalekranaatti, samoin kuin saksan Sprenggranate.

Re: Bofors L/37

Posted: Sun Apr 19, 2009 19:57
by HL/A
Canet wrote:Mielenkiintoinen sovellus -hevoskantoinen..
Keskieuroopan maissa oli vielä toisen maailmansodan aikoina melkoinen valikoima hevoskantoista tykistöä, lähinnä vuoristo-olosuhteisiin.
Lienee tuota perua että Lapissakin saksalaiset käyttivät hevosiaan pääasiassa kantojuhtina, kun taas suomalaisten vetohevoset olivat huomattavasti tehokkaampia. Noo, toisaalta vaikea kuvitella hevosta vetämässä kärrjyjä tai rekeä jyrkällä vuorenrinteellä - mutta tasamaastossa sitten...

Re: Bofors L/37

Posted: Sun Apr 19, 2009 20:19
by timbba
Canet wrote: Eivätkö kerro lähtönopeuksia?
Lähtönopeus näyttäisi olevan 610 m/sek.
Kantama 10asteen kulmalla 3300m.

Re: Bofors L/37

Posted: Mon Apr 20, 2009 18:03
by Canet
Kiitos vastauksista - taas tuli uteliaisuus tyydytettyä. Lähtönopeus ei ole kovin suuri "kanuunalle", vaikka kyllä sillä ammuksen liikkeelle saa. Tietty panssarin läpäisy voisi kasvaa, jos nopeutta olisi enempi. Mutta eiköhän ollut suunnitteluajankohdan mukaan kohtuullisen riittävä - vaikka sitten vanhenikin nopeasti kun sota alkoi.

Hevosten lisäksi sakemanneilla oli kantoeläiminä muuleja, noita hevosen ja aasin äpäräpoikia...

Re: Bofors L/37

Posted: Mon Apr 20, 2009 18:05
by smokeball
Kyllä tuommoisista tykeistä olisi oltu Talvisodassa onnellisia.

Re: Bofors L/37

Posted: Wed Apr 22, 2009 19:35
by Canet
Totta haastat! Mutta kun asekaupat oli jätetty viime hetken jälkeiseen aikaan - kun sodan ei kuitenkaan pitänyt syttyä.. :pray:

Re: Bofors L/37

Posted: Thu Apr 23, 2009 9:25
by smokeball
Tuo kanuuna olisi soveltunut Suomen olosuhteisiin aivan loistavasti juuri helpon kuljetettavuutensa vuoksi ja sillä olisi ollut todellista merkitystä panssarintorjuntaankin Talvisodassa. Tuosta kehittettyä pst-kanuunaa sitten jaakailtiin ja vatvottiin lisenssivalmistukseen niin pitkään ja hartaasti, että oli jo huonot housuissa.
Kaksikymmenluvulla vain selviteltiin venäläisiltä jäänyttä tykistöä ja uushankinnat jäivät kaiketi siksi tekemättä. Ehkä ei myöskään ymmärretty keveän jv-kanuunan merkitystä, vaan korostettiin enemmän kenttäkanuunoiden tarpeellisuutta. Suomalainen tykistö sitten koostuikin pääasiassa kolmituumaisista, raskaampien ollessa lähinnä jäykkälavettisia.