LENSIVÄTKÖ SAKSALAISET SVEITSIIN/RUOTSIIN SODAN LOPUTTUA

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

LENSIVÄTKÖ SAKSALAISET SVEITSIIN/RUOTSIIN SODAN LOPUTTUA

Post by Sturmmann »

Olisiko tämä aihe enemmän tuota sotahistoriaa, mutta...

Aloin miettimään Saksalaisten lentäjien edesottamuksia sodan lopussa. Kirjoja lukiessa tulee aina esiin, kuinka lentäjät lensivät suurin joukoin länteen pois idän helvetistä. Monesti heitä saatettiin lännessäkin kohdella kaltoin, kuten Rall kertoi Krupinskin kohtalosta ilmailumuseolla. Esim lentäjät jotka olivat sodan lopulla Tsekin alueella, niin heillä olisi ollut lyhyt matka lentää Sveitsiin inhimillisempiin oloihin ja pohjoisessa Ruotsiin. Tosin onhan näin voinnut käydä, mutta osaako joku valaista tässä asiassa, että menikö jotkut koneineen puolueettomaan maahan internoitavaksi? Sukellusvene puolellahan jotkut kapteenit suuntasivat aluksensa miehineen puolueettomiin maihin, kuten argenttiinaan!

Ps. Amerikkalaisethan lensivät paljonkin koneita Ruotsiin, kun muuten olisi ollut edessä sotavankeus. Nyt he pääsivät kaiketi kuriirikoneilla Lontooseen, mutta koneet jäi Ruotsin armeijalle.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

friedrich

Ruotsiin

Post by friedrich »

Kyllä ruotsiin meni itse sodan aikana ja varsinkin lopussa useita koneita.
mm. Fw 190 ja Me 109 hävittäjiä. Ja RUOTSALAISET luovuttivat ne NEUVOSTOLIITTOON.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Siis lentäjät vai koneet vai molemmat luovutettiin?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

friedrich

Post by friedrich »

Vuoteen 1943 saksalainen henkilöstö palautettiin omaan valtakuntaansa ilman mitään vaateita. Myös koneita palautettiin, tietysti ruotsalaiset tutkivat koneet ensin.
1943 ruvettiin saksalaisia internoimaan ja sodan päätyttyä tai vähän sen jälkeen heidät päästettiin kotimaahansa.
1.5.1945 jälkeen maahan tulleet saksalaiset kuitenkin luovutettiin venäläisille. ( Oli ruotsalaisetkin jo todenneet sodan lopputuloksen. )
Saksalaisia luovutettiin n. 2500 henkilöä Joulukuussa 1945 - Tammikuu 1946.
Näin ruotsalaiset kuittasivat aikaisemman saksalaisystävällisyyden, kun Saksa oli vielä voimissaan.
mm. seuraavia koneita luovutettiin Neuvostoliittoon.
4 kplFieseler Fi 156-luovutettu 27.8.1945
Messerschmitt Me 110 G-4-luovutettu 8.11.1945
2 kpl Fw 190 A-8 - luovutetttu 8.11.1945
2 kpl Fw 189 A-2 - luovutettu 29.8.1945
2 kpl Me 109 G-8 -luovutettu 27-29.8.1945
Fw 190 M-1 ja Fw 190 CV33 - luovutettu 8.11.1945
Ju 52- luovutettu 27.8.1945
Do 24T -luovutettu 14.8.1945
Yksi Me 109 G-10:kin piti luovuttaa, mutta kone rikkoontui pahoin testilennon aikana ruotsalaisten toimesta

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Jäikö Ruotsiin yhtään Saksalaista konetta, siis onko heidän museoissan mahdollisesti war birdejä? Käsitykseni mukaan Ruotsissa oli Mustangeja, Thunderbolteja ja B17 koneita, jotka on olleet heillä sodan jälkeen käytössä. B17 koneita he muuttivat matkustajakoneiksi, jos olen oikeassa?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

friedrich

Post by friedrich »

Ruotsalaiset romuttivat sotasaaliskoneensa lahjakkaasti. Tietääkseni niitä ei ole jäänyt, osakokonaisuuksista ei ole tietoa. Romuttivat koneet 45-48 lukujen nurkilla. Yksi Ju-52 pistettiin lihoiksi 1950 ja yksi Ju-88 A sarjan koneista niinkin myöhään kuin 1954. Liekö ottaneet mallia suomalaisista?

Post Reply

Return to “Lentokoneet”