Olisiko tämä aihe enemmän tuota sotahistoriaa, mutta...
Aloin miettimään Saksalaisten lentäjien edesottamuksia sodan lopussa. Kirjoja lukiessa tulee aina esiin, kuinka lentäjät lensivät suurin joukoin länteen pois idän helvetistä. Monesti heitä saatettiin lännessäkin kohdella kaltoin, kuten Rall kertoi Krupinskin kohtalosta ilmailumuseolla. Esim lentäjät jotka olivat sodan lopulla Tsekin alueella, niin heillä olisi ollut lyhyt matka lentää Sveitsiin inhimillisempiin oloihin ja pohjoisessa Ruotsiin. Tosin onhan näin voinnut käydä, mutta osaako joku valaista tässä asiassa, että menikö jotkut koneineen puolueettomaan maahan internoitavaksi? Sukellusvene puolellahan jotkut kapteenit suuntasivat aluksensa miehineen puolueettomiin maihin, kuten argenttiinaan!
Ps. Amerikkalaisethan lensivät paljonkin koneita Ruotsiin, kun muuten olisi ollut edessä sotavankeus. Nyt he pääsivät kaiketi kuriirikoneilla Lontooseen, mutta koneet jäi Ruotsin armeijalle.
LENSIVÄTKÖ SAKSALAISET SVEITSIIN/RUOTSIIN SODAN LOPUTTUA
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
LENSIVÄTKÖ SAKSALAISET SVEITSIIN/RUOTSIIN SODAN LOPUTTUA
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Vuoteen 1943 saksalainen henkilöstö palautettiin omaan valtakuntaansa ilman mitään vaateita. Myös koneita palautettiin, tietysti ruotsalaiset tutkivat koneet ensin.
1943 ruvettiin saksalaisia internoimaan ja sodan päätyttyä tai vähän sen jälkeen heidät päästettiin kotimaahansa.
1.5.1945 jälkeen maahan tulleet saksalaiset kuitenkin luovutettiin venäläisille. ( Oli ruotsalaisetkin jo todenneet sodan lopputuloksen. )
Saksalaisia luovutettiin n. 2500 henkilöä Joulukuussa 1945 - Tammikuu 1946.
Näin ruotsalaiset kuittasivat aikaisemman saksalaisystävällisyyden, kun Saksa oli vielä voimissaan.
mm. seuraavia koneita luovutettiin Neuvostoliittoon.
4 kplFieseler Fi 156-luovutettu 27.8.1945
Messerschmitt Me 110 G-4-luovutettu 8.11.1945
2 kpl Fw 190 A-8 - luovutetttu 8.11.1945
2 kpl Fw 189 A-2 - luovutettu 29.8.1945
2 kpl Me 109 G-8 -luovutettu 27-29.8.1945
Fw 190 M-1 ja Fw 190 CV33 - luovutettu 8.11.1945
Ju 52- luovutettu 27.8.1945
Do 24T -luovutettu 14.8.1945
Yksi Me 109 G-10:kin piti luovuttaa, mutta kone rikkoontui pahoin testilennon aikana ruotsalaisten toimesta
1943 ruvettiin saksalaisia internoimaan ja sodan päätyttyä tai vähän sen jälkeen heidät päästettiin kotimaahansa.
1.5.1945 jälkeen maahan tulleet saksalaiset kuitenkin luovutettiin venäläisille. ( Oli ruotsalaisetkin jo todenneet sodan lopputuloksen. )
Saksalaisia luovutettiin n. 2500 henkilöä Joulukuussa 1945 - Tammikuu 1946.
Näin ruotsalaiset kuittasivat aikaisemman saksalaisystävällisyyden, kun Saksa oli vielä voimissaan.
mm. seuraavia koneita luovutettiin Neuvostoliittoon.
4 kplFieseler Fi 156-luovutettu 27.8.1945
Messerschmitt Me 110 G-4-luovutettu 8.11.1945
2 kpl Fw 190 A-8 - luovutetttu 8.11.1945
2 kpl Fw 189 A-2 - luovutettu 29.8.1945
2 kpl Me 109 G-8 -luovutettu 27-29.8.1945
Fw 190 M-1 ja Fw 190 CV33 - luovutettu 8.11.1945
Ju 52- luovutettu 27.8.1945
Do 24T -luovutettu 14.8.1945
Yksi Me 109 G-10:kin piti luovuttaa, mutta kone rikkoontui pahoin testilennon aikana ruotsalaisten toimesta
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Jäikö Ruotsiin yhtään Saksalaista konetta, siis onko heidän museoissan mahdollisesti war birdejä? Käsitykseni mukaan Ruotsissa oli Mustangeja, Thunderbolteja ja B17 koneita, jotka on olleet heillä sodan jälkeen käytössä. B17 koneita he muuttivat matkustajakoneiksi, jos olen oikeassa?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.