Hienoa toimintaa tosiaan brittihallitukselta. Ainoa outo asia tässä mielestäni on se, mistä syystä Burma luopuu koneista.taifun wrote:On englantilaisilla ainakin päättäjät mukana hengessä, toisin kuin erään pohjoismaan brewsterin kanssa.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... to-UK.html
Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Jospa yhtenä syynä on kauppa EU:n kanssa ja britit uhkailevat ja kiristävät ruuvia koneet saadakseen.No jaa,muut tekevät näin mutta se on tuntematonta täällä suomessa,me kun noudatamme kaikkea kirjaimellisen nöyrästi ja tässä tapauksessa kai vielä antaisimme rahaa nostoon,kunnostamiseen,museon rakentamiseen ja koneiden ikuisen kunnon ylläpitämiseen...rahat tietenkin omien kansalaisten selkänahastaLV wrote:Hienoa toimintaa tosiaan brittihallitukselta. Ainoa outo asia tässä mielestäni on se, mistä syystä Burma luopuu koneista.taifun wrote:On englantilaisilla ainakin päättäjät mukana hengessä, toisin kuin erään pohjoismaan brewsterin kanssa.
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... to-UK.html
Kyllä pitää oikein ihailla brittien toimintaa koneiden kohdalla
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Joo, varsinkin jos tuo Telegraphin artikkeli pitää paikkansa, että noiden puulootien päällä olisi ollut maata sellaiset ~13 metriä.M/62 wrote:On siinä hetken saaneet kaivaa että tuollaisen kontin, saati kymmenittäin saa haudattua:
Koneiden kuntoa on hehkutettu, mutta toisaalta olosuhteet on sielä olleet aika kovat. Puoli vuotta ettei sada juuri ollenkaan ja toisena puolena tulee kovimpina kuukausina enemmmän vettä kun täällä koko vuotena.
Kokonaissadanta tuollapäin liikkuu jossain keskimäärin 2,5 metrin paikkeilla
Iso osahan siitä siellä ei imeydy maahan, mutta kuitenkin.
Uutisointi asiasta on ollut aika hämärää - esim mainitun kaivamisen syy ei liene ollut Japanilaisten pelko, vaan kaivamisen ajankohtaan (sodan jälkeen) liittyneet Burman sisäiset epävakaudet.
Keskustelua asiasta englanniksi:
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=116104
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Sieltähän ne. Laitoin kuvien alle alkuperäisselosteet + osoitteet.Korpisoturi wrote:Liekö Gibraltarin kentältä ? Tuo takana näkyvä mäki kun näyttäisi ihan siltä
Spitfire XIV:
The Spitfire XIV was the second Griffon-powered version of the fighter to see service. Unlike the Mk XII, it was intended for combat at all altitudes, and was built in large numbers. The size of its five-bladed propeller is apparent in this view of a No 610 aircraft refuelling at Friston in July 1944. The squadron was busy helping to repel the V-1 offensive, and would claim a total of 50 flying bombs by the end of the summer.
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205219443
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Alkuperäisen kaivusyvyyden päälle on kertynyt reilu kerros humusta.
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Ei ole paikalliset sitten ehtineet keräämään itse tarvitsemiaan osia myyntiin ja käyttöön...aseetkin paikoillaan.
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Katos vaan tää olikin jo uutisoitu täällä sen siitä saa kun ei käy sivuilla taajaan
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Sopiva rinne sopivsti kaivettuna ja maata päälle? Ei paha rasti sen ajankaan vehkeillä.M/62 wrote:On siinä hetken saaneet kaivaa että tuollaisen kontin, saati kymmenittäin saa haudattua:
Airmen of the Special Erection Party and soldiers of 2nd Battalion, the Somerset Light Infantry, unpack a Supermarine Spitfire from a crate deposited by a Coles crane on the edge of the runway at North Front, Gibraltar. The Special Erection Party was established at Gibraltar in July 1942 to assemble and test fly aircraft crated from Britain by sea for the reinforcement of Malta. They are seen here attending to a shipment of twenty Spitfires which arrived on 29 September 1942. Although many of the aircraft were damaged in transit, the SEP, assisted by the soldiers in the non-technical work, got them ready for despatch by 11 October.
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205209153
Airmen of the Special Erection Party and soldiers of 2nd Battalion, the Somerset Light Infantry, unpack the fuselage of a Supermarine Spitfire Mark V drawn from a crate by a Coles crane on the edge of the runway at North Front, Gibraltar. The Special Erection Party was established at Gibraltar in July 1942 to assemble and test fly aircraft crated from Britain by sea for the reinforcement of Malta. They are seen here attending to a shipment of twenty Spitfires which arrived on 29 September 1942. Although many of the aircraft were damaged in transit, the SEP, assisted by the soldiers in the non-technical work, got them ready for despatch by 11 October. This aircraft, EP286, flew with No. 1435 Squadron RAF on Malta, then with No. 208 Squadron RAF in Italy, before being transferred to the Armee de l'Air in February 1946.
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205209155
Airmen of the Special Erection Party assemble a Hawker Hurricane and a Supermarine Spitfire Mark V unpacked from crates at North Front, Gibraltar. The Special Erection Party was established at Gibraltar in July 1942 to assemble and test fly aircraft crated from Britain by sea for the reinforcement of Malta. They are seen here working on a shipment of 70 Spitfires and 27 Hurricanes which arrived by sea on 15 September 1942 and which were built, test-flown and dispersed to vacant areas of the station in 11 days. The SEP were assisted by 15 special tractors and six Coles cranes - two of which are seen in action here - to help speed up the handling.
http://www.iwm.org.uk/collections/item/object/205209156
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Kadonneet Spitfire-hävittäjät kaivetaan vihdoin esiin kätköstä
DARRIN ZAMMIT LUPI : 18.10.2012 6:25
Brittiläinen lentokoneharrastaja ja Myanmarin hallitus ovat päässeet sopimukseen kymmenien maahan haudattujen Spitfire-hävittäjien pelastamisesta, kertoo The Guardian -lehti.
Brittiläiset joukot pakkasivat koneet laatikoihin ja hautasivat ne Myanmariin eli silloiseen Burmaan lordi Mountbattenin käskystä toisen maailmansodan loppuvaiheessa.
Historiallisiin lentokoneisiin erikoistunut David Cundall on kampanjoinut hävittäjien pelastamiseksi jo 16 vuotta.
Britannian pääministeri David Cameron otti lentokoneiden kohtalon esille vierailullaan Myanmarissa viime huhtikuussa. Cameron pääsi sopuun koneiden pelastamisesta presidentti Thein Seinin kanssa, Guardian kertoo.
Cundall on puolestaan sopinut kaivaustöiden aloittamisesta Myanmarin ilmailuhallinnon kanssa. Kaivaustöiden odotetaan alkavan myöhemmin lokakuussa.
Koneet ovat tyyppiä Spitfire XIV. Niiden tarkkaa lukumäärää ei tiedetä: arviot vaihtelevat 20:n ja 60:n välillä.
Cundall on käyttänyt jo vajaat 200 000 euroa koneiden etsimiseen ja ilmailuhistoriallisen aarteen pelastamiseen. Hän on kertonut saaneensa hankkeeseen apua nimettömänä pysyttelevältä sijoittajalta.
Jos hanke viimein toteutuu, maailmassa vielä jäljellä olevien Spitfire-koneiden määrä kasvaa huomattavasti. Hävittäjiä valmistettiin eri muunnoksina 21 000 kappaletta, mutta vain 35 on enää lentokunnossa.
Spitfire XIV oli tyypin myöhäisiä muunnoksia, jossa oli tehokas Rolls Royce Griffon-moottori. Ensimmäiset otettiin palveluskäyttöön lokakuussa 1943, ja niitä valmistettiin kaikkiaan noin 950.
DARRIN ZAMMIT LUPI : 18.10.2012 6:25
Brittiläinen lentokoneharrastaja ja Myanmarin hallitus ovat päässeet sopimukseen kymmenien maahan haudattujen Spitfire-hävittäjien pelastamisesta, kertoo The Guardian -lehti.
Brittiläiset joukot pakkasivat koneet laatikoihin ja hautasivat ne Myanmariin eli silloiseen Burmaan lordi Mountbattenin käskystä toisen maailmansodan loppuvaiheessa.
Historiallisiin lentokoneisiin erikoistunut David Cundall on kampanjoinut hävittäjien pelastamiseksi jo 16 vuotta.
Britannian pääministeri David Cameron otti lentokoneiden kohtalon esille vierailullaan Myanmarissa viime huhtikuussa. Cameron pääsi sopuun koneiden pelastamisesta presidentti Thein Seinin kanssa, Guardian kertoo.
Cundall on puolestaan sopinut kaivaustöiden aloittamisesta Myanmarin ilmailuhallinnon kanssa. Kaivaustöiden odotetaan alkavan myöhemmin lokakuussa.
Koneet ovat tyyppiä Spitfire XIV. Niiden tarkkaa lukumäärää ei tiedetä: arviot vaihtelevat 20:n ja 60:n välillä.
Cundall on käyttänyt jo vajaat 200 000 euroa koneiden etsimiseen ja ilmailuhistoriallisen aarteen pelastamiseen. Hän on kertonut saaneensa hankkeeseen apua nimettömänä pysyttelevältä sijoittajalta.
Jos hanke viimein toteutuu, maailmassa vielä jäljellä olevien Spitfire-koneiden määrä kasvaa huomattavasti. Hävittäjiä valmistettiin eri muunnoksina 21 000 kappaletta, mutta vain 35 on enää lentokunnossa.
Spitfire XIV oli tyypin myöhäisiä muunnoksia, jossa oli tehokas Rolls Royce Griffon-moottori. Ensimmäiset otettiin palveluskäyttöön lokakuussa 1943, ja niitä valmistettiin kaikkiaan noin 950.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
oho olipas myös laivueellinen koneita kasvanut jo tähän uutiseen 124 kappaleeseen ! jos nyt ihan rehellisesti mietitte montun kokoa, mihin olisi haudattu 124 konttia, sanoisin että kyseessä ei ollut mikään iltapäivä piiloittelu, taitaa juttu alkaa paisua jo käsistä
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
Burman Spitfire-mysteeri on sitten ratkaistu. Kyseessä oli malliesimerkki ns. pseudohistoriakusetuksesta.
Yhtään Spitfire-konetta ei ole löytynyt. Hankala löytää jotain, mitä ei ole koskaan ollut olemassa.
"The team now believes, based on clear documentary evidence, as well as the evidence from the fieldwork, that no Spitfires were delivered in crates and buried.
"Most significantly, the archival records show that the RAF unit that handled shipments through Rangoon docks, 41 Embarkation Unit, only received 37 aircraft in total from three transport ships between 1945 and 1946. None of the crates contained Spitfires and most appear to have been re-exported in the autumn of 1946," the statement concluded.
http://news.sky.com/story/1053172/burma ... -is-solved
Yhtään Spitfire-konetta ei ole löytynyt. Hankala löytää jotain, mitä ei ole koskaan ollut olemassa.
"The team now believes, based on clear documentary evidence, as well as the evidence from the fieldwork, that no Spitfires were delivered in crates and buried.
"Most significantly, the archival records show that the RAF unit that handled shipments through Rangoon docks, 41 Embarkation Unit, only received 37 aircraft in total from three transport ships between 1945 and 1946. None of the crates contained Spitfires and most appear to have been re-exported in the autumn of 1946," the statement concluded.
http://news.sky.com/story/1053172/burma ... -is-solved
Re: Spitfire mk.XIV löytö Burmasta
ja kun suuren yleisön katseet on käännetty pois niin alkaa hakut heilumaan...