Jenkien ensimäinen suihkuhävittäjä Bell P-59A Airacomet oli läheistä sukua saman firman "keskimoottorihävittäjille" eli Airacobralle ja Kingcobralle.
Etualalla siis P-59A ja takana P-63 eli Kingcobra.
Jenkit tekivt homman myös takaperoisesti eli vaihtoivat suihkukoneeseen potkurivedon - Republic F-84 Thunderstreakista tehtiin koeversio XF-84H Thunderscreech, jossa oli potkuriturbiinimoottori.
Mikään menestys tämä viritys ei ollut, jotkut pitävät sitä nopeinpana potkurikoneena, koska sen suunniteltu nopeus olisi ollut 1000 km/h paikkeilla - ilmeisesti ihan lähelle sitä ei kuitenkaan päästy - 840 km/h ilmeisesti saavutettiin - on siinäkin kyytiä jo ihan kohtuullisesti.. Tuo olikin pitkään potkurikoneiden nopeusennätys, kunnes erikoisviritetty Grumman Bearcat ylitti sen kymmenellä kilometrillä 1989.
Yhtenä vaihtoehtona potkuri- ja suihkumoottorien paremmuuskisassa oli "molempi parempi" vaihe eli jokunen sellainenkin ilma-alus löytyy, jossa on ollut molemmat voimanlähteet - heittäkääs toiset joku esimerkki näistä!
Koneiden tunnistusta
Re: Koneiden tunnistusta
Consolidated Vultee XP-81:jokunen sellainenkin ilma-alus löytyy, jossa on ollut molemmat voimanlähteet - heittäkääs toiset joku esimerkki näistä!
Curtiss XF15C:
Martin P4M Mercator:
Ryan FR Fireball:
Breguet Vultur:
Mikoyan-Gurevich I-250:
Sukhoi Su-5:
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Koneiden tunnistusta
Joo, Jak-3/Jak-15 taita olla toinen:Olof wrote:Taitaa olla harvassa ne konemallit joissa ottomoottori on korvattu suihkumoottorilla, kuten tässä Saabin tapauksessa on tehty.
http://www.e-reading-lib.org/chapter.ph ... uktor.html
http://crimso.msk.ru/Site/Arts/Art3240.htm
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Koneiden tunnistusta
Romumuurahainen
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Koneiden tunnistusta
Saksalaisten Arado Ar 96 harjoitushävittäjä/jatkokoulutuskone.
Väahän niinku meidän VL Pyry.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_96
t: Juha
Väahän niinku meidän VL Pyry.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_96
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Koneiden tunnistusta
Nopeasti tuli tietoa. Kiitos.
Mutta sanottiinko wikin jutussa, että Hanna Reitsch olisi vastaavalla konella tehnyt Berliinin keikan sodan loppuhetkillä?
Eikös se ollut Fieseler Storch?
Mutta sanottiinko wikin jutussa, että Hanna Reitsch olisi vastaavalla konella tehnyt Berliinin keikan sodan loppuhetkillä?
Eikös se ollut Fieseler Storch?
Romumuurahainen
Re: Koneiden tunnistusta
Molempia väitteitä esiintyy kirjallisuudessa. Tässä yksi teos, joka tukee Ar 96 -teoriaa: Beauvais, Heinrich [et al.] (1998): Flugerprobungsstellen bis 1945. Johannisthal, Lipezk, Rechlin, Travemünde, Tarnewitz, Peenemünde-West. Bernard & Graefe.Olof wrote:Nopeasti tuli tietoa. Kiitos.
Mutta sanottiinko wikin jutussa, että Hanna Reitsch olisi vastaavalla konella tehnyt Berliinin keikan sodan loppuhetkillä?
Eikös se ollut Fieseler Storch?
Re: Koneiden tunnistusta
Olen ymmärtänyt että Reitsch tuli Storchilla Greimin kanssa Aatulle kylään 26.04 ja lähtivät vastahakoisesti 28.04 Aradolla noudettuna.