Kaunista katseltava bf 109...

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Kaunista katseltava bf 109...

Post by Sturmmann »

Saksassa ymmärretään, että nämä on tehty lentoon eikä museoihin pölyyntymään! 8)

http://www.youtube.com/watch?v=5nj77mJlzrc
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Nitro
sotvm2
sotvm2
Posts: 675
Joined: Wed Sep 20, 2006 10:37
Location: Tourula

Post by Nitro »

http://www.youtube.com/watch?v=p5F5E1u7 ... ed&search=

Siistiä siviililentelyä, mutta tuossa pätkässä ammutaankin, ja ihan oikeesti

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Mielenkiintoista??? Tietääkö kukaan, miksi valtaosa ampui b-17 takaa vasemmanpuoleiseen siipeen lähempänä runkoo olevaan moottoriin??
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Juu, kyllä noissa koneissa on jotain hienoa potkua, kyllähän hornetkin on hieno kun se lentää taistelulentoa, mutta on se ihan toista kuin 40-luvun pelit... Lappeenrannassa 95 ilma showssa oli englannista tuli muistaakseen Hawker Hurricane ja Spitfire, ne harjoitteli taistelu näytöstä koko näytöstä edeltävän viikon päivittäin, oli muuten upea mättöä !

Olisi kiva joskus nähdä mersu livenä, lähin mersu lappeenrantaa taitaa seisoa Utissa lasikuutiossa !
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Ellei rajan takana esim Leitimon järvessä tms. No meinaapas mennä sarkasmin puolelle. Ennen vain puhuttiin, että musta-6 englannissa on ainoa lentokuntoinen 109, mutta sehän on vedetty kait nutulleen, mutta kuinka pahasti, sitä en tiedä. Nyt You Tubella näyttää olevan pätkiä useammista Mersuista lennossa? Kuka niitä entisöi, siis museot vai yksityiset? Täällä ollaan kaukana tuosta. Voisi meidän Mersuja pöräytellä vähän kentällä, niin olisi ihmisillä ihmeteltävää.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Mutta mutta.. mites se kaveri käynnisti sen Bf 109:n?? Näytti, että avaimesta..Eikö noissa DB-moottoreissa ollut inertiakäynnistin? Eli siis sellainen, joss mekaanikko kiertää siivellä kyykkien kampea ja kun saa tarpeeksi kierroksia käynnistimeen, niin sitten pilotti heittää kytkimen kiinni ja mylly herää eloon. Tuossa toisessa pätkässä näkyikin inertiakäynnistin toiminnassa.

Pommikoneita vastaan käytettiin eri aikoina ja konetyypistä riippuen erilaisia taktiikoita. Perinteisin on hyökkäys takaa (ylhäältä, alhaalta tai samalta korkeudelta kuin maali) - tämän on väitetty sopivan parhaiten huonoille ampujille.. vaarana tietysti pommikoneen torjunta-aseistus, joka taakse- ja sivullepäin on yleensä kohtuullisen voimakas. Sivulta hyökkääminen edellyttää taitoa ottaa tähtäysennakko oikein - joillakuilla tähän oli luontaiset lahjat. Edestä hyökkääminen oli jossakin vaiheessa saksalaisten suosiossa - vain hyvin vähän torjunta-aseistusta vastassa, mutta hyvin lyhyt aika ampua - ja jos tulee huti, oletkin vihollisen torjunta-aseiden maalina!

Aika suuri osa tuon "autenttisen" pätkän hyökkäyksistä taisi olla samaa - kohteena B-17. Toki näkyi myös B-24:sia. Mikähän oli se kävelykeppi, joka annettiin pilotille mukaan - työnnettiin ohjaamon takaosaan - oliko kaveri vammautunut vai oliko kyseessä jonkinlainen onnenkalu? Tunnistiko kukaan lentäjiä?

Garrett

Post by Garrett »

Nätisti vihelti tuon nykypäivän videon koneen mekaaninen ahdin, äänitekniikka hieman kehittynyt sodan ajoista!
Laskeutuminen oli kyllä aika villin näköistä ja rullaus myös, kun ei näe yhtään eteensä. Kyllähän se potkuri heittää ilmaan sen mihin osuu...

Näitä lisää!

User avatar
Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4
Posts: 524
Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35

Post by Korpisoturi »

Kommentti kävelykeppiin

Filmissä pilotin mukaan koneeseen laitettu kävelykeppi oli käytössä myös Suomalaisilla lentäjillä.
Keppiin kaiverrettiin ainakin niiden kenttien nimet ja kai ajatkin, jolloin niiltä oli toimittu. Voin kysellä lisää perimätietoa, olen nimittäin joskus nähnyt kaverini vaarivainajan kävelykepin noilta päiviltä.
Ilmeisesti sen(kin) ajan sotilaat halusivat korostaa "vanhuuttaan" noilla kepeillä. Lisäksi tietysti kaiverruksien määrä kertoi kaverin sotatien pituudesta.

JNuori
rkers
rkers
Posts: 118
Joined: Sat Feb 11, 2006 11:13
Location: Valkeala

Post by JNuori »

Ns. "sotavanhuksia", jos jollain tietoa kuinka monen lennon jälkeen kepin sai kertokaa.
Jollain nuorilla lentäjillä oli samalla systeemillä tutti merkkaamassa nuorinta lentäjää lentueessa.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Tutti tai tuteista olen kuullut n. simputus keinona. Esim. sissit on antaneet kömmeltäjille tutin, jota on pitänyt kantaa kaulassa jne..
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Tutti on ollut junnun merkki. Tuorein mies sai sen mukaansa.

En muista hierarkiaa, että paljonko piti olla lentoja, että oli "vanha"
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

"Luonnollinen poistuma" ja täydennykset sitä korvaamaan muuttavat junnun nopeastikin vanhaksi - jos niikseen tulee/tuli.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”