Juu, kyllä noissa koneissa on jotain hienoa potkua, kyllähän hornetkin on hieno kun se lentää taistelulentoa, mutta on se ihan toista kuin 40-luvun pelit... Lappeenrannassa 95 ilma showssa oli englannista tuli muistaakseen Hawker Hurricane ja Spitfire, ne harjoitteli taistelu näytöstä koko näytöstä edeltävän viikon päivittäin, oli muuten upea mättöä !
Olisi kiva joskus nähdä mersu livenä, lähin mersu lappeenrantaa taitaa seisoa Utissa lasikuutiossa !
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Ellei rajan takana esim Leitimon järvessä tms. No meinaapas mennä sarkasmin puolelle. Ennen vain puhuttiin, että musta-6 englannissa on ainoa lentokuntoinen 109, mutta sehän on vedetty kait nutulleen, mutta kuinka pahasti, sitä en tiedä. Nyt You Tubella näyttää olevan pätkiä useammista Mersuista lennossa? Kuka niitä entisöi, siis museot vai yksityiset? Täällä ollaan kaukana tuosta. Voisi meidän Mersuja pöräytellä vähän kentällä, niin olisi ihmisillä ihmeteltävää.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Mutta mutta.. mites se kaveri käynnisti sen Bf 109:n?? Näytti, että avaimesta..Eikö noissa DB-moottoreissa ollut inertiakäynnistin? Eli siis sellainen, joss mekaanikko kiertää siivellä kyykkien kampea ja kun saa tarpeeksi kierroksia käynnistimeen, niin sitten pilotti heittää kytkimen kiinni ja mylly herää eloon. Tuossa toisessa pätkässä näkyikin inertiakäynnistin toiminnassa.
Pommikoneita vastaan käytettiin eri aikoina ja konetyypistä riippuen erilaisia taktiikoita. Perinteisin on hyökkäys takaa (ylhäältä, alhaalta tai samalta korkeudelta kuin maali) - tämän on väitetty sopivan parhaiten huonoille ampujille.. vaarana tietysti pommikoneen torjunta-aseistus, joka taakse- ja sivullepäin on yleensä kohtuullisen voimakas. Sivulta hyökkääminen edellyttää taitoa ottaa tähtäysennakko oikein - joillakuilla tähän oli luontaiset lahjat. Edestä hyökkääminen oli jossakin vaiheessa saksalaisten suosiossa - vain hyvin vähän torjunta-aseistusta vastassa, mutta hyvin lyhyt aika ampua - ja jos tulee huti, oletkin vihollisen torjunta-aseiden maalina!
Aika suuri osa tuon "autenttisen" pätkän hyökkäyksistä taisi olla samaa - kohteena B-17. Toki näkyi myös B-24:sia. Mikähän oli se kävelykeppi, joka annettiin pilotille mukaan - työnnettiin ohjaamon takaosaan - oliko kaveri vammautunut vai oliko kyseessä jonkinlainen onnenkalu? Tunnistiko kukaan lentäjiä?
Nätisti vihelti tuon nykypäivän videon koneen mekaaninen ahdin, äänitekniikka hieman kehittynyt sodan ajoista!
Laskeutuminen oli kyllä aika villin näköistä ja rullaus myös, kun ei näe yhtään eteensä. Kyllähän se potkuri heittää ilmaan sen mihin osuu...
Filmissä pilotin mukaan koneeseen laitettu kävelykeppi oli käytössä myös Suomalaisilla lentäjillä.
Keppiin kaiverrettiin ainakin niiden kenttien nimet ja kai ajatkin, jolloin niiltä oli toimittu. Voin kysellä lisää perimätietoa, olen nimittäin joskus nähnyt kaverini vaarivainajan kävelykepin noilta päiviltä.
Ilmeisesti sen(kin) ajan sotilaat halusivat korostaa "vanhuuttaan" noilla kepeillä. Lisäksi tietysti kaiverruksien määrä kertoi kaverin sotatien pituudesta.
Ns. "sotavanhuksia", jos jollain tietoa kuinka monen lennon jälkeen kepin sai kertokaa.
Jollain nuorilla lentäjillä oli samalla systeemillä tutti merkkaamassa nuorinta lentäjää lentueessa.