mosu wrote:Yhdysvaltain Senaatti äänesti eilen 58-40 ja lopetti F-22:n tuotannon. Presidentti Obaman ja hänen sotilasneuvonantajien kannan mukaan konetta ei tarvita kansakunnan puolustamiseen, koska se olisi kallis Pantagonin budjetille pienten sotien ja kapinallisten vastaisissa ponnisteluissa. Kävikö kuin autoteollisuudelle? Liian hienot ja kuluttavat mallit
Erittäin pahasti puree tämä alkanut lama tuolla uudella mantereella... Tosin F-22 Raptor -hävittäjien tuotanto oli jo muutenkin ilmeisen pitkällä sen loppupuoliskolla, ja vain lopullinen hävittäjämäärä jäi nyt alkuperäisestä lukumäärästä alhaisemmaksi.
Nythän yhdysvaltalaiseen lentokonetuotantoon onkin puolestaan jo tulossa uusi
F-35 Lightning II, ns. viidennen sukupolven hävittäjä, jolla on tarkoitus korvata vuodesta 2011 alkaen mm. F-16, A-10, Harrier II ja F/A-18 -koneet. Ja edelleen, toisin kuin F-22 kohdalla on uudelle F-35:lle myönnetty vientilupa myös Yhdysvaltojen ulkopuolellekin. Jopa Suomen ilmavoimat ovat ilmaisseet suuren kiinnostuksensa kyseistä konetyyppiä kohtaan (esim. STAE2020 osa 1:
http://www.mil.fi/paaesikunta/materiaal ... 0_osa1.pdf ; ss. 25 - 32:
http://www.teknologiateollisuus.fi/file ... 7.pdf.html ), jonka yksikköhinnaksi on sarjatuotannon alettua arvioitu alle 40 miljoonaa US-dollaria (alkuperäisestä n. 100 milj $:sta
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
). Yksi F-35 Lightning II -hävittäjien tilaajista onkin öjystä rikastunut Norja, jonka ilmavoimille toimitetaan vuodesta 2016 alkaen yhteensä 48 konetta korvaamaan sen nykyiset F-16 -hävittäjät.