Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
w9816
sotvm5
sotvm5
Posts: 476
Joined: Tue Mar 06, 2007 11:42

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by w9816 »

Psjääkäri wrote:Ameriikkalaiset on saaneet B-tyypin ja brittiläisillä oli onni saada D-tyyppi. Jos oikein kuvia tulkitsen. Oli vielä G-tyyppi, uudempi, joka oli "kanuunakone" ps-torjuntaan. Hendonin koneesta olisin kuullut siellä käydessäni tai jostain jäi mieleen, että se olisi saatu N.liitosta aikoinaan museoon..? Hataralla pohjalla, mutta tätä tietoa voi korjailla.

"At the BATTLE OF BRITAIN MUSEUM in Hendon a Ju87G2 (D5?) is displayed. This aircraft was delivered as a Ju87D5 in 1942. It was captured by British Forces in May 1945 in Northern Germany and transfered to the Royal Aircraft Establishment at Farnborough. It was registered there 8474M and AM.37. In the sixties the aircraft was used for the film Battle of Britain. Special bomb equipment was integrated, while the tank guns were removed" :miettii:

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by M/62 »

Wikipedian luettelo säilyneistä koneista ja koneenraadoista:
Two intact Ju 87s survive:

* Ju 87 R-2/Trop. Werk Nr. 5954
This aircraft is displayed in the Chicago Museum of Science and Industry. It was abandoned in North Africa and found by British forces in 1941. The Ju 87 was donated by the British government and sent to the USA during the war. It was fully restored in 1974 by the EAA of Wisconsin.

* Ju 87 G-2, Werk Nr. 494083.
A later, ground-attack variant, this is displayed at the Royal Air Force Museum in London; it was captured by British troops in Germany in 1945. It is thought to have been built in 1943–1944 as a D-5 before being rebuilt as a G-2 variant, possibly by fitting G-2 outer wings to a D-5 airframe. After the war, it was one of 12 captured German aircraft selected by the British for museum preservation. In 1967, permission was given to use the aircraft in the film Battle of Britain and it was repainted and modified to resemble a 1940 variant of the Ju 87. The engine was found to be in excellent condition and there was little difficulty in starting it, but returning the aircraft to airworthiness was considered too costly for the filmmakers, and ultimately, models were used in the film to represent Stukas. In 1998, the film modifications were removed, and the aircraft returned to the original G-2 configuration.

Other aircraft survive as wreckage, recovered from crash sites.

* The Deutsches Technikmuseum in Berlin has the wreckage of two complete aircraft that were recovered from separate crash sites near Murmansk in 1990 and 1994.
* The Sinsheim Auto & Technik Museum displays the remains of an aircraft that crashed near Saint-Tropez in 1944 and was raised from the seabed in 1989.
* In October 2006, a Ju 87 D-3/Trop. was recovered underwater, near Rhodes.
* Junkers Ju 87 B-2 9801 (serial number: 0406) under reconstruction at Yugoslav Aeronautical Museum.
* Junkers Ju 87 R-2 Werk Nr. 0875709 is reportedly owned by Paul Allen's Flying Heritage Collection (FHC) and under a long-term restoration. It served as LI+KU with 1./St.G.5, and was recovered to the United Kingdom in 1998 before being sold to the FHC.
* One relatively undamaged specimen has been found in the Baltic Sea near the island of Ruegen and is being considered for recovery. The German Army is preparing in mid-June 2012 to lift this aircraft from the sea bed, from a depth of 18 m. Army divers will check the site for any live ordnance before the hoisting.

http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Ju_87

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by LV »

M/62 wrote:Wikipedian luettelo säilyneistä koneista ja koneenraadoista:
* Ju 87 G-2, Werk Nr. 494083.
[...]
In 1998, the film modifications were removed, and the aircraft returned to the original G-2 configuration.
Miten kyseinen G-2 voi olla alkuperäisessä asussaan, jos 37 mm tykeistä ei näy jälkeäkään?

User avatar
jiipee76
sotvm5
sotvm5
Posts: 465
Joined: Thu Oct 27, 2011 22:06

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by jiipee76 »

LV wrote: Miten kyseinen G-2 voi olla alkuperäisessä asussaan, jos 37 mm tykeistä ei näy jälkeäkään?
Eikös ne 3,7cm Bordkanone 43set olleet irrotettavissa siiven alta.Rulla lipas oli samassa paketissa.

Eli voihan tuo kuvissa näkyvä olla oikea malli,mutta aseet irrotettuina.

Minulla on muuten kyseisen aseen wolframi ytiminen panssarikranaatti. :mrgreen:

User avatar
Ivan Orav
vääp
vääp
Posts: 279
Joined: Tue Jan 20, 2009 22:56

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by Ivan Orav »

Ehkä koneen tarkoitus oli vain pommin kuljetus,tykit irrotetiin turhiina, painon säästämiseksi tai niiden teho ei riitänyt enää panssarivaunujen vastaan. Viime aikoina he käyttivät saatuetta ja kyllä Messerillä riiti konekivääreja/tykkeja.

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by LV »

jiipee76 wrote: Eikös ne 3,7cm Bordkanone 43set olleet irrotettavissa siiven alta.Rulla lipas oli samassa paketissa.

Eli voihan tuo kuvissa näkyvä olla oikea malli,mutta aseet irrotettuina.
Totta hemmetissä ne tykit oli mahdollista irrottaa, mutta ne kuuluivat nimenomaisesti G-mallin varustukseen, joten mielestäni ei voi sanoa, että kone on alkuperäisessä G-mallin mukaisessa asussaan jos tykit on poistettu.

Ivan Orav wrote:Ehkä koneen tarkoitus oli vain pommin kuljetus,tykit irrotetiin turhiina, painon säästämiseksi tai niiden teho ei riitänyt enää panssarivaunujen vastaan. Viime aikoina he käyttivät saatuetta ja kyllä Messerillä riiti konekivääreja/tykkeja.
Kyllä se G-Stukan tarkoitus oli panssarintorjunta. 3,7 cm BK:n alikaliiperiammuksen teho riitti varsin hyvin ainakin T-34:ää, NL:n päätyyppiä, vastaan. Sen sijaan 20 mm tykeillä ei ollut panssarivaunuja vastaan oikeastaan muuta tarjottavaa kuin pelotevaikutus.

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by M/62 »

Nähtävästi joku on onnistunut välissä kuluneiden 30 vuoden aikana hävittämään ne irroitetut tykit. Vai onko niitä alkujaankaan tullut kyseisen koneen mukana?

Kone vuoden 1973 asussaan:

Image

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by M/62 »

Amerikkalaisten sotasaalis-G:

Image

Image

Image
Last edited by M/62 on Thu Jun 14, 2012 22:58, edited 1 time in total.

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by LV »

M/62 wrote:Nähtävästi joku on onnistunut välissä kuluneiden 30 vuoden aikana hävittämään ne irroitetut tykit. Vai onko niitä alkujaankaan tullut kyseisen koneen mukana?

Kone vuoden 1973 asussaan:
Tuossa Wikipedia-artikkelissa mainittiin, että koneen modifiointi Battle of Britain -elokuvaa varten alkoi 1967. Filmi itsessään valmistui 1969. Jos Bordkanoneja ei syystä tai toisesta ole saatavilla, olisivat minun mielestäni voineet palauttaa Stukan takaisin vaikka D-5 -malliksi, joillasena se tiettävästi on valmistunut.

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by M/62 »

Museon tiedostot eivät jostain syystä kerro, onko koneen mukana ollut siipitykkejä:

http://www.rafmuseum.org.uk/london/coll ... 0JU-87.pdf

Tiedot elokuvamuutoksista:
Mar 67 - Moved to RAF Henlow, Beds by this date (Air Britain Digest April 1967 p.99) along with other AHB aircraft for possible use in the `Battle of Britain' film. Repainted, codes W8 + A (carried by a Ju87 unit in Europe in 1940). Also given dummy wooden dive brakes, undercarriage leg sirens, a fibreglass bomb and a modified rear gun position (removed and replaced by the original twin 7.92mm MG81Z mount in Dec 1998).
Engine run at least once and probably taxied.
Kone vuonna -67, ennen elokuvaa, ja ilman tykkejä:

Image

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by M/62 »

Chicagon kone löytyessään:

Image

Image

Näytteillä Montrealissa:

Image

maiske
kers
kers
Posts: 131
Joined: Wed Jul 01, 2009 16:20
Location: Espoo

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by maiske »

jiipee76 wrote:
LV wrote: Miten kyseinen G-2 voi olla alkuperäisessä asussaan, jos 37 mm tykeistä ei näy jälkeäkään?
Eikös ne 3,7cm Bordkanone 43set olleet irrotettavissa siiven alta.Rulla lipas oli samassa paketissa.

Eli voihan tuo kuvissa näkyvä olla oikea malli,mutta aseet irrotettuina.

Minulla on muuten kyseisen aseen wolframi ytiminen panssarikranaatti. :mrgreen:
:D Tuon 37mm:n tykin ammuksen tehosta voi lukea Rudelin kirjasta Stuka -lentäjä.
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by LV »

M/62 wrote: Kone vuonna -67, ennen elokuvaa, ja ilman tykkejä:
Olivatkohan tykit koneessa ensinkään kiinni sen jäädessä brittien käsiin 1945?

User avatar
Ivan Orav
vääp
vääp
Posts: 279
Joined: Tue Jan 20, 2009 22:56

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by Ivan Orav »

No ei jaksa toi kone panssari- pommin ja tykkien kanssa lentää, tämä on perin selvää, että jompi-kumpi!
Koko Ranskan panssarivoimat tuhotiin silla-lailla!
Attachments
2.jpg
(48.95 KiB) Downloaded 1458 times

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka

Post by LV »

Ivan Orav wrote:No ei jaksa toi kone panssari- pommin ja tykkien kanssa lentää, tämä on perin selvää, että jompi-kumpi!
Koko Ranskan panssarivoimat tuhotiin silla-lailla!
Nimenomaan jompi kumpi. G-mallissa tämä jompi tai kumpi oli 2 x 3,7 cm BK 43.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”