Koneasioissa on pyritty omavaraisuuteen jo Hansa-Brandenburgista lähtien. Lisäksi ajateltiin säästettävän, kun voidaan käyttää kotimaisia materiaaleja, kuten vaneria, koneen teossa. Kotimaisiin materiaaleihin perustui paljolti mm. Fokker D XXI:n valinta.jaska wrote:Näihin projekteihin sidottiin teollinen kapasiteetti täekeämmiltä asioilta, kuten mörkö moranen muutoksilta ja pommikoneiden(Blenheim)valmistukselta.Näin jälkikäteen asiaa on helppo arvostella ,mutta ilmeisesti pyrittiin jo tuolloin omavaraisuuteen koneasioissa.Harmi sillä pari laivuetta lisää Mersuja, olisi ollut kova sana v.-44.
MYRSKY
Re: MYRSKY
- Pikku-Berliini
- sotvm2
- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
Re: MYRSKY
Näistä asioista sain juuri luettua mainion kirjan, Karhunen Joppe Kotkia Kuolinsyöksyissä.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Re: MYRSKY
Tuo koelentäjistä kertova kirja valaiseekin pitkältä ajalta suomalaista lentokone'teollisuutta'.
Re: MYRSKY
Joo, on tuo Karhusen kirja tullut luettua. Paljon nykyistä vähäisemmät olivat silloin tiedot eräistä aerodynamiikan totuuksista - lentomestari Siltavuoren kuolemaan ilmeisesti johtanut ns. flutter-ilmiö ei ollut kovin hyvin hallussa. Vaikka oli se liian kova hinta sen asian selvittämisestä, maan parhaita lentäjiä..
Re: MYRSKY
Pyörremyrskyssä käytettiin myös vaneria ja vain yksi valmistui kokeita varten.
Re: MYRSKY
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
- Purjotuulikki
- kers
- Posts: 130
- Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
- Location: Kattivaaran margariinitehdas
Re: MYRSKY
PM:hän kopioitiin Fiiun siipeä.
Re: MYRSKY
Tosta olisi jopa voinut tulla ihan käypäinen kone,mutta tuskin sitä olisi voitu tuottaa riittävästi!
Re: MYRSKY
Miksi ei? Runkoon riitti materiaalia, liimat kestivät välttävästi ja moottoreita saatiin sotasaaliiksi Lapista syksyllä 1944.jaska wrote:[...], mutta tuskin sitä olisi voitu tuottaa riittävästi!
Re: MYRSKY
Eiköhän Pyörremyrsky-projekti aikanaan ollut ihan viisasta ennakointia siltä varalta ettei Saksasta olisi saatu Mersuja tarpeeksi. Ei uutta hävittäjäkonetta hetkessä kehitellä sitten kun on tyhjää kädessä.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: MYRSKY
Onko esikuvana ollut siis Centauro? Tuskinpa...Purjotuulikki wrote:PM:hän kopioitiin Fiiun siipeä.

Millaisiin suoritusarvoihin Pyörremyrsky ylsi?
Re: MYRSKY
Mutta eikös Lapista saatu (Saksalainen) sotasaalis pitänyt luovuttaa Neuvostoliittoon mahdollisimman pian.Martti Kujansuu wrote:Miksi ei? Runkoon riitti materiaalia, liimat kestivät välttävästi ja moottoreita saatiin sotasaaliiksi Lapista syksyllä 1944.jaska wrote:[...], mutta tuskin sitä olisi voitu tuottaa riittävästi!

Re: MYRSKY
Jos ei olisi pitänyt luovuttaa saksalainen sotasaalis Neuvostoliittoon, eikä lentokonevalmistus lopettaa niin pyörremyrskyjä olisi varmaan rakennettu.väärtti wrote:Mutta eikös Lapista saatu (Saksalainen) sotasaalis pitänyt luovuttaa Neuvostoliittoon mahdollisimman pian.Martti Kujansuu wrote:Miksi ei? Runkoon riitti materiaalia, liimat kestivät välttävästi ja moottoreita saatiin sotasaaliiksi Lapista syksyllä 1944.jaska wrote:[...], mutta tuskin sitä olisi voitu tuottaa riittävästi!
Re: MYRSKY
Käytännössä saksalaisten omaisuuden luovuttaminen korvattiin myöhemmin ostamalla Jäniskosken alue 1947. Moottorit olisi hyvin voitu "ostaa" pois tästä luovutuksesta tai vaihtoehtoisesti ostaa Ruotsista lisenssimoottoreita.väärtti wrote: Mutta eikös Lapista saatu (Saksalainen) sotasaalis pitänyt luovuttaa Neuvostoliittoon mahdollisimman pian.