Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Mikäs se tämä on ?

Post by Komendantti »

Tulenjohtomies wrote: - - se rungon katkaisun tekeminen on AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN TYHMÄTEKO!!! :x
Onhan se aika tylyn näköinen, kuten linkin kuvasta näkyy:
http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

Olisiko silti ollut paras tapa saada rungon peräosa auki restaurointia varten, en tiedä...
Tuo aukileikkaus näyttäisi tehdyn rungon yhteenniitatun linjan mukaisesti.
Näistä kuvista tuo leikkaislinja näkyy aika hyvin:

Image

Image

- Ja paljon lisää kuvia myös täällä: http://www.virtualpilots.fi/feature/pho ... 72_photos/
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Tulenjohtomies »

Kyllä sinne rungon sisään pääsee/mahtuu muutenkin...on siellä lentäjät kuljettanut mekaanikoitaan mukana,muistaakseni parikin henkilöä kerralla.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Rokka »

Oho, tuollapas oli paljon kuvia, no katselen sitten nuo läpi ja lisään niiltä osin kuvia, joita ei kuvissa käsitellä ? sekä vähän tarinaa !

Kyllä se kone on käytännössä avattu niittauksistaan työteknisesti, koska konetta kunnossa 5 henkinen ryhmä, näin päästään jakamaan työtä ! edit: Muuten nyt kun katsoin noita Pensacolan kuvia, näyttää kone puretun jo sinne tullessaan. Moottorinhan irrotti koneesta jo nostaja Vladimir Prytkov !
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Komendantti »

"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Wittmann »

Kyllä tohon rungon katkaisuun on varmasti järkevä syy. Yleensä jos joutuu sisältä korjaan, niin se helpottaa. Niittaus on näemmä purettu. Jos siinä on ollut repeämä, niin se on katkaisun jälkeen helpompi korjata.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Lede

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Lede »

BW:n runko katkaistiin jo pian noston jälkeen kuljetusta varten. Suomessa sitä ei ole tehty.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Komendantti »

Lede wrote:BW:n runko katkaistiin jo pian noston jälkeen kuljetusta varten.
Näin itsekin jostain olen lukenut. Mikäpä lie ollut syynä, ettei kuljetus ole muuten onnistunut. Mutta onhan tuo asia kaiketikin korjattavissa, kun katkaisu on ilmeisesti (ainakin kuvien perusteella) tehty kohtuullisen siististi...
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Juha Tompuri »

Komendantti wrote:
Lede wrote:BW:n runko katkaistiin jo pian noston jälkeen kuljetusta varten.
Näin itsekin jostain olen lukenut. Mikäpä lie ollut syynä, ettei kuljetus ole muuten onnistunut. Mutta onhan tuo asia kaiketikin korjattavissa, kun katkaisu on ilmeisesti (ainakin kuvien perusteella) tehty kohtuullisen siististi...
Ei ilmeisesti pian, mutta kuljetuksen takia kuitenkin: ei ilmeisesti ymmärretty irroittaa siipeä, tai muuten vaan oli helpompi murjaista runko kahtia.
Täältä löytyy aika paljon asiaa Brewstereistä: http://www.warbirdforum.com/buff.htm
Tässä BW-372:n tarina: http://www.warbirdforum.com/bw372.htm

Image Kone nousee järvestä, huom moottori.

Image Siirretään järveltä Sekehen kentälle ( toisaalta ei oilsi mikään ihme jos kone vaikka olisi tuosta asennosta alas laskettuna saanut runkovaurioita)

Image BW Irlannissa, runko poikki.
BW-372's owner of record was now an Irishman named Michael Ryan, who supposedly bought it at auction, had the fuselage cut in half, and flew it out of the country on a Russian transport plane.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Savu »

lienee katkaistu ns. murtosauman kohdalta, joten ei suuri vahinko. tossa videon lopussa ppari konetta katkeaa juuri murtosaumasta http://www.youtube.com/watch?v=RdQRILEx-E8
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by Juha Tompuri »

Savu wrote:lienee katkaistu ns. murtosauman kohdalta, joten ei suuri vahinko.
Tiedätkö oliko BW:ssä ko. murtosaumaa?

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Mikäs se tämä on ?

Post by LV »

Komendantti wrote: Kierteet näyttäisivät ainakin äkkiseltään kulkevan länsimaiseen suuntaan, eli itäpelistä ei liene kyse.
Onko itämaissa tosiaan ollut normaalikäytössä ns. vasenkätisiä kierteitä?

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Mikäs se tämä on ?

Post by smokeball »

LV wrote:
Komendantti wrote: Kierteet näyttäisivät ainakin äkkiseltään kulkevan länsimaiseen suuntaan, eli itäpelistä ei liene kyse.
Onko itämaissa tosiaan ollut normaalikäytössä ns. vasenkätisiä kierteitä?
Vasenkätisiä kierteitä on aika harvassa. Ite olen törmännyt kaksi kertaa sellaisiin. kerran piti korjata yksi terveyskeskuksen työtuoli ja siinä oli vasenkätinen Withforth :shock: Aiemmin tapasin saman vasenkätisyyden kotimaisen kupoliteltan kaartenkiristyskalotissa. Ei ollut kovin kaksinen kyhästys se teltta juhannuksena :oops:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Mikäs se tämä on ?

Post by Komendantti »

LV wrote:Onko itämaissa tosiaan ollut normaalikäytössä ns. vasenkätisiä kierteitä?
Heh, on ollut, mutta ei kai sentään enää... Vanhat NL-tankit olivat silti niitä täynnä...! (nimim. "omin sormin koettu" :-D )
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by smokeball »

Joskus muinoin kärrynnavat olivat erikätisillä kierteillä, jotta eivät aukeaisi ajon aikan.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by mosu »

Kylläpä tuosta Pekurin koneesta on väännetty kättä, sen jälkeen kun hän dumppasi koneen Itä-Karjalan järveen. Jenkit hämärien kauppojen vuoksi saivat sen Pensacolaan, mutta hienoa että rauha maassa ja se on lainassa täällä. Suomalainen konehan se on eikä Mickey Mouse Midwayn veteraani vaan ihan ehta alkusarjan kone , jotka myytiin Suomeen ja joilla suomalaiset tekivät sotahistoriaa.. Itse jenkit pistivät koneet ,siis Brewster Buffalot,Midwayn jälkeen koulutuskäyttöön, kun usko loppui Suomessa koneisiin istutettiin optiset tähtäimet ja panssarointi. Lukekaa Joppe Karhusen 'Ritarilentue'.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”