Koneiden tunnistusta

Keskustelua lentokoneista.
Mpiirainen
kers
kers
Posts: 145
Joined: Fri Aug 17, 2012 10:24

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Mpiirainen »

Vielä yksi...
Attachments
M10.jpg
(66.41 KiB) Downloaded 319 times

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Olof »

Rakennellaankohan siinä De Havilland D.H.60 Moth-konetta?
Romumuurahainen

Mpiirainen
kers
kers
Posts: 145
Joined: Fri Aug 17, 2012 10:24

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Mpiirainen »

Olof wrote:Rakennellaankohan siinä De Havilland D.H.60 Moth-konetta?
Juu sitähän siinä rakennetaan...hyvin tiedetty Olof :)
Miten nuo purjekoneet.... onko tietoa kellään?

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Koneiden tunnistusta

Post by M/62 »

Mpiirainen wrote:Tässä muutamia kuvia -30 luvun saksasta.
Jos joku tunnistaa jonkun leijan, niin kertokaa myös minulle :)
Yläkuvan etummainen ilmeisesti Grunau Baby, takimmainen voisi olla Akaflieg Dresden D-B07.
Lennossa oleva on NSFK SG 38 Schulgleiter.
Mpiirainen wrote:Tässä lisää...
Oliskohan Grunau Baby IIb.
Mpiirainen wrote:Ja vielä...
Lentävä Grunau Baby.
Alemmassa kuvassa ilmeisesti taas NSFK SG 38 Schulgleiter.
Mpiirainen wrote:Ja taas...
Ilmalaiva on Hindenburg.

Eki
kers
kers
Posts: 164
Joined: Fri Oct 19, 2007 20:55
Location: Turku

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Eki »

Sattuuko kukaan tietämään, mistä voisi ladata hyvällä resoluutiolla Polykarpov R-5 ja Tupolev TB-3 koneiden valokuvat? Mutta ei pienoismallien kuvia.

Tavallisia heikkoresoluutioisia nettikuvia näistä kyllä löytyy paljonkin.

Tai jos jollakin on muuten kuvia näistä, voisi laittaa yv:tä.
СИБИРЬ УЧИТ!

High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Re: Koneiden tunnistusta

Post by High Power »

Eki wrote:Sattuuko kukaan tietämään, mistä voisi ladata hyvällä resoluutiolla Polykarpov R-5 ja Tupolev TB-3 koneiden valokuvat?
Googlen kuvahaulla näytti jonninlaisia kuvia tulevan... katoppa itse täyttyykö kriteerit.
GOTT MIT UNS


Eki
kers
kers
Posts: 164
Joined: Fri Oct 19, 2007 20:55
Location: Turku

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Eki »

Suurkiitos!
СИБИРЬ УЧИТ!

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Olof »

M/62 wrote: Image
Synkkä viritelmä.
Romumuurahainen

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Koneiden tunnistusta

Post by smokeball »

Ilman tuon TB-4 (?) apua I-16 ei varmaan pääsisi edes ilmaan tuollaisella kuormalla. :shock:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image


User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Canet »

Kyseessä ei välttämättä ole venäläinen keksintö.. Useampiakin kokeita tai yritelmiä tehtiin ns. parasiittihävittäjäidean parissa. Ajatuksena olisi, että pommikone kuljettaisi oman/omat suojahävittäjänsä mukanaan ja ne lähtisivät liikkeelle kun/jos tarve vaatisi.

Ongelmana oli (ainakin) pienemmän koneen telakoituminen takaisin isompaan - se onnistui satunnaisesti parhailta koelentäjiltä - tavallisten pilottien hommaa siitä ei koskaan tullut. Kun saatiin kehitettyä hävittäjiä, joiden toimintasäde mahdollisti pitkät saattomatkat pommikoneiden turvana, "parasiittihävittäjien" tarve poistui.

Tiettävästi ensimmäinen "parasiittilähtö" eli toisen koneen lähtö toisen kyydistä ilmassa tapahtui jo 1916. Emäkoneena oli Felixstowe Porte Baby -lentovene, sen yläsiivelle oli kiinnitetty Bristol Scout -hävittäjä.

Image

Kokeiltiin myös ilmalaivan toimivuutta emäaluksena - mm. jenkit virittelivät tätä helium-ilmalaivoilleen - onnistuneita kokeita tehtiin.

Tuo edellä kuvissa ollut I-16 ja TB-3 -yhdistelmä oli yksi versio Zveno-projektista. Nuo m/62:n löytämät kuvat kertovat projektin muista vaiheista (paitsi viimeinen). Zveno lienee ensimmäinen taisteluun lähtenyt parasiittikoneyhdistelmä, I-16 oli muunnettu syökypommitusta varten - tämä tapahtui 1941.

Viimeisiä (jollei viimeinen) yritys tällä saralla oli jenkkien McDonnell XF-85 Goblin-suihkuhävittäjä - aika erikoisen näköinen koneen tynkä! Emäkoneena olisi ollut Convair B-36 Peacemaker. Siivet taitettuna Goblinin sai mahtuumaan Peacemakerin pommikuiluun. Toisena emäkone ehdokkaana lienee ollut Northropin YB-35 "lentäväsiipi", mutta se ei koskaan edennyt sarjatuotantoon ja laivuekäyttöön asti (No, Jack Northropin "aika" tuli B-2-pommikoneen myötä - lentäväsiipi osoittautui toimivaksi - tosin Jack ei sitä ehtinyt nähdä, koska kuoli -81, B-2 lensi vasta -89).

Image

Goblinissa ei ollut lainkaan laskutelineitä, vaan koukkuhärveli (kuvassa ohjaamon edessä), jolla piti kinnnittyä emäkoneen alla roikkuvaan trapetsiin. En löytänyt Goblinin toiminta-aikaa, mutta kovin pitkä se ei ole voinut olla. jos tyhjä- ja täyden painon erotus on vain 450 kg - siihen pitää mahduttaa lentäjän lisäksi a-tarvikkeet neljälle 12,7 mm kk:llekin - loppu jäi sitten polttoaineelle.

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Olof »

M/62 wrote: Kaikkea se venäläinen keksii:
Vetää sanattomaksi...

Canetille Image tietopaketista.

Koitetaan taas tunnistusta. Mikä on pudonnut?
Image
Romumuurahainen

User avatar
taifun
alik
alik
Posts: 994
Joined: Fri Mar 24, 2006 23:28

Re: Koneiden tunnistusta

Post by taifun »

Loire-Nieuport LN.411

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Olof »

Ten points! Tätä haettiin.
Romumuurahainen

Post Reply

Return to “Lentokoneet”