Koneiden tunnistusta

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Canet »

Jenkien ensimäinen suihkuhävittäjä Bell P-59A Airacomet oli läheistä sukua saman firman "keskimoottorihävittäjille" eli Airacobralle ja Kingcobralle.
Image
Etualalla siis P-59A ja takana P-63 eli Kingcobra.

Jenkit tekivt homman myös takaperoisesti eli vaihtoivat suihkukoneeseen potkurivedon - Republic F-84 Thunderstreakista tehtiin koeversio XF-84H Thunderscreech, jossa oli potkuriturbiinimoottori.

Image

Image

Mikään menestys tämä viritys ei ollut, jotkut pitävät sitä nopeinpana potkurikoneena, koska sen suunniteltu nopeus olisi ollut 1000 km/h paikkeilla - ilmeisesti ihan lähelle sitä ei kuitenkaan päästy - 840 km/h ilmeisesti saavutettiin - on siinäkin kyytiä jo ihan kohtuullisesti.. Tuo olikin pitkään potkurikoneiden nopeusennätys, kunnes erikoisviritetty Grumman Bearcat ylitti sen kymmenellä kilometrillä 1989.

Yhtenä vaihtoehtona potkuri- ja suihkumoottorien paremmuuskisassa oli "molempi parempi" vaihe eli jokunen sellainenkin ilma-alus löytyy, jossa on ollut molemmat voimanlähteet - heittäkääs toiset joku esimerkki näistä!

fg47
korpr
korpr
Posts: 44
Joined: Mon Feb 04, 2008 14:55
Location: Etelä-Häme

Re: Koneiden tunnistusta

Post by fg47 »

Moi!
B 36 Peacemaker.
SNAFU
Viinaa voi olla ilman iloakin

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Koneiden tunnistusta

Post by M/62 »

jokunen sellainenkin ilma-alus löytyy, jossa on ollut molemmat voimanlähteet - heittäkääs toiset joku esimerkki näistä!
Consolidated Vultee XP-81:
Image

Curtiss XF15C:
Image

Martin P4M Mercator:
Image

Ryan FR Fireball:
Image

Breguet Vultur:
Image

Mikoyan-Gurevich I-250:
Image

Sukhoi Su-5:
Image

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Juha Tompuri »

Olof wrote:Taitaa olla harvassa ne konemallit joissa ottomoottori on korvattu suihkumoottorilla, kuten tässä Saabin tapauksessa on tehty.
Joo, Jak-3/Jak-15 taita olla toinen:
Image
Image
http://www.e-reading-lib.org/chapter.ph ... uktor.html

Image
http://crimso.msk.ru/Site/Arts/Art3240.htm

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Olof »

Romumuurahainen

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Juha Tompuri »

Saksalaisten Arado Ar 96 harjoitushävittäjä/jatkokoulutuskone.
Väahän niinku meidän VL Pyry.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_96

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Olof »

Nopeasti tuli tietoa. Kiitos.
Mutta sanottiinko wikin jutussa, että Hanna Reitsch olisi vastaavalla konella tehnyt Berliinin keikan sodan loppuhetkillä?
Eikös se ollut Fieseler Storch?
Romumuurahainen

LV
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1609
Joined: Thu Nov 08, 2007 0:25

Re: Koneiden tunnistusta

Post by LV »

Olof wrote:Nopeasti tuli tietoa. Kiitos.
Mutta sanottiinko wikin jutussa, että Hanna Reitsch olisi vastaavalla konella tehnyt Berliinin keikan sodan loppuhetkillä?
Eikös se ollut Fieseler Storch?
Molempia väitteitä esiintyy kirjallisuudessa. Tässä yksi teos, joka tukee Ar 96 -teoriaa: Beauvais, Heinrich [et al.] (1998): Flugerprobungsstellen bis 1945. Johannisthal, Lipezk, Rechlin, Travemünde, Tarnewitz, Peenemünde-West. Bernard & Graefe.

Tumi

Re: Koneiden tunnistusta

Post by Tumi »

Olen ymmärtänyt että Reitsch tuli Storchilla Greimin kanssa Aatulle kylään 26.04 ja lähtivät vastahakoisesti 28.04 Aradolla noudettuna.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”