Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Keskustelua lentokoneista.
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Re: Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone

Post by reka65 »

Pekurin konetta tarjottiin tänne vaan ei kelvannut.Nyt on täällä entisöitävänä mutta kuka se maksaa,koneen omistaja vai onko taas remppaajat liikkeellä hyvän tahdon eleenä ilmaiseksi.Laittavat vielä varmaan tuonkin koneen jenkkimaalauksiin.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Maalaus on käsittäkseni sovittu jäävän tuolle tasolle ainoastaan korjataan nostossa ja siirrossa tulleet vauriot, näin on toivonut myös omistaja.

Ottajaa ei ollut aikanaa, kuten tuolla aiemmin sanoin, olisivat halunneet rahaa tänne tuomisesta, restauroituna, mutta nyt tuli rahatta ja museo tekee työtä ainakin 5 henkeä sinne ensivuoden alkupuolle.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Pekurin kone on Pekurin kone.Ei amerikkalaista maalausta päälle.Hyvä niin,täällähän se sotansa kävi.

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

Kannatan! Kuinka Pekurin koneesta voitaisiin vääntää jenkkiversio. Suomeen ostettu ja venäläistä sotasaalista, mutta suuri vääryys tehtäisiin jos se jenkkiväreihin maalaisittain. Jo lähentelee sotaveterraanin hautarauhan häpäisyltä.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Jenkkiväreihin maalaus tarkoittaisi, että kone maalattaisiin siniharmaaksi ja 'lihapullat' siipiin ja runkoon. Sitä paitsi koneet myytiin Suomeen 'väriviallisina' ja siten ohi kaikkien asmyynti kieltojen. ;)
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

smokeball wrote:Sitä paitsi koneet myytiin Suomeen 'väriviallisina' ja siten ohi kaikkien asmyynti kieltojen. ;)
Varsinaista asemyyntikieltohan ei vielä Suomeen tuolloin ollut (Suomi oli hyökkäyksen kohteena ilman sodanjulistusta), mutta isompi ongelma oli se, että jo valmistuneet koneet olivat kaikki jo myyty Yhdysvaltojen laivastolle (jonka kalustoa lait kielsivät myymästä), ja Brewster-tehtaan kaikki valmisteilla olevat koneetkin oli jo tilauksessa USA:n laivastolle ja Belgiaan. Tuo keksitty "väriviallisuus" kehitettiin pikaisesti erääksi tekosyyksi sille, että valmisteilla olleet koneet eivät olisi laadultaan kelvollisia tilaajilleen, jolloin Suomi suostui ostamaan ne "välistä pois" itselleen. Mitään vikaahan koneissa ei silti todellisuudessa ollut.
...Ja en oikein mitenkään usko, että missään vaiheessa tätä konetta alettaisiin myöhemminkään sotkemaan maalaamalla sitä jenkkiväreihin. Voipa parhaimmillaan jopa olla niin, että kone saa jäädä meille tänne lainaksi paljon pidemmäksikin aikaa, mitä oli luvattu. Saas nähdä...
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin, kyllä se kuulemma ainakin takaisin siellä lahden takana käy, jossain tilaisuudessa ? Näin olen ymmärtänyt, mutta ponnistelua koneen tiimoilla on syytä jatkaa pysyvää sijoitusta katsottaessa.

- j o n i -

Skirita

Re: Mikäs se tämä on ?

Post by Skirita »

Rokka wrote: Lauri Pekuri lensi 25.6.1942 kahdeksan muun Brewster koneen kanssa, kun törmäsivät Seesjärven alueella suurempaan neuvostoliittolais muodostelmaan, joka olisi käsittänyt Hawker Hurricane koneita. Pekuri itse kertoi taistelussa ampuneensa kaksi Hurricanea konetta alas, toisen vielä moottorin sammuttua.
Se, että pudottaa viholliskoneen oman moottorin jo sammuttua kuulostaa suorastaan Neuvostoliittolaiselta suoritukselta... :D

Pekuri itse kertoi asian muistaakseni jotenkin näin: Moottori oli tiltannut, Pekuri liiti koneellaan järvelle aikomuksenaan tehdä pakkolasku veteen (minkä sitten tekikin). Äkkiä taakse ilmestyi suurella nopeudella NL-Hurricane, ilmeisenä aikomuksenaan "varmistaa" jo valmiin suomalaiskoneen pudotus. Suuren nopeutensa takia Hurricane ehti tulittaa Pekuria vain hetken, kun sen oli pakko väistää sivulle peräänajon välttämiseksi. Pekurikin teki väistöliikkeen - kone tottelee ohjaimia toki liidossakin - ja NL-Hurricanen epäonneksi ja Pekurin onneksi Pekuri väisti samalle puolelle kuin Hurricanekin. Eli äkkiä Pekuri huomasi että hitaammin liitävän Brewsterin tähtäin oli täynnä Hurricanea, jolloin kokenut lentäjä tulitti vaistomaisesti ja välittömästi.

Ahneella ja yli-innokkaalla oli taas paskainen loppu.
Komendantti wrote: ...Ja en oikein mitenkään usko, että missään vaiheessa tätä konetta alettaisiin myöhemminkään sotkemaan maalaamalla sitä jenkkiväreihin. Voipa parhaimmillaan jopa olla niin, että kone saa jäädä meille tänne lainaksi paljon pidemmäksikin aikaa, mitä oli luvattu. Saas nähdä...
Eikös näihin Suomelle myytyihin "vientimalleihin" tehty modifikaatioitakin. Niin jenkkien kuin suomalaistenkin toimesta. Eli nimenomaan Pekurin koneen kaltaisilla Brewstereilla USArmeija ei ole koskaan lentänytkään. Jolloin tämän nimenomaisen koneen jenkkiväreihin maalaaminen olisi itse asiassa väärentämistä. Mihin minkään sota- tms. museon ei pitäisi alentua.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Ainakin yksi muutos oli vaihtaa rungossa oleva 30cal 50caliin.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

Eivätkö ne Midwaylla taistelleet Brewsterit olleet eri mallia?

Mangrove
sotvm4
sotvm4

Post by Mangrove »

Sven Tuuva wrote:Tiedätkö oliko BW:ssä ko. murtosaumaa?
"Detail Specification for Model 239 Airplane (Monoplane | Single Seat Fighter)". Brewster Aeronautical Corporation. Long Island City, New York. December 15, 1939. Kyseinen ohjekirjanen mainitsee asiasta seuraavaa:
Part I - Characteristics
263a. Fittings that may become damaged in service shall be attached by means of replaceable bolts or rivets.
Section B - Structure | General
315a. The airplane structube shall be essentially of riveted and welded construction except that bolts may be used to secure structural fittings to each other and to the airplane, and in places on structural parts that are not accessible for riveting operations.
[...]
349a. A suitable integral structure shall be provided to prevent crushing the pilot in case of inverted landing on the ground.

Savu
alik
alik

Post by Savu »

joku ku ton lontoon mulle suomentais...ite epäilin tota murtosaumaa, mutta en tota lontoota tarpeeks ymmärrä, jos joku kääntäs :oops:
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

Mangrove
sotvm4
sotvm4

Post by Mangrove »

Savu wrote:joku ku ton lontoon mulle suomentais...ite epäilin tota murtosaumaa, mutta en tota lontoota tarpeeks ymmärrä, jos joku kääntäs :oops:
263a. Käytössä mahdollisesti vaurioituvat kiinnikkeet tulee olla kiinnitetty vaihdettavilla pulteilla tai niiteillä.
315a. Lentokone koostuu sekä niitatuista että hitsatuista osista lukuunottamatta kiinnikkeitä ja paikkoja joita ei voi niitata. Nämä ovat kiinnitetty pulteilla.
[...]
349a. Tarpeeksi vahva rakenne estää pilotin murskaantumisen siinä tapauksessa, että lentokone kääntyy selälleen laskussa.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Käykääpä katsomassa Brewster on koottu ja siirretty museon puolelle 10.3.

- j o n i -

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Post Reply

Return to “Lentokoneet”