Nukkumatti vertaus aika osuva!
Outoja lintuja
Re: Outoja lintuja
Jos juuri lennolta tullut, niin ilme kertonee: Paskat pöksyssä, mutta hengissä..."
Nukkumatti vertaus aika osuva!
Nukkumatti vertaus aika osuva!
Re: Outoja lintuja
Ei tuota ainakaan liitokoneeksi voi kutsua.
Turbiini, jonka nokkaan on kyhätty tukiputkilla hytti.
Re: Outoja lintuja
Tuohon edellisen postaukseni kuvaan - mitä erikoista Goodyearin Inflatoplanessa oli?
Noille Shortin häkkyröille oli yhteistä käyttö merellä - taisivat olla suto-koneita. Olisivat vaan jatkaneet lentoveneiden tekoa..
Mitäs tykkäätte tästä lentävästä (tai ehkä pitäisi sanoa lentäväksi tarkoitetusta) sälekaihtimesta:

Noille Shortin häkkyröille oli yhteistä käyttö merellä - taisivat olla suto-koneita. Olisivat vaan jatkaneet lentoveneiden tekoa..
Mitäs tykkäätte tästä lentävästä (tai ehkä pitäisi sanoa lentäväksi tarkoitetusta) sälekaihtimesta:

-
Juha Tompuri
- jvmaj

- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Outoja lintuja
wikke wrote:Nukkumatti vertaus aika osuva!
Tietynlainen elastisuus:Canet wrote:mitä erikoista Goodyearin Inflatoplanessa oli?
http://davidszondy.com/future/Flight/rubber_plane.htm
Canet wrote:Mitäs tykkäätte tästä lentävästä (tai ehkä pitäisi sanoa lentäväksi tarkoitetusta) sälekaihtimesta:
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Outoja lintuja
Olisko tämä nyt jonkin suihkukoneen takapää - kaksi moottoria..
Tässä olis taas yksi ilmojen kummajainen - protyyppi valmistui ja lensi ihan hyvin, ei kuitenkaan yltänyt sarjatuotantoon:

Tässä olis taas yksi ilmojen kummajainen - protyyppi valmistui ja lensi ihan hyvin, ei kuitenkaan yltänyt sarjatuotantoon:

Re: Outoja lintuja
SAUNDERS ROE SR A1.
periaatteessa aivan hieno ajatus tuollainen ajatellen toimintaa saarilta japania vastaan
mutta tulee vain mieleen tuo ilmanoton paikka ja tuonajan moottoreiden työntövoima.
ei varsinainen jokasäänhävittäjä kun jo "kiitoradalla" myrskyää
periaatteessa aivan hieno ajatus tuollainen ajatellen toimintaa saarilta japania vastaan
mutta tulee vain mieleen tuo ilmanoton paikka ja tuonajan moottoreiden työntövoima.
ei varsinainen jokasäänhävittäjä kun jo "kiitoradalla" myrskyää
-
Juha Tompuri
- jvmaj

- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Outoja lintuja
Juha Tompuri wrote:Canet wrote:Mitäs tykkäätte tästä lentävästä (tai ehkä pitäisi sanoa lentäväksi tarkoitetusta) sälekaihtimesta:![]()
Elikkä Philips Multiplane I
Eikä malli II paljon erikoisuudessa tuolle hävinnyt:

http://www.aerospaceweb.org/question/hi ... 0232.shtml
t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Outoja lintuja
Mullistava keksintö parranajon alalla...
Sven on vissiin ollut yhteydessä lääninhallitukseen, kun on nimi vaihtunut.
Sven on vissiin ollut yhteydessä lääninhallitukseen, kun on nimi vaihtunut.
Re: Outoja lintuja
Taifun tunnisti koneen. Onkohan meillä sama kirja hyllyssä - sellainen, jossa kerrotaan maailman huonoimmista lentokoneista? (vastaava opus löytyy myös autoista ja aseista..)
SR1 lienee maailman ainoa lentovenehävittäjä, jossa on suihkumoottorit. Moottoreiden teho ei ollut kummoinen - tehoa tärkeämpää oli, että ne mahtuivat käytettävissä olevaan tilaan. Kone pystyi kuiytenkin ylittämään 800 km/h nopeuden.
Joku englantilainen sotilasneuvonantaja (Kirke?) oli esittänyt, että nuoren Suomen tasavallan ei lyipäätään olisi kannattanut hankkia muuta kuin kellukekoneita, kun kerran oli niin paljon järviä - talvella sitten suksilla. No, engelsmannien ensimmäisen maailmansodan jälkeisiä lentokoneita oli moneksi - vaatimukset eivät olleet suuria silloin kun suoritettiin "ilmapoliisi"-toimintaa - eli pommitettiin alkuasukaskyliä tohjoksi kapinallisten lannistamiseksi. Se oli sen ajan suurvaltapolitiikkaa - meidän aikoinamme samaa on joku yrittänyt, mutta kovasti on haukuttu..
Saunders Roe eli entinen Saro sai viimeisen kerran koneen sarjatuotantoon 1934. Silti onnistui sinnittelemään 50-luvun lopulle tuottaen silloin tällöin uuden proton.
SR1 lienee maailman ainoa lentovenehävittäjä, jossa on suihkumoottorit. Moottoreiden teho ei ollut kummoinen - tehoa tärkeämpää oli, että ne mahtuivat käytettävissä olevaan tilaan. Kone pystyi kuiytenkin ylittämään 800 km/h nopeuden.
Joku englantilainen sotilasneuvonantaja (Kirke?) oli esittänyt, että nuoren Suomen tasavallan ei lyipäätään olisi kannattanut hankkia muuta kuin kellukekoneita, kun kerran oli niin paljon järviä - talvella sitten suksilla. No, engelsmannien ensimmäisen maailmansodan jälkeisiä lentokoneita oli moneksi - vaatimukset eivät olleet suuria silloin kun suoritettiin "ilmapoliisi"-toimintaa - eli pommitettiin alkuasukaskyliä tohjoksi kapinallisten lannistamiseksi. Se oli sen ajan suurvaltapolitiikkaa - meidän aikoinamme samaa on joku yrittänyt, mutta kovasti on haukuttu..
Saunders Roe eli entinen Saro sai viimeisen kerran koneen sarjatuotantoon 1934. Silti onnistui sinnittelemään 50-luvun lopulle tuottaen silloin tällöin uuden proton.
Re: Outoja lintuja
Muistan myös lukeneeni Kirken kuiskutelleen vesikoneitten puolesta. Köyhälle, juuri itsenäistyneelle maalle se oli tietysti halvin ja tehokkain tapa saada alueensa edes jonkinlaiseen valvontaan. Kaksikymmenluvulla vesi- ja maakoneitten ominaisuudet olivat vielä aika lähellä toisiaan ja mm Schneider trophy oli suuri ilmailutekniikan tapahtuma.
Re: Outoja lintuja
Suomessa oli vuonna 1918 - 1940 neljä erilaista kautta; ruotsalainen/venäläinen, saksalainen, ranskalainen ja englantilainen. Carl Seber muistaakseni ehdotti vesi- ja maalentokoneiden suhteeksi 50:50 ja englantilaiset ja ranskalaiset 30:70.Canet wrote: Joku englantilainen sotilasneuvonantaja (Kirke?) oli esittänyt, että nuoren Suomen tasavallan ei lyipäätään olisi kannattanut hankkia muuta kuin kellukekoneita, kun kerran oli niin paljon järviä - talvella sitten suksilla.
Re: Outoja lintuja
Joskus on kyllä näitten "neuvonantajien" ehdotuksista lukiessa tullut mieleen, että pelasivat ainakin jossain määrin omaan pussiin.. liian hyviä neuvoja ei kannata antaa.
Schneider Trophy oli aikanaa upea kilpailu - Supermarinen ja Macchin kellukekoneet olivat linjakkaita ilmestyksiä.
Schneider Trophy oli aikanaa upea kilpailu - Supermarinen ja Macchin kellukekoneet olivat linjakkaita ilmestyksiä.
-
Juha Tompuri
- jvmaj

- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Outoja lintuja
Vähän edellisiin liittyen, mikähän tämä mahtaa olla:

t: Juha

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Re: Outoja lintuja
Lieneekö joku sen venäläisen ektoplasman prototyyppi - ei tuosta kyllä ota selvää, onko kyseessä lintu vai kala. 
Re: Outoja lintuja
piaggio P7
http://www.airwar.ru/enc/law1/piaggiop7.html
propelivoimin ilmeisesti alus/lentokone ensin vesisiivilleen ja sitte ilmaruuvi käyntiin.
http://www.airwar.ru/enc/law1/piaggiop7.html
propelivoimin ilmeisesti alus/lentokone ensin vesisiivilleen ja sitte ilmaruuvi käyntiin.





