Outo Stuka

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Outo Stuka

Post by Olof »

Löytyykö tällaisesta virityksestä lisää kuvia?
Image
Kuva otti silmään tässä linkissä:
http://www.boards.ie/vbulletin/showthre ... p=65939579
(Piru kun en osaa tehdä linkkiä joka menee sivun oikeaan kohtaan mutta sieltä alaosasta
tuo löytyy.)
Kuvatekstissä mainitaan tuon pöntön olevan kahden henkilön kuljetukseen tarkoitettu
laite joka pudotetaan koneesta suuren laskuvarjon varassa.
Kertokaa lisää tästä erikoisesta koneesta.
Romumuurahainen

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Outo Stuka

Post by HL/A »

Kahden henkilön pudottamiseen laskuvarjoilla tarvittaisiin näin suuri viritys :shock: :miettii:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Outo Stuka

Post by Canet »

Ensimmäiseksi tuosta tulee mieleen haavoittuneiden tai muiden paaripotilaiden kuljettaminen - vastaavaa viritystä on lisätty joihinkin pienehköihin yhteys/tiedustelukoneisiin takarungon korotukseksi. Jenkit kuljettivat kevyen hekon jalasten päällä haavoittuneita jonkinlaisen "tuulisuojuksen" sisälä (tuttu tv-sarjasta M.A.S.H.?).

Ilman nimettyä lähdettä voin vain muistella lukeneeni saksalaisten käyttäneen kahden henkiön laskuvarjopudotuksissa jonkinlaista "konttia". Tässä lienee tarkoituksena pitää ihmiset yhdessä, koska saksalaisten tavanomaisesti käyttämiä laskuvarjoja (siis ainakaan lv-jääkärien) ei voinut ohjailla - sitä meni, minne tuuli kuljetti. Käyttämällä tuollaista "konttia" saatiin siis "taistelupari" tai kaksi "agenttia" laskettua yhdessä kohdealueelle, ilman, että heidän piti alkaa etsiä toisiaan. Kuvaa tuollaisesta kontista en ole missään onnistunut näkemään - jos niitä sitten on ollut olemassa..

Saksalaisillahan oli aikaimoista harmia tuosta ohjaamattomasta laskuvarjosta maihinlaskuoperaatioissaan - miehet hajosivat "kuin akanat tuulessa" ja joutuivat etsimään toisiaan ja varsinkin aseet ym. varusteet sisältävää "tarviketorpedoa" viholisen tulituksessa. Hyppääjällähän ei ollut kuin puukko ja pistooli mukanaan..

kalju
vääp
vääp
Posts: 243
Joined: Sun Jul 26, 2009 18:52

Re: Outo Stuka

Post by kalju »

Mistä se muuten johtui tuo Niksmannien tapa, etteivät pitäneet henkilökohtaista asetta mukanaan hypyssä? Entä muuttuiko tapa sodan kuluessa (eihän niitä maahanlaskuja lopulta ihan hirveästi tehty)?

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: Outo Stuka

Post by Spieß »

Voipi olla että tapa oli hyvin lyhytaikainen. Kyllä saksalaisilla oli henk.koht aseita mukana hypyssä. Raskaammat tulivat alas säiliöissä.
Onhan Mauser-kivääreitäkin taittuvaperäisenä tuota tarkoitusta varten ja esim. FG42:n ensimmäisen version pistoolikahva oli suunniteltu niin että taistelija voi helpommin ampua alaspäin roikkuessaan varjossa...
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
markham
sotvm4
sotvm4
Posts: 537
Joined: Fri Aug 28, 2009 18:02
Location: Botnia

Re: Outo Stuka

Post by markham »

Aikoinaan jossain dokumentissa haastateltiin saksalaista maahanlaskuveteraania, äijä mainitsi ns. "luusäkin" sisälsi ainakin koopeen a-tarpeineen... Roikkui muistaakseni varjon varassa killuessa narun jatkona hyppääjään sidottuna ettei maahantullessa taistelija telo itseään :miettii:
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: Outo Stuka

Post by Spieß »

Korjaus edelliseen:
Luusäkiksi kutsuttiin laskuvarjojääkärin hyppypukua (Knochensack) jonka taskuissa kannettiin suurin osa sotilaan tavaroista.
Kuvassa M1938 2. variantti- uustuotantoa.
Attachments
Bilder%20001.jpg
(118.08 KiB) Downloaded 2805 times
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
markham
sotvm4
sotvm4
Posts: 537
Joined: Fri Aug 28, 2009 18:02
Location: Botnia

Re: Outo Stuka

Post by markham »

No niinpä tietysti! Ei sitä kaikkea voi muistin varaan jättää, kirjoittaa vain läpiä päähänsä :oops:
"Aseeton kansa on kelvoton!" J.V. Snellman

wikke
res vänr
res vänr
Posts: 773
Joined: Mon Oct 22, 2007 10:36

Re: Outo Stuka

Post by wikke »

Oilisi mielenkiintoista tietää miten nuo sitten irrotettiin koneesta? Kuvittelisi että siiven päältä paha syöksyssä mitään tiputtaa, ja jos jonkinlaisen "avausvarjojen" avulla oikaisussa, niin mikä esti sitten mahdollisten päävarjojen sotkeentumisen toisiinsa...

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Outo Stuka

Post by HL/A »

Lieneekö noita prototyyppiä enempää tehty :miettii:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
D166xM39
tstopp
tstopp
Posts: 105
Joined: Tue Jan 08, 2008 21:49
Location: Napa-Suomi

Re: Outo Stuka

Post by D166xM39 »

Canet wrote:Ensimmäiseksi tuosta tulee mieleen haavoittuneiden tai muiden paaripotilaiden kuljettaminen...
Enemmän kiinteää asennusta epäillään täälläkin. Ainakin pömpelin etureunan muotoilu seuraa hyvin siiven alapinnan muotoja. Pudotettavassa ei kai tuo olisi tarpeen sen enempää kuin ulkoisissa ripustimissa olevissa pommeissakaan. Pömpeli näyttäisi olevan suunnilleen laskutelineen päällä. Jos se siinä olisi, niin ainakaan eteenpäin tiputtaminen potkurin kehän läpi ei onnistune. Tosin kevyt poikkipinnaltaan suurehko pömpeli voi haluta poistua taaksepäin joka tapauksessa ilmanvastuksen vaikutuksesta, mutta sitten pömpelin etupää on muotoiltu siiven etureunan taakse.
Reippaan ampumaharrastuksen voittaa vain vielä reippaampi ampumaharrastus.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Outo Stuka

Post by Canet »

Tuosta saksalaisten laskuvarjojääkärien kevyestä hyppyvarustuksesta on kyllä ihan "referenssitietoa" (J.Lucas:"Stroming Eagles, German Paratroopers in World War Two", Cassell Military Paperbacks, 2001) tietoa. Ilmeisesti vielä Kreetankin operaatiossa hyppääjillä ei ollut kuin pistooli ja veitsi. Tämä johtui kuulemma saksalaisen laskuvarjon valjaista, jotka roikuttivat hyppääjää jonkinlaisessa etukenossa - laskeutuminen maahan oli tässä asennossa jo riittävän hankalaa ja vaarallista ilman isompien aseiden tuomaa lisäpainoa ja hankaluutta.

FG42 tuli - nimikkeensä mukaan - käyttöön vasta Kreetan operaation jälkeen (toukokuussa 1940) - joka jäi ilmeisesti sakemannien viimeiseksi isoksi maihinlaskuoperaatioksi.

Ja tuosta "pömpelistä" - kyllähän se tosian näyttää kohtuullisen kiinteältä rakenteelta - tuskin sitä on tarkoitettu ilmapudotteiseksi - tai jos on, niin pudottaminen vaatii ihan oman erityistekniikkansa ja voi siltikin olla koneelle kohtalokasta.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Outo Stuka

Post by HL/A »

Mahtoi olla varsin hankalasti lennettävä kone. Tuollainen pömpeli kampeaa konetta sivulle melkoisesti.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Outo Stuka

Post by smokeball »

Kuvasta ei saa tolkkua, onko myös toisen siiven päällä samanlainen pömpeli. Pudottaminen ei varmaan olisi onnistunut kuin selkälennossa.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Outo Stuka

Post by Olof »

Voisi tosiaan kuvitella kummallakin puolella olleen pöntöt. Ihan kuin ikkunoiden
läpi kajastaisi myös toiselta puolelta pömpeli.
Ei ole tosiaan tullut tästä laitteesta enenpää kuvia vastaan.
Romumuurahainen

Post Reply

Return to “Lentokoneet”