Page 1 of 1
Gloster Gladiator
Posted: Sun Dec 19, 2010 18:10
by jaska
Löytääkö joku tilastoja Gladiaattorin käytöstä Suomessa?Konettahan käytettiin koko sodan ajan talvisodasta alkaen.Aikamoista rohkeutta on vaadittu tiedustelulentäjältä v-44 lähteä tuolla koneella tiedustelulennolle edes hiljaisemmalle rintamalohkolle.
Re: Gloster Gladiator
Posted: Sun Dec 19, 2010 19:57
by maiske
Pari kirjaa tuli heti mieleen eli,
Onni Kuuluvainen, Hiljaa ja matalallla osat I-III.
Suomen ilmavoimien historia osa 12, Englantilaiset hävittäjät.
Suomen ilmavoimien historia osa 25, Hurricane & Gladiator.
Googlettamalla löytyy varmasti lisää...
Re: Gloster Gladiator
Posted: Mon Dec 20, 2010 23:48
by wikke
jaska wrote:Aikamoista rohkeutta on vaadittu tiedustelulentäjältä v-44 lähteä tuolla koneella tiedustelulennolle edes hiljaisemmalle rintamalohkolle.
Kaitpa jatkiksessa kurjemmilakin käkättimillä tiedustelua lennettiin. Gladiatoreista mieleen, että ei sovi talvisodan länsi naapurin apuakaan unohtaa, vaikka taisi todellisuudessa jäädä enemmänkin psykologiseksi aseeksi. Mitenkään vähättelemättä oikeasti vapaaehtoisten panosta ja uhreja. Kiitos heillekkin.
Re: Gloster Gladiator
Posted: Tue Dec 21, 2010 18:31
by Canet
Suomen ilmavoimien Gladiatoreilla saavutettiin talvisodassa 37 ilmavoittoa, ruotsalaiset vapaaehtoiset vastaavasti 8. Jatkosodassa saatiin enää yksi voitto. Tappioita tuli talvisodassa 14 + 1, jatkosodassa 10 konetta.
Ei siis kuitenkaan ihan mahdoton..vaikka tietysti auttamattoman vanhentunut jatkosodassa. Vaikka kone tuli RAF:n laivuekäyttöön 1937, se oli jo sodan sytyttyä liian hidas. Gladiator jäi brittien viimeiseksi kaksitasohävittäjäksi, mutta oli heidän ensimmäinen suljetulla ohjaamolla varustettu hävittäjänsä.
Aikalaisia eli muita samantapaisia kaksitasorakkineita olivat mm. Gloster Gauntlet (käytössä myös Suomessa), Bristol Bulldog (myös Suomessa), Avia B-534, Fiat CR.32 ja CR.42, Grumman F3F sekä Polikarpov I-15 ja I-153 (jota oli myös sotasaaliina käytössä meillä).
Talvisodassa lennettiin vielä Gloster Gamecockeillakin - "Kukko" oli jo talvisotaan mennessä täysin vanhentunut. Ainut "ilmavoitto" saatiin haavoittamalla laskeutuneen viholliskoneen lentäjää..
Re: Gloster Gladiator
Posted: Tue Dec 21, 2010 19:46
by smokeball
Bulldogillakin tuli yksi ilmavoitto Talvisodassa.
Suomeen tulleet Gladiatorit olivat menossa Etelä-Afrikkaan. Siellähän ne olisivat olleet aivan käypää tavaraa. Samoin pitää muistaa, että Fokker D XXI koneet oli tarkoitettu Hollannin Itä-Intiaan alunperin, mutta suomalaiset herrat katsoivat sen erinäisistä syistä meille sopivaksi. (Tästähän on oma topicinsa.)
Kolkytluvun lopussa tuli kertakaikkinen sukupolviharppaus taistelukoneissa. Se, mitä saatiin, oli sitten sitä kakkosluokkaa.
Re: Gloster Gladiator
Posted: Tue Dec 21, 2010 20:18
by jaska
Täytynee korjata senverran, että mitä tilattiin oli sitten mitä oli.Huomattavasti parempiakin vaihtoehtoja,kuin Fokkerit oli saatavilla ennen sotaa.
Re: Gloster Gladiator
Posted: Tue Dec 21, 2010 21:28
by Seppo Jyrkinen
Fokkerit tosiaan suunniteltiin maataistelukoneiksi Itä-Intian itsenäisyysliikkeitä vastaan, mutta Hollantilaiset itse totesivat koneen sopivat hävittäjäkoneeksi. Suomalaiset tilasivat sen valmiina hävittäjänä.
Tuona ajankohtana lentotekniikassa kävi kova myllerrys. Jos suomalaiset olisivat ostaneet koneet myöhemmin, niin toki ne olisivat - mahdollisesti - olleet laadukkaampia, mutta kun koskaan ei voi 5:ttä vuotta etukäteen tietää, että minä vuonna sota syttyy.
Lorenz joutui valitsemaan, että tilataanko 17 Fokkeria vaiko 8 Severskyä. Valinta Fokkereiden hyväksi johtui puurakenteista, mikä mahdollisti lisenssivalmistuksen. Toinen peruste oli mahdollisuus käyttää samaa moottoria kuin Bristol Blenheimissä.
Gladiaattoreita käytettiin Maltan puolustuksessa (Faith, Hope ja Charity).
Re: Gloster Gladiator
Posted: Tue Dec 21, 2010 21:31
by Juha Tompuri
smokeball wrote:Bulldogillakin tuli yksi ilmavoitto Talvisodassa.
Kuutta ilmavoittoa esitetään täällä
http://www.sci.fi/~ambush/faf/bulldog.html - totuus taitaa olla siinä välimaastossa ?
smokeball wrote:Suomeen tulleet Gladiatorit olivat menossa Etelä-Afrikkaan.
E-Afrikka taisi olla Gauntletien osoite.
smokeball wrote:Samoin pitää muistaa, että Fokker D XXI koneet oli tarkoitettu Hollannin Itä-Intiaan alunperin, mutta suomalaiset herrat katsoivat sen erinäisistä syistä meille sopivaksi. (Tästähän on oma topicinsa.)
Kolkytluvun lopussa tuli kertakaikkinen sukupolviharppaus taistelukoneissa. Se, mitä saatiin, oli sitten sitä kakkosluokkaa.
jaska wrote:Täytynee korjata senverran, että mitä tilattiin oli sitten mitä oli.Huomattavasti parempiakin vaihtoehtoja,kuin Fokkerit oli saatavilla ennen sotaa.
Fokkerien hankinta meni aikalailla nappiin.
Edes jälkiviisatelulla ei paljoa parempaan lopputulokseen olisi päästy.
t: Juha
Re: Gloster Gladiator
Posted: Wed Dec 22, 2010 15:06
by jaska
No olihan Fokkeri talvisodan aikaan vielä ihan kelpo hävittäjä.Onneksi hankittiin edes niitä.Muistelen vain lukeneeni, että ennen sotaa olisi ollut mahdollisuus ostaa esim.Curtishävittäjiä, joka oli jo seuraavan sukupolven kone tekniikaltaan ja aseistukseltaan, saati Magnussonin ehdottamaa Heinkelhävittäjän ostoa.
Re: Gloster Gladiator
Posted: Wed Dec 22, 2010 17:43
by Mangrove
jaska wrote:Löytääkö joku tilastoja Gladiaattorin käytöstä Suomessa?
Ilmavoimien Esikunnan yleisesikuntaosaston sotapäiväkirjojen liitteistä löytyvät kaikki Suomen Ilmavoimien lentämät lennot. Näistä ei tosin ole olemassa luetteloa.