Focke Achgelis Fa 61

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Focke Achgelis Fa 61

Post by JR33 »

Eksyin jostain syystä lentokonesivuille ja löytyi kaikkien helikoptereiden äiti?, siinä se lentää alkuperäisenä ja minireplikana...

http://www.youtube.com/watch?v=PcXDJZsJ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=K4-AtRDPStQ
6.D; primus inter pares.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by smokeball »

Focke näytti leijuvan hienosti, mutta oliko se helikopteri vai autogiro? Ainakin pienoismalli oli autogiro.
Samalta juutuupisivulta löytyi monta muutakin kiinnostavaa kopteria.
http://www.youtube.com/watch?v=IkLKNTSH ... re=related :mrgreen:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by igorrock »

Eikös autogirolla ja helokopterilla ole kaksi aika selvää eroa; ensinmainittu tarvitsee kiitoradan ja sen yläpotkuri on ns. passiivinen eli ei pyöri moottorin voimalla. Nämä siis helikopterissa päinvastoin ?
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by Canet »

Joo, näin se menee, autogiro keksittiin jo 1920-luvulla (Juan de la Cierva) ja siinä moottori pyörittää vetävää tai työntävää potkuria - roottori pyörii vapaasti. Autogiro tarvitsee jonkinlaisen lähtökiidon, eikä pysty leijumaan paikallaan.

Ensimmäisen lentokykyisen helikopterin rakensi Henrich Focke 1930-luvulla Saksassa. Helikopterissa moottori antaa voimaa roottorille ja myös pyrstöpotkurille, jonka tarkoitus on kumota pääroottorin vääntövoima - jos pyrstöroottori pysähtyy, niin kohta koko hyttyrä pyörii villisti ympäri. Toki väännön voi kumota muullakin tavalla - vaikka kaasuvirtauksella tai vastakkaisiin suuntiin pyörivillä kahdella pääroottorilla. Helikopteri pystyy siten nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan ja liikkumaan ilmassa myös sivuttain ja takaperinkin. Leijunta on onnistuu, mutta käytännössä sitä voi rajoittaa esim. moottorien liiallinen kuumeneminen - vanhat Mi-8 kopterit pystyivät tästä syystä leijumaan paikallaan vain lyhyen aikaa.

Hanna Reitsch lensi FW-61 -kopterilla jopa sisällä messuhallissa!

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by Olof »

Vuosi taisi olla 1938 kun Reitsch lensi useampanakin iltana peräkkäin tuolla hallissa ja vain
muutaman tunnin harjoittelulla. On niin kauan kun hänen muistelmansa tuli luettua ettei
enää kunnolla muista...
Image
Romumuurahainen

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by smokeball »

Siitä Focken vanhasta filmistä näkyi leijuminen sivusuunnassa ja siten siinä oli voiman välitys roottoreihin. Vetopotkuri toimi vakauttajana kuten nykyisin yleensä peräroottori.
Pienoismalli oli mielestäni sitten autogiro, koska se otti pitkän nousukiidon.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by JR33 »

Tämän pienoismallisivun alaosassa on kuvat, mistä näkyy jakolaatikko ja vetoakselit yläropeleille, joten ilmeisesti luokitellaan helikopteriksi, pienoismallissa ei ole vetoa...


Image
Image


http://www.fiddlersgreen.net/models/Air ... -Fa61.html
6.D; primus inter pares.

User avatar
Ivan Orav
vääp
vääp
Posts: 279
Joined: Tue Jan 20, 2009 22:56

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by Ivan Orav »

Ehkä taas kuopioinnin maailmanmestarit olivat paikalla?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_V-12

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by Canet »

Ei se kyllä kovin täysi kopio ole - V-12:sta ei ole vetoakseleita rungossa olevasta moottorista roottoreihin, vaan voima tulee roottorin alla olevista suihkuturbiineista. Sikäli sama periaate, että kahden roottorin kopterissa ei tarvita pyrstöroottoria.

Tuollaiset superraskaat kopterit nousuevat usein hiukan "autogiromaisesti" eli ei pystysuoraan vaan lyhyllä nousukiidolla ja sitten viistosti ylös - suoraan alas suuntautuva ilmavirta olisi nimittäin melkoisen kova, ettei sanoisi tuhoisa..

JR33
ev
ev
Posts: 1556
Joined: Fri Dec 14, 2007 20:56
Location: tynkä-suomessa

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by JR33 »

Uudessa pöpilisti-lehdessä on tarinaa ko. helikoptereista, luveskelin sitä oto.
Lehden kotia saaneet voisi kertoa tarkemmin sisällön.
6.D; primus inter pares.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by Tulenjohtomies »

En malta olla mainitsematta Flettner 282 Colibrista vaikka meneekin jo hiukan ohi aiheen...
http://www.aviastar.org/helicopters_eng ... olibri.php
http://www.youtube.com/watch?v=MdYPQLvuJh8&NR=1

http://www.aviastar.org/index.html

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Focke Achgelis Fa 61

Post by Canet »

Kiitos linkistä "Rotorcraft"-sivuille!

Eihän se Focke -Achgelis tosiaankaan ollut Saksan ainoa helikopteriprojekti..

Post Reply

Return to “Lentokoneet”