Focke Achgelis Fa 61
Focke Achgelis Fa 61
Eksyin jostain syystä lentokonesivuille ja löytyi kaikkien helikoptereiden äiti?, siinä se lentää alkuperäisenä ja minireplikana...
http://www.youtube.com/watch?v=PcXDJZsJ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=K4-AtRDPStQ
http://www.youtube.com/watch?v=PcXDJZsJ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=K4-AtRDPStQ
6.D; primus inter pares.
Re: Focke Achgelis Fa 61
Focke näytti leijuvan hienosti, mutta oliko se helikopteri vai autogiro? Ainakin pienoismalli oli autogiro.
Samalta juutuupisivulta löytyi monta muutakin kiinnostavaa kopteria.
http://www.youtube.com/watch?v=IkLKNTSH ... re=related![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Samalta juutuupisivulta löytyi monta muutakin kiinnostavaa kopteria.
http://www.youtube.com/watch?v=IkLKNTSH ... re=related
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Focke Achgelis Fa 61
Eikös autogirolla ja helokopterilla ole kaksi aika selvää eroa; ensinmainittu tarvitsee kiitoradan ja sen yläpotkuri on ns. passiivinen eli ei pyöri moottorin voimalla. Nämä siis helikopterissa päinvastoin ?
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"
Re: Focke Achgelis Fa 61
Joo, näin se menee, autogiro keksittiin jo 1920-luvulla (Juan de la Cierva) ja siinä moottori pyörittää vetävää tai työntävää potkuria - roottori pyörii vapaasti. Autogiro tarvitsee jonkinlaisen lähtökiidon, eikä pysty leijumaan paikallaan.
Ensimmäisen lentokykyisen helikopterin rakensi Henrich Focke 1930-luvulla Saksassa. Helikopterissa moottori antaa voimaa roottorille ja myös pyrstöpotkurille, jonka tarkoitus on kumota pääroottorin vääntövoima - jos pyrstöroottori pysähtyy, niin kohta koko hyttyrä pyörii villisti ympäri. Toki väännön voi kumota muullakin tavalla - vaikka kaasuvirtauksella tai vastakkaisiin suuntiin pyörivillä kahdella pääroottorilla. Helikopteri pystyy siten nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan ja liikkumaan ilmassa myös sivuttain ja takaperinkin. Leijunta on onnistuu, mutta käytännössä sitä voi rajoittaa esim. moottorien liiallinen kuumeneminen - vanhat Mi-8 kopterit pystyivät tästä syystä leijumaan paikallaan vain lyhyen aikaa.
Hanna Reitsch lensi FW-61 -kopterilla jopa sisällä messuhallissa!
Ensimmäisen lentokykyisen helikopterin rakensi Henrich Focke 1930-luvulla Saksassa. Helikopterissa moottori antaa voimaa roottorille ja myös pyrstöpotkurille, jonka tarkoitus on kumota pääroottorin vääntövoima - jos pyrstöroottori pysähtyy, niin kohta koko hyttyrä pyörii villisti ympäri. Toki väännön voi kumota muullakin tavalla - vaikka kaasuvirtauksella tai vastakkaisiin suuntiin pyörivillä kahdella pääroottorilla. Helikopteri pystyy siten nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan ja liikkumaan ilmassa myös sivuttain ja takaperinkin. Leijunta on onnistuu, mutta käytännössä sitä voi rajoittaa esim. moottorien liiallinen kuumeneminen - vanhat Mi-8 kopterit pystyivät tästä syystä leijumaan paikallaan vain lyhyen aikaa.
Hanna Reitsch lensi FW-61 -kopterilla jopa sisällä messuhallissa!
Re: Focke Achgelis Fa 61
Vuosi taisi olla 1938 kun Reitsch lensi useampanakin iltana peräkkäin tuolla hallissa ja vain
muutaman tunnin harjoittelulla. On niin kauan kun hänen muistelmansa tuli luettua ettei
enää kunnolla muista...
![Image](http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/FockeAchgelis-Fa61/IMAGES/hannah-Reitsch.jpg)
muutaman tunnin harjoittelulla. On niin kauan kun hänen muistelmansa tuli luettua ettei
enää kunnolla muista...
![Image](http://www.fiddlersgreen.net/aircraft/FockeAchgelis-Fa61/IMAGES/hannah-Reitsch.jpg)
Romumuurahainen
Re: Focke Achgelis Fa 61
Siitä Focken vanhasta filmistä näkyi leijuminen sivusuunnassa ja siten siinä oli voiman välitys roottoreihin. Vetopotkuri toimi vakauttajana kuten nykyisin yleensä peräroottori.
Pienoismalli oli mielestäni sitten autogiro, koska se otti pitkän nousukiidon.
Pienoismalli oli mielestäni sitten autogiro, koska se otti pitkän nousukiidon.
Re: Focke Achgelis Fa 61
Tämän pienoismallisivun alaosassa on kuvat, mistä näkyy jakolaatikko ja vetoakselit yläropeleille, joten ilmeisesti luokitellaan helikopteriksi, pienoismallissa ei ole vetoa...
![Image](http://i2.aijaa.com/b/00030/7462044.jpg)
![Image](http://i10.aijaa.com/b/00568/7462042.jpg)
http://www.fiddlersgreen.net/models/Air ... -Fa61.html
![Image](http://i2.aijaa.com/b/00030/7462044.jpg)
![Image](http://i10.aijaa.com/b/00568/7462042.jpg)
http://www.fiddlersgreen.net/models/Air ... -Fa61.html
6.D; primus inter pares.
Re: Focke Achgelis Fa 61
Ei se kyllä kovin täysi kopio ole - V-12:sta ei ole vetoakseleita rungossa olevasta moottorista roottoreihin, vaan voima tulee roottorin alla olevista suihkuturbiineista. Sikäli sama periaate, että kahden roottorin kopterissa ei tarvita pyrstöroottoria.
Tuollaiset superraskaat kopterit nousuevat usein hiukan "autogiromaisesti" eli ei pystysuoraan vaan lyhyllä nousukiidolla ja sitten viistosti ylös - suoraan alas suuntautuva ilmavirta olisi nimittäin melkoisen kova, ettei sanoisi tuhoisa..
Tuollaiset superraskaat kopterit nousuevat usein hiukan "autogiromaisesti" eli ei pystysuoraan vaan lyhyllä nousukiidolla ja sitten viistosti ylös - suoraan alas suuntautuva ilmavirta olisi nimittäin melkoisen kova, ettei sanoisi tuhoisa..
Re: Focke Achgelis Fa 61
Uudessa pöpilisti-lehdessä on tarinaa ko. helikoptereista, luveskelin sitä oto.
Lehden kotia saaneet voisi kertoa tarkemmin sisällön.
Lehden kotia saaneet voisi kertoa tarkemmin sisällön.
6.D; primus inter pares.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Focke Achgelis Fa 61
En malta olla mainitsematta Flettner 282 Colibrista vaikka meneekin jo hiukan ohi aiheen...
http://www.aviastar.org/helicopters_eng ... olibri.php
http://www.youtube.com/watch?v=MdYPQLvuJh8&NR=1
http://www.aviastar.org/index.html
http://www.aviastar.org/helicopters_eng ... olibri.php
http://www.youtube.com/watch?v=MdYPQLvuJh8&NR=1
http://www.aviastar.org/index.html
Re: Focke Achgelis Fa 61
Kiitos linkistä "Rotorcraft"-sivuille!
Eihän se Focke -Achgelis tosiaankaan ollut Saksan ainoa helikopteriprojekti..
Eihän se Focke -Achgelis tosiaankaan ollut Saksan ainoa helikopteriprojekti..