Page 1 of 2
Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Sun Jun 03, 2012 20:16
by roger67
Tämä eilen (02.06-12) norjassa nostettu Heinkel He 115B/C näytää yllättävän hyväkuntoiselta kun otaa huomioon että se on ollut 70 vuotta vuonon pohjassa
Tässä linkki:
http://www.dagbladet.no/2012/06/03/nyhe ... /21898737/
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Sun Jun 03, 2012 21:41
by M/62
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Wed Jun 06, 2012 20:38
by Purjotuulikki
Vähän outoa kyllä, että saksalaiset käyttivät noita torpedokoneina saattueita vastaan.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Thu Jun 07, 2012 4:28
by roger67
Tässä HYVÄ filmi kyseisen Heinkelin historiasta, nostosta sekä koneen tyhjentämisestä
http://www.youtube.com/watch?v=PqucJPclIfI
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Thu Jun 07, 2012 7:32
by wikke
Purjotuulikki wrote:Vähän outoa kyllä, että saksalaiset käyttivät noita torpedokoneina saattueita vastaan.
Kenttien puute.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Fri Jun 08, 2012 5:18
by Sturmmann
Eikö kellukkeilla varustettu kone ole omiaan noutamaan veteen joutuneita lentäjiä ja merimiehiä.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Fri Jun 08, 2012 12:20
by Ivan Orav
Toi oli niin rajusti seulaksi ammuttu.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Fri Jun 08, 2012 17:55
by taifun
Edelleen tätä taustaa vasten on aina pakko kysyä miksi ihmeessä ei kirkonmaan mersua saada ylös?
lainaus hylyt net sivustolta.
"Tyyppi: lentokone
Uponnut: 17.5.1944
Sijainti: Kotka, Kirkonmaa
Vänrikki Arvi Toivosen Messershmitt oli osa suomalaista ilmapuolustusta Kotkan-Haminan suunnalla. Keväällä se joutui ilmataisteluun vihollisen kohti Haminaa lähettämiä Petljakov-2-koneita vastaan. Se sai kuitenkin osumia sankassa vihollisjoukossa risteillessään ja joutui tekemään pakkolaskun mereen tykkivene Uusimaan viereen. Vänrikki itse pelastui, mutta kone vajosi pohjaan Kirkonmaan itäpuolelle Kosankarin kohdalle 1-2 kilometriä Kuolioluodosta etelään ja on toistaiseksi löytymättä.
Tekstin laatinut Vaheri-Hyvärinen-Saari
Lähdetiedot:
Hylkyjä Suomenlahdella ja Saaristomerellä, Vaheri-Hyvärinen-Saari, Karisto Oy, Hämeenlinna 1996"
Paitsi että hylky on löytynyt on sieltä käyty jonkin ilmailumuseon toimesta REVI tähtäin talteen, aina kuulee miten suomenlahdessa alumiini häipyy kuin sokeri kahvikupissa mutta hyvimpä tuo heinkelkin oli sinnitellyt tuolla norjassakin.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Fri Jun 08, 2012 18:43
by caporal
Todella hyvänlainen filmi koneen nostosta ja tutkimisestä ! Panin merkille että moottorin joka oli vielä koneessa kiinni potkurinlavat.Olivat mielestäni suorassa ,eikös ne taivu mereenkin pakkolaskua tehdessä ? Vai onko kone uponnut "paikaltaan" ? Tuskin tuollaista merestä nostettua lentokone-kk:ta tarvii dekota
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Fri Jun 08, 2012 23:07
by roger67
caporal wrote: Panin merkille että moottorin joka oli vielä koneessa kiinni potkurinlavat.Olivat mielestäni suorassa ,eikös ne taivu mereenkin pakkolaskua tehdessä ? Vai onko kone uponnut "paikaltaan" ?
En tiedä mitenkä raju lasku oli, mutta toinen pontooni oli irronnut/vahingoittunut laskussa. Kone on kyllä pysynyt pinnalla jonkin aikaa kun jutun mukaan saksalaiset olisivat kerenneet poistamaan toisen moottorin sekä pontoonit
Mitenkä ja miksi sitä oikein poistetaan pontoonit lentokoneesta joka keluu niiden varassa
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Fri Jun 08, 2012 23:47
by JR33
Vai oliko heinkel kellahtannu laskussa upsidedown, kone ja ponttoonit haluttiin irrottaa varaosiksi.
Kyseinen konemallihan liittyy tukevasti myös kaukopartiomiesten selviytymistaistoihin.
Veli taifun tuossa pohdiskeli amuliinin kestävyyttä itäisen suomenlahden suolassa/fosforissa, mahtaa kuitenkin turskalandian vuonoissa tuo suolapitoisuus olla ihan eri luokkaa, joten hyvin on kone kestänny, eikä ole myöskään paljolti merenelävät takertuneet kiinni.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Sat Jun 09, 2012 1:19
by Sturmmann
Eikös noissa vuonoissa ole murtovettä, että onko niin suolaista ja vuonon pohjassa vesi ympäri vuoden lähellä 4 c astetta, joka luonnollisesti vaikuttaa hylyn hajoamiseen.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Sat Jun 09, 2012 11:41
by roger67
Tässä Hafrsfjordissa on oltava vähempi suolaa kun se jäätyy talvisin, mutta luulisin että suolaprosentti on kuitenkin korkeampi mitä suomen vesissä
Kone on ollut ylösalaisin pohjamudassa joka on varmaankin myös auttanut säilymiseen.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Sat Jun 09, 2012 23:59
by Purjotuulikki
Sturmmann wrote:Eikös noissa vuonoissa ole murtovettä, että onko niin suolaista ja vuonon pohjassa vesi ympäri vuoden lähellä 4 c astetta, joka luonnollisesti vaikuttaa hylyn hajoamiseen.
Ei ole murtovettä. Ihan ojan suistossa tietysti on, noin 200-300 metriä laskusta, tuskin pidempään. Että, kyllä tuo Heinkel on ihan aidossa merivedessä päässyt muhimaan.
Halokliiniä ei voimakkaan vuoroveden takia pääse vuonoissa syntymään.
Re: Heinkel He 115 B/C nostettu vuonosta.
Posted: Sun Jun 10, 2012 0:14
by Purjotuulikki
roger67 wrote:Tässä Hafrsfjordissa on oltava vähempi suolaa kun se jäätyy talvisin, mutta luulisin että suolaprosentti on kuitenkin korkeampi mitä suomen vesissä
Kone on ollut ylösalaisin pohjamudassa joka on varmaankin myös auttanut säilymiseen.
Niin, Itämeren 0,02% luvut tietysti hiukan poikkeavat Atlantin 3,5% suolapitoisuudesta. Meren jäätyminen on aivan eri asia kuin suolapitoisuus sinäänsä. Siihen vaikuttavat monet tekiät.