Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
AP, Yle Uutiset 11.6.2012 klo 12:19
Natsi-Saksan syöksypommittaja on säilynyt merenpohjassa hyvin. Aikoinaan tuhansittain valmistetut koneet ovat kadonneet lähes täysin.
Natsi-Saksan Junkers Ju87 oli syöksypommittaja eli saksaksi Sturzkampfflugzeug. Siitä kutsumanimeksi tuli Stuka.
Vain 11 metrin mittaiset Stukat olivat tarkkoja, mutta myös hitaita, minkä vuoksi ne lensivät yleensä hävittäjäsaattueessa.
Konetyyppi oli käytössä koko toisen maailmansodan ajan. Niitä valmistettiin noin 5 500, mutta tähän päivään on säilynyt kunnossa vain kaksi.
Saksalainen sotilasmuseo nostaa sodanaikaista pommikonetta Stukaa pala palalta Itämerestä. Stukat olivat natsien sotakoneen keskeinen tekijä, mutta tähän päivään niitä ei juuri ole säilynyt. Hylky on määrä entistää ja panna jo muutaman kuukauden päästä näytteille Berliiniin Saksan sotahistorialliseen museoon.
Noin kymmenen kilometrin päähän Rügenin saaresta pudonneen Stukan hylky lepäsi kateissa 18 metrin syvyydessä, kunnes se 1990-luvulla tarttui kalastajien verkkoon.
Saksan asevoimien sukeltajat ovat valmistelleet hylyn lopullista nostoa viikon ajan. Heidän havaintojensa mukaan hylky on hyvässä kunnossa. Moottori tuotiin pintaan viime viikonloppuna, ja myös muun muassa pyrstöosa on jo nähnyt päivänvalon.
Stukan kaksihenkisestä miehistöstä sukeltajat eivät ole nähneet jälkiä. Heidän arvellaan pelastautuneen ennen koneen putoamista. Historioitsijat eivät kuitenkaan tiedä, keitä he olivat. Sekin kuitenkin ratkennee, jos koneen numero saadaan puhdistustöissä selville.
AP, Yle Uutiset 11.6.2012 klo 12:19
Natsi-Saksan syöksypommittaja on säilynyt merenpohjassa hyvin. Aikoinaan tuhansittain valmistetut koneet ovat kadonneet lähes täysin.
Natsi-Saksan Junkers Ju87 oli syöksypommittaja eli saksaksi Sturzkampfflugzeug. Siitä kutsumanimeksi tuli Stuka.
Vain 11 metrin mittaiset Stukat olivat tarkkoja, mutta myös hitaita, minkä vuoksi ne lensivät yleensä hävittäjäsaattueessa.
Konetyyppi oli käytössä koko toisen maailmansodan ajan. Niitä valmistettiin noin 5 500, mutta tähän päivään on säilynyt kunnossa vain kaksi.
Saksalainen sotilasmuseo nostaa sodanaikaista pommikonetta Stukaa pala palalta Itämerestä. Stukat olivat natsien sotakoneen keskeinen tekijä, mutta tähän päivään niitä ei juuri ole säilynyt. Hylky on määrä entistää ja panna jo muutaman kuukauden päästä näytteille Berliiniin Saksan sotahistorialliseen museoon.
Noin kymmenen kilometrin päähän Rügenin saaresta pudonneen Stukan hylky lepäsi kateissa 18 metrin syvyydessä, kunnes se 1990-luvulla tarttui kalastajien verkkoon.
Saksan asevoimien sukeltajat ovat valmistelleet hylyn lopullista nostoa viikon ajan. Heidän havaintojensa mukaan hylky on hyvässä kunnossa. Moottori tuotiin pintaan viime viikonloppuna, ja myös muun muassa pyrstöosa on jo nähnyt päivänvalon.
Stukan kaksihenkisestä miehistöstä sukeltajat eivät ole nähneet jälkiä. Heidän arvellaan pelastautuneen ennen koneen putoamista. Historioitsijat eivät kuitenkaan tiedä, keitä he olivat. Sekin kuitenkin ratkennee, jos koneen numero saadaan puhdistustöissä selville.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Mahtaako tuosta enää kalua tulla:
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Eikö koko koneesta ollut muuta jäljellä kuin moottori ja potkurin raato? Ei tuon nostamisessa nyt juuri muuta mieltä ole, mutta jos siitä saa selville, mikä koneyksilö oli kyseessä..
Natsi-Saksa..Natsi-Saksa.. Valtion nimi ei ollut NATSI-Saksa, vaikkas kansallissosialistinen puolue siellä pitikin valtaa ja teki varsin pahaa jälkeä - läheskään kaikki saksalaiset eivät kuitenkaan olleet puolueen jäseniä. Jos jatketaan tällä linjalla, niin pitäisi sanoa myös "Kommari-Neuvostoliitto" ja vaikka "Kepu-Suomi"..
Natsi-Saksa..Natsi-Saksa.. Valtion nimi ei ollut NATSI-Saksa, vaikkas kansallissosialistinen puolue siellä pitikin valtaa ja teki varsin pahaa jälkeä - läheskään kaikki saksalaiset eivät kuitenkaan olleet puolueen jäseniä. Jos jatketaan tällä linjalla, niin pitäisi sanoa myös "Kommari-Neuvostoliitto" ja vaikka "Kepu-Suomi"..
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Eli ensimmäisenä ovat nostaneet nokan viime lauantaina ja loppuraadon kai tämän viikon kuluessa.Saksalainen sotilasmuseo nostaa sodanaikaista pommikonetta Stukaa pala palalta Itämerestä.
http://www.wsbtv.com/news/ap/transporta ... sea/nPQhz/
Videopätkä:
http://video.ostsee-zeitung.de/?bcpid=4 ... 4486581001
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Eli ei sieltä Stukaa nosteta vaan pellinpalaa. Mitä koneesta nyt jää mereen syöksyessään kokonaiseksi?
Huomioitavaa on, että oliko potkurit puusta? Luulin Stukassa olevan kokometallia???
Huomioitavaa on, että oliko potkurit puusta? Luulin Stukassa olevan kokometallia???
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
ilmeisesti Ju 87D-malli puisella VS11 -potkurilla.
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Puinen potkuri johtuu Kolmannen valtakunnan sotateollisuuden kroonisesta raakaainepulasta, lue metallit!Sturmmann wrote:Eli ei sieltä Stukaa nosteta vaan pellinpalaa. Mitä koneesta nyt jää mereen syöksyessään kokonaiseksi?
Huomioitavaa on, että oliko potkurit puusta? Luulin Stukassa olevan kokometallia???
Suomen sotaajan lentokoneteollisuudessa puiset potkurit pikemminkin arkipäivää...
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Tuntuu, että lapaan kiinitys on myös sen johdosta vähän isompi
- Attachments
-
- RAF museum.jpg
- (48.95 KiB) Downloaded 3107 times
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Puupotkuria ym. tarkoituksia varten kehitettiin Suomessa 1930-luvulla ns. kolupuu eli kuumalaminoitu paksu koivuvaneri - kehitystyötä veti Edward Wegelius. Ymmärsin asian niin, että tässäkin oli tavoitteena metallien säästäminen - osin kolupuulla korvattiin alkuperäisiä metallipotkureita (mm. Blenheim).
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
On se julmetun suuren näköinen tuo kone tuossa ivan oravin valokuvassa, vai onko tuo ukko/nukke tuossa nokan alla eriktyisen pienikokoinen
Täytyy sanoa että on se komia lentokone tuomoinen Ju 87 jota en oo kyllä vielä livenä nähnyt.
Täytyy sanoa että on se komia lentokone tuomoinen Ju 87 jota en oo kyllä vielä livenä nähnyt.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Niitä on vain ehjänä 2 kappaletta, toi on Lontossa ja jossakin Ameerikassa on toinen.roger67 wrote:On se julmetun suuren näköinen tuo kone tuossa ivan oravin valokuvassa, vai onko tuo ukko/nukke tuossa nokan alla eriktyisen pienikokoinen
Täytyy sanoa että on se komia lentokone tuomoinen Ju 87 jota en oo kyllä vielä livenä nähnyt.
Ihmettelen, miten puupotkuri kesti niitä G- voimia, jos syöstäessä kuskilla taju lähti ? (ohjaus veti itse koneen vaakasuoraan)
Sielä seiso Ivan itse (105 kg/182 cm)
Myös tuo panssari- pommi ripustimessa ei ole pieni !
- Attachments
-
- 1.jpg
- (52.7 KiB) Downloaded 2890 times
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Hendonin (lontoo) Ju 87:n olen myös minä livenä nähnyt, mutta tietääkö kukaan tarkemmin missä on tuo USA:n kones?Ivan Orav wrote:Niitä on vain ehjänä 2 kappaletta, toi on Lontossa ja jossakin Ameerikassa on toinen.roger67 wrote:On se julmetun suuren näköinen tuo kone tuossa ivan oravin valokuvassa, vai onko tuo ukko/nukke tuossa nokan alla eriktyisen pienikokoinen
Täytyy sanoa että on se komia lentokone tuomoinen Ju 87 jota en oo kyllä vielä livenä nähnyt.
Ihmettelen, miten puupotkuri kesti niitä G- voimia, jos syöstäessä kuskilla taju lähti ? (ohjaus veti itse koneen vaakasuoraan)
Sielä seiso Ivan itse (105 kg/182 cm)
Myös tuo panssari- pommi ripustimessa ei ole pieni !
Lintuja ammutaan haulikolla, Adolf Galland//Ensimmäiset ja viimeiset.
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Museum of Science and Industry, Chicago, Illinois, USA:
http://www.msichicago.org/whats-here/ex ... aft/stuka/
http://www.msichicago.org/whats-here/ex ... aft/stuka/
Re: Itämerestä nostetataan sodanaikainen Stuka
Ameriikkalaiset on saaneet B-tyypin ja brittiläisillä oli onni saada D-tyyppi. Jos oikein kuvia tulkitsen. Oli vielä G-tyyppi, uudempi, joka oli "kanuunakone" ps-torjuntaan. Hendonin koneesta olisin kuullut siellä käydessäni tai jostain jäi mieleen, että se olisi saatu N.liitosta aikoinaan museoon..? Hataralla pohjalla, mutta tätä tietoa voi korjailla.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa