Mietittyä

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
LV305
korpr
korpr
Posts: 55
Joined: Wed Feb 13, 2008 18:09

Mietittyä

Post by LV305 »

Noita vanhoja filmin pätkiä ja uusia tietokone mallinuksia kattellessa, että paljonko esim B-17 koneet ampu toisiansa,
kohti, oikeasti vaurioittaen toista?
Kun tietää, että koneita on samaan aikaan ilmassa satoja.........

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Mietittyä

Post by leksa »

"Friendly fire:n" vaara kasvoi mitä enemmän koneita oli ilmassa ja mikäli vielä ympärillä pyöri paljon omia ja vihollisen hävittäjiä.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

CampTaipale
vääp
vääp
Posts: 255
Joined: Tue Feb 03, 2009 18:33

Re: Mietittyä

Post by CampTaipale »

Jostakin aiheeseen liittyvästä sotaromaanista luin, että lentomiehistöillä oli kova tappelu, kun aina ammutaan omia. Tämä kylläkin fiktiivisestä romaanista, mutta helppo uskoa, että jotakin totuus pohjaa? :miettii:

User avatar
Purjotuulikki
kers
kers
Posts: 130
Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
Location: Kattivaaran margariinitehdas

Re: Mietittyä

Post by Purjotuulikki »

Briteillä oli vastaava ongelma öisin. Varsinkin, kun nelimoottoristen porukkaan sattui eksymään Wellington tai oma yöhävittäjä, hiilenä käyneet taka-ampujat pitivät näitä automaattisesti saksalaisina.
Vastaavasti omat yöhävittäjät ammuskelivat omiaan, ennen kuin "omakonelähetin" saatiin käyttöön. Muutenkin Brittiläiset pommikoneet törmäilivät melkoisesti toisiinsa tiheistä muodostelmista johtuen ja myöskin joutuivat useasti omien pommien alle.
Ei varmaankaan ollut helppoa kun 1 000 suurta konetta lentää säkkipimeässä pienessä nipussa ja vihollisen yöhävittäjät pyörivät seassa.

Puhis

Re: Mietittyä

Post by Puhis »

Eihän tämä nyt oikeasti ollut mikään ongelma. Ongelma oli vihollishävittäjät, joita vastaan kehitettiin tiiviit muodostelmat. Vaikka ampujilla oli rajoitetut ampumasektorit, pystyivät muodostelmassa lentävät koneet yhdistämään tulivoimansa. Esim. vuonna 1943 yli 50 % alas ammutuista raskaista pommikoneista lensi muodostelmien ulkopuolella. Muodostelmaan pääseminen ja siinä pysyminen veivät aikaa ja polttoainetta ja homma oli rasittavaa lentäjille, mutta se oli kannattava trade-off. Tappiot pienenivät.

Pitää myöskin ymmärtää se, että vaikka koneita oli ilmassa satoja yhtä aikaa, eivät ne nyt herran tähden kaikki olleet toistensa ampumaetäisyydellä. Todellisuudessa isojen koneiden tiiviitkin muodostelmat olivat sen verran "väljiä", ettei raskaan konekiväärin tehokkaalla ampumaetäisyydellä ollut kovin montaa konetta. Eivätkä ampujat rätkyttäneet konekivääreillään miten sattuu.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”