Page 1 of 2

Pari kuvaa Tikkakoskelta

Posted: Fri Aug 03, 2007 16:22
by Sturmmann
Tuli ajeltua loman lopuksi tuonne ilmailumuseolle. Toki Kasihännässä tuli tehtyä pakolliset ostokset.
Ilokseni huomasin Airacobran viimein päätyneen näytille, mutta Blenheim pysyy vain omassa haliissaan, mikä on sääli.

Image

Image

Posted: Fri Aug 03, 2007 16:26
by Sturmmann
Image

Tätähän oikeammin läksinkin katsomaan. Würtzburg "Irja" tulenjohtotutka.

Posted: Fri Aug 03, 2007 19:00
by taifun
tuossa hieman taustaa tuon mainion laitteen käytöstä.

http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/uuds ... nder04.pdf

Airacobrasta

Posted: Sat Aug 04, 2007 18:26
by mosu
'Lent and lease`Airacobran punainen tähti on maalattu jenkkien valkoisen tähden päälle. Rungon punatähden takana on vielä jenkkien tähden sinisen ympyrän kuvio. Tuo joukkotunnuksen numero nokassa on maalattu käsivaralta. Kova on ollut sloboilla kiire pistää koneet vuoden 1944 Kannaksen suurhyökkäyksen taivaalle. :-D

Posted: Sat Aug 04, 2007 20:13
by Savu
Tuo Bellin airacobra aika jännä kone, kun moottori on pilotin takana...millä lie sitte saatu painojakautuma kohilleen....painohan se 37mm tykki jo jotain, mutta kuitenkii mielenkiintonen toteutus.....olikos ne tutkat nimeltään "raija" ja "irja"...toinen aluetutka ja toinen maalinseurantaan?

Posted: Thu Aug 09, 2007 17:05
by Canet
Joo, Irja ja Raija oli "tyttöjen" nimet. Irja eli Würzburg D (Dora) tai joidenkin mukaan A (Anton) oli tj-tutka, siinä oli tuo lautasmainen antenni.

"Raija" eli Freya oli valvontatutka. "Perheeseen" kuulemma kuului vielä kolmaskin tytär eli "Riitta", joka oli Irjan "isosisko" eli Würzburg-Riese, tunnettiin myös nimellä "Jätti". Riitan antenni on saman mallinen, mutta vain kehikko ja isompi kuin Irjalla. Raijan antenni oli jonkinlainen "heteka".

Mainittu on myös "Maija"-tutka, mutta sitä en sen tarkemmin tunne.

Saksalaisilta ostettuja tutkia käytettiin vielä sodan jälkeenkin. Varmaan oli varaosien saannissa pieniä vaikeuksia.

Posted: Thu Aug 09, 2007 20:20
by Spieß
Mutta nuita koneita ei liene montaa tuossa asussa, siis alkuperäisiä??

Posted: Thu Aug 09, 2007 21:23
by Sturmmann
Tutkat oli käytössä 50-luvulle asti.

Posted: Thu Aug 09, 2007 23:18
by Savu
olikos niin että nää tutkat oli käytössa just tossa viisketluvul ja jotkut alikessut oli sitten kuvannu niitä "hetekkaantenneja" itelleen muistoks, saivatten sitten oikeen syytteet siitä???

Posted: Mon May 05, 2008 22:09
by Tulenjohtomies
Spiess wrote:Mutta nuita koneita ei liene montaa tuossa asussa, siis alkuperäisiä??
Mitä nyt sitten tässä tapauksessa alkuperäisellä mahdetaan tarkoittaa,koska kone on harsittu kokoon kolmesta eri pääosasta. :miettii:
Siivet Inkeroisiin,runko Aunukseen,sivuvakain ja peräsin Norjaan pudonneista koneista.Muistaakseni kuomu on tehty museolla...

Posted: Tue May 06, 2008 0:33
by sovmil
Irja tutkasta.
Olen käsittääkseni n.30v sitten kiivennyt ko tutkan "torniin"
Sijaitsee Pirköyrin saaressa,uintimatkan päässä Tiutisen saaresta.
Silloin oli vielä jotenkin pystyssä se metalli kehikko...tosin pelotti jo silloin.
Nyky tilasta ei tietoa,pitääkin käydä tarkastamassa...
Jos muistan oikein,niin on tullut kuvattuakin jollain kolmen markan tyyppi 126 filmiä käyttävällä kameralla,joten periaatteessa aloitan kuvan etsinnän !
Silloin n.30v sitten oli Tiutisen puolella siinä kapeassa salmessa,rantaan uponnut jonkinlainen ruoppaaja ?

Posted: Tue May 06, 2008 7:57
by sako92s
Mites, oliko se Pekurin Brewster näytteillä ?

Posted: Tue May 06, 2008 18:30
by Tulenjohtomies
Ei näytä vielä olevan näytteillä....
http://www.k-silmailumuseo.fi/?action=a ... HMA=79&ID=

Viimeksi kävin 7 vuotta sitten ja silloin oli jo tuo AC näytillä...ensi kesänä jälleen käytävä. :D

Posted: Tue May 06, 2008 21:03
by Savu
Tänä kesänä pitäis tulla blenheimi kuntoon. Blogin mukaan maalausta vaille valmis...

Posted: Tue May 06, 2008 21:38
by Nitro
Sanomalehti Keskisuomalaisessa 3.5-2008 oli asiasta juttua,Blenheim BL-200
maalia vaille valmis museoon, ja asetetaan todennäköiseisesti näytille tuon AC:n tilalle.