MYRSKY

Keskustelua lentokoneista.
jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: MYRSKY

Post by jaska »

Koska Suomi ei ilmeisesti edes yrittänyt hankkia konekalustoa Saksalta, vaan toiveet ja rahat laitettiin Myrsky-projektiin.
Ilmeisesti Myrsky-projektin takia mörkö-Moranien valmistus myöhästyi ja kapasiteetti oli poissa myös esim.Blenheimien valmistuksesta.Ilmavoimien johdon vikana voi pitää ettei esim.Moranejen tykkeihin saatu kunnollista a-tarviketta vuosiin.Olisi voinut luulla ,ettei muutaman tuhannen panssariammuksen valmistus olisi ollut mahdotonta.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: MYRSKY

Post by Juha Tompuri »

Seppo Jyrkinen wrote:Alkaa mennä ohi Myrskyn mutta aihe on kiinnostava.
Juha Tompuri wrote:Osaltaan myös ilmavoimiemme johto (=komentaja) ei ilmeisesti ollut aivan tehtäviensä tasalla eikä tehnyt voitavaansa kaluston hankkimiseksi Saksasta.
t: Juha
Tuohon väitteeseen olen törmännyt usein, mutta en ole nähnyt perusteita. Onko sinulla antaa lähdeviitettä faktapohjaiseen perusteluun. Toki Lundqvistia voidaan kritisoida douhetismiin uskomisesta ja sodan jälkeisistä tekemisistä, mutta ne on syytä pitää erillään.
Lundqvistin ominaisuuksista: http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... lit#p38890
Lundqvist oli ilmeisesti siinä määrin anglofiili, että hän ei pystynyt luomaan tarvittavia henkilökohtaisia suhteita päättävissä asemissa olevien saksalaisten kanssa.
Seppo Jyrkinen wrote:Vuoden 1941 jälkeen aina kesään 1944 asti Suomi oli käytännössä ei-sotaakäyvä valtio. Miksi Saksa olisi toimittanut varusteita sodankäyntinsä lopettaneeseen Suomeen, kun sen rinnalla taistelevilla romanialaisilla ja italialaisilla
Stalingradin jälkeen aina siihen asti kun rintama siirtyi Romanian rajoille ei muistaakseni romanialaisia juuri rintamilla näkynyt.
1943 virallinen Italia kääntyi Saksaa vastaan.


Seppo Jyrkinen wrote:Rynnäkkötykkejä Suomi sai vuoden päivät lentokaluston jälkeen keväällä 1944. Ykkösluokan panssareita se ei toimittanut Suomeen lainkaan.
Rynnäkkötykit taisivat tulla edellisenä vuotena.
Tiikereiden ja Panttereiden ominaisuudet pääsivät paremmin esille aro-olosuhteissa, kuin Suomen enempi peitteisissä maastoissa.
Toisaalta Sotkaakin on mainittu toisen maailmansodan parhaimpiin kuuluvana vaununa.

t: Juha
Last edited by Juha Tompuri on Thu Jun 24, 2010 21:26, edited 1 time in total.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: MYRSKY

Post by Juha Tompuri »

jaska wrote:Ilmeisesti Myrsky-projektin takia mörkö-Moranien valmistus myöhästyi ja kapasiteetti oli poissa myös esim.Blenheimien valmistuksesta.
sekä lentokoneiden korjaustoiminnasta.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: MYRSKY

Post by mosu »

En lukenut alkupään artikkeleita. mutta noiden mörkö-moraneiden mainitseminen kyllä kuvaa kansan taistelua resurssipulaa vastaan.

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: MYRSKY

Post by jaska »

Kunnollisia moottoreita oli kyllä tarjolla kopioitavaksi,mutta ilmeisesti kotimainen kapasiteetti oli surkea ja väärin kohdennettu.Ihmetyttää ettei esim.Brewstereitä edes yritetty modernisoida/lisätä moottorien tehoa.On totta ettei Saksa helpolla myynyt meille parasta kalustoaan,mutta yritettiinkö sitä todella edes hankkia?Mersujenkinhankintaa olisi voinut helposti perustella -43 vaikka saksalaisten merisulun vartijoiden suojaamisella,mutta kun Myrskyt olivat tulossa.Oikeastaan ainut todella merkittävä kotimainen raskaamman aseistuksen tuote, jota pystyttiin rakentamaan kohtuullisesti ja kohtalaisen nopeasti olivat omasta mielestäni kranaatinheittimet.Varsinkin 81mm.

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: MYRSKY

Post by mosu »

sehän se on köyhän valtion probleemi, ellei sitten dilemma. Joka päivä kaaatuu sotilaita rintamalla, ja heitä ei pystytä aseistamaan kohtuullisestiMutta kyllä meidän esi-isiemme ansioksi voitaisiin lukea, että he yrittivät. Eikö se vanha suomalainen kansanlaulu, ja myös linnan Tuntemattomasta läpi tihkuva. Se parhaiten nauraa, joka kuoppaa toiselle kaivaa.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: MYRSKY

Post by igorrock »

Minulla ei ole asiasta faktaa mutta epäilen suuresti että merkittävimmät tekijät jotka vaikuttivat siihen että omaa konetuotantoa pyrittiin edistämään, olivat lähinnä sisäpoliittisia.

Suomalaisilla on aina ollut pyrkimys "tulla toimeen omillaan" ja tässäkin tapauksessa varmaan oltiin yli-optimisteja ja kuviteltiin että oma kone saadaan kilpailukykyiseksi ja ennenkaikkea halvemmalla tuotantoon kuin ulkomailta ostettavat, joihin piti samalla ostaa myös varaosia aimo määrä. Tämän ja vastakkaisen ajatustavan ts. ostokoneisiin turvautuvien välillä on taatusti "kulisseissa" käyty melkoista "kissanhännän vetoa"... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Seppo Jyrkinen
kers
kers
Posts: 141
Joined: Sun Aug 23, 2009 9:15
Location: Lappeenranta
Contact:

Re: MYRSKY

Post by Seppo Jyrkinen »

Saksa toimitti ajanmukaista lentokalustoa Suomeen 1943 ja 1944 jolloin Lundqvist oli Ilmavoimien komentaja elikkä hänen persoonansa ei ollut toimitusten este. Suurlähettiläs Blücher kirjoitti sodan aikana: "Saksan valtakunta ei ole mikään Punainen Risti, joka suorittaa toimituksia hyväntekeväisyyssyistä, vaan valtio, joka tähtää toimillaan poliittisiin tavoitteisiin. Toimituksia koskevat lupaukset ja niiden toteutus voidaan siksi ilman epäilyksiä valjastaa poliittisiin tarkoituksiin suomalaisten pitämiseksi Saksan leirissä." - Myrskyn kehitystyö oli osa politiikkaa, jolla pyrittiin hankkimaan liikkumavaraa Saksaan nähden.

Aseteknologiassa oltiin kilpasilla 20-40 kertaa suurempien valtioitten kanssa, joten ei ole ihme, että myöskin tulokset olivat rajalliset. Kehityspuolella saatiin menestystä pienissä aseissa: konepistooli, kranaatinheitin, jäämiina ja sotilasahkio. Oli muuta?

Suomen lentokoneteollisuuden tekninen taso oli vaatimaton. Myrskyn suunnittelun aluksi piti ensin selvittää koivun lujuusarvot, jotta insinöörit pääsivät tekemään laskelmansa. Tämä lienee ollut yksi syy koneen suureen painoon. Puumateriaali valittiin siksi, että sitä oli saatavilla. Alumiinia ei ollut. Teollinen kehitystyö on ketjussa, vaikka tuotteet ovatkin itsenäisiä. Fokkereiden lisenssivalmistus Suomessa kasvatti alan osaamista, jota hyödynnettiin Myrskyssä. Sen kehitystyön tuloksia puolestaan voitiin hyödyntää Pyörremyrskyssä.

Ilmavoimien ankaran kalustopulan vuoksi vaihtoehtoina oli rakentaa huonoja koneita tai olla kokonaan ilman. Selvimmin tämä näkyy Fokker D 21 kohdalla. Vielä 1944 niitä kasattiin 5 kappaletta ja sodan päättyessä syksyllä 1944 toinen viiden koneen sarja oli työn alla. Fokkeriin verrattuna Myrsky oli erinomainen vaikkakin Jak-7 verrattuna korkeintaan tasaveroinen (se ainoa ilmataistelu).

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: MYRSKY

Post by mosu »

Hämmästyttävää, että ne Brewsterit pystyttiin pitämään ilmassa niinkin pitkää, vaikka jenkit eivät myynneet varaosia...

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: MYRSKY

Post by mosu »

Ehkä voisi mainita Mosint-Nagant kiväärin modifioiminen armeijan käyttöön?

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: MYRSKY

Post by jaska »

Mosineissakin suurin kiitos kuuluu suojeluskunnille.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: MYRSKY

Post by Juha Tompuri »

Seppo Jyrkinen wrote:Saksa toimitti ajanmukaista lentokalustoa Suomeen 1943 ja 1944 jolloin Lundqvist oli Ilmavoimien komentaja elikkä hänen persoonansa ei ollut toimitusten este.
Se nyt vielä olisi siitä puuttunut.
Ei kait sentään hän estänyt toimituksia, mutta olisi voinut toimia aktiivisemmin asiallisen kaluston hankkimiseksi.

Seppo Jyrkinen wrote:Suurlähettiläs Blücher kirjoitti sodan aikana: "Saksan valtakunta ei ole mikään Punainen Risti, joka suorittaa toimituksia hyväntekeväisyyssyistä, vaan valtio, joka tähtää toimillaan poliittisiin tavoitteisiin.
Tuo kait sopii useisiin jos ei kaikkin valtioihin. Suomi mukaanluettuna.
Seppo Jyrkinen wrote:Suomen lentokoneteollisuuden tekninen taso oli vaatimaton. Myrskyn suunnittelun aluksi piti ensin selvittää koivun lujuusarvot, jotta insinöörit pääsivät tekemään laskelmansa.
Eiköhän niitä laskelmia oltu tehty jo aiemminkin.
Mänty taisi olla kantavana materiaalina, koivua käytettiin pintamateriaalina ja potkureissa.

Seppo Jyrkinen wrote:Tämä lienee ollut yksi syy koneen suureen painoon. Puumateriaali valittiin siksi, että sitä oli saatavilla. Alumiinia ei ollut.
Alumiinia oli tonnikaupalla kerätty alasammutuista venäläisten koneista - sen kierrätyksessä takaisin lekomateriaaliksi oli kyllä ongelmia.

Seppo Jyrkinen wrote:Ilmavoimien ankaran kalustopulan vuoksi vaihtoehtoina oli rakentaa huonoja koneita tai olla kokonaan ilman.
No ei nyt sentään. Ei ollut ihan pakko rakentaa huonoja koneita.
Seppo Jyrkinen wrote: Selvimmin tämä näkyy Fokker D 21 kohdalla. Vielä 1944 niitä kasattiin 5 kappaletta ja sodan päättyessä syksyllä 1944 toinen viiden koneen sarja oli työn alla.
Tässä ei enää ollut kyseessä hävittäjäluokan kone.
Seppo Jyrkinen wrote: Fokkeriin verrattuna Myrsky oli erinomainen
Jaa-a... paperilla kyllä.
Myrskyn saldo (omat-viholliset) oli kyllä aika murheelinen, ja käyttöikä/-aika oli aika vaatimaton.

Seppo Jyrkinen wrote:vaikkakin Jak-7 verrattuna korkeintaan tasaveroinen (se ainoa ilmataistelu).
Jak-7 taisi olla naapurilla rynnäkkökoneena(?)


t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: MYRSKY

Post by jaska »

Saksasta saatiin kuitenkin ostettua materiaalia ,kuten Sturmit,Mersut,Junkkerssin88.t,Dornierit ja modernia panssarintorjuntavälineistöä.Itselle on tullut mielikuva, että materiaalia olisi saatu enemmänkin, jos sitä olisi haluttu ostaa.Tiedusteluja tehtiin,mutta oliko halua lyödä rahat pöytään kalustosta?Ylemmässä upseeristossa ja poliitikoissa taisi olla haluttomuutta kaluston ostamiseen ja optimismia oman tuotannon suhteen.

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: MYRSKY

Post by Savu »

Sivuhuomautuksena. Dorniereitahan ei siis saksasta ostettu, ne oli herra Meijerin henkilökohtainen lahja suomelle.
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: MYRSKY

Post by smokeball »

Savu wrote:Sivuhuomautuksena. Dorniereitahan ei siis saksasta ostettu, ne oli herra Meijerin henkilökohtainen lahja suomelle.
Olen jostain lukenut, että lahjoittaja olisi ollut Göring.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Lentokoneet”