Me 262 lentää
Me 262 lentää
Si vis pacem, parabellum...
![Image](http://kuvapilvi.fi/k/t/yIKC.gif)
![Image](http://kuvapilvi.fi/k/t/yIKC.gif)
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Aikaisemmin nähnyt filmipätkiä Tshekeissä tehdyistä kopiokoneista, mutta tämähän on ilmeisen orginaali tai niin tuossa väitetään. Luulisin että moottorit sentään on uudempaa tekniikkaa, jotta uskaltavat lentää tuolla! ![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)
Yllättävän nopeasti se kiihtyi irtiottoon kentästä? Kuvittelin noiden rullausmatkaa paljon pidemmäksi! Tosin jos moottorit ei ole enään Jumo 004:sia vaan jotain tehokkaampia!
![Think :miettii:](./images/smilies/smiley_think.gif)
Yllättävän nopeasti se kiihtyi irtiottoon kentästä? Kuvittelin noiden rullausmatkaa paljon pidemmäksi! Tosin jos moottorit ei ole enään Jumo 004:sia vaan jotain tehokkaampia!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Tämä on yksi niistä mitä tehtiin vanhojen piirustusten mukaan USA.ssa tosin uusilla tehokkaammilla,varmemmilla ja kevyemmillä pannuilla. Alkuperäis ulkonäkö on säilytetty mutta modernit pannut antaa kyydin. Juttu löytyy "Storm-birds" sivustoilla joissa on koko homman historia ja myös kuvia eri vaiheista. Suosittelen !
Stormbirds.com
Stormbirds.com
Koneessa on nykyaikaiset General Electric J-85/CJ-610 -moottorit (samat taitaa olla esim. Gates Learjet -liikesuihkussa).
Linkki sinne Stormbirdsin sivuille http://www.stormbirds.com/project/index.html.
Se vähän hymyilyttää, kun ne lupaa "aitoa ääntä", no kuuluu sieltä, mutta mitä aitoa se on, kun tulee noista GE:n pilleistä. Tämä GE on muuten se konserni, jonka yksi haara myöntää näitä kännykkäpikalainoja (GE Money).
Linkki sinne Stormbirdsin sivuille http://www.stormbirds.com/project/index.html.
Se vähän hymyilyttää, kun ne lupaa "aitoa ääntä", no kuuluu sieltä, mutta mitä aitoa se on, kun tulee noista GE:n pilleistä. Tämä GE on muuten se konserni, jonka yksi haara myöntää näitä kännykkäpikalainoja (GE Money).
Tämä on nyt tosi hataralla muistilla muistettu:
Minusta ME109:n koneet kesti sodan loppupuolella sen 100 tuntia. Sen jälkeen sakut vaihtoivat moottorin. Suomella ei ollut varaa tuollaiseen ylellisyyteen.
Eilen katselin dokumenttia, jossa olin ohimennen kuulevinani, että ME262:n moottorit kestivät 20 tuntia.
Minusta ME109:n koneet kesti sodan loppupuolella sen 100 tuntia. Sen jälkeen sakut vaihtoivat moottorin. Suomella ei ollut varaa tuollaiseen ylellisyyteen.
Eilen katselin dokumenttia, jossa olin ohimennen kuulevinani, että ME262:n moottorit kestivät 20 tuntia.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Ilmailumuseolla Rallia kun olimme kuulemassa, niin muistan jonkun mekaanikon puhuneen 109 moottorin vaihdon koittaneen saksalaisilla 30 h jälkeen! Suomessa lensivät niin kauan kuin moottorit räjähtivät ilmassa.
Muistettavahan on että moottori DB601-605 tehot sodan lopulle melkein tuplaantuivat, joten tekninen kestävyys tulee jo vastaan moisen viritysasteen nostolla. Mikä on ollut vielä moottorien tai moottorin osien työn laatu sodan loppuvaiheissa, jos pienet keskitysleirivangin kädet niitä on koonneet! Muistan vain lukeneeni jostain joskus, että pakkotyövoiman käyttö lentokoneen osien valmistuksessa aiheutti kalustotappioita. Sabotaasi taisi olla aika yleistä pakkotyövoiman taholta.
Muistettavahan on että moottori DB601-605 tehot sodan lopulle melkein tuplaantuivat, joten tekninen kestävyys tulee jo vastaan moisen viritysasteen nostolla. Mikä on ollut vielä moottorien tai moottorin osien työn laatu sodan loppuvaiheissa, jos pienet keskitysleirivangin kädet niitä on koonneet! Muistan vain lukeneeni jostain joskus, että pakkotyövoiman käyttö lentokoneen osien valmistuksessa aiheutti kalustotappioita. Sabotaasi taisi olla aika yleistä pakkotyövoiman taholta.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Näin on kerrottu, että noiden sota-aikaisten saksalaismoottorien lyhyt käyttöikä johtui materiaalipulasta - "hienoja" seosaineita ei metalliseoksiin saatu riittävästi, joten käytettiin sitten "erzatseja" eli korvikkeita - eihän ne täyden väärtejä voineet olla. Hirveää tuhlausta tietysti - mutta sitähän sota pohjimmiltaan juuri onkin..
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Tossa loistava pätkä ja on mielestäni puheiden osalta autenttinen. On amit ihmeissään: What hell is it...
Kaunista katsottavaa, mutta niin lyhyt pätkä.
http://www.youtube.com/watch?v=E-8CQp2_BLc
Kaunista katsottavaa, mutta niin lyhyt pätkä.
http://www.youtube.com/watch?v=E-8CQp2_BLc
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Mitenkään saksalaisten moottoritekniikan osaamista väheksymättä, vielä huimempaa oli kehitys brittien RollsRoyce Merlineissä. Merlin II tuotti sodan alussa 1030hp ja Merlin-moottoreiden huipentumana oli ns tiedustelu/valokuvaus Spitfireissä käytetyt 2-vaiheisilla ja nopeuksisilla ahtimilla varustetut Merlin 60/70:t jonka kerrottiin lähteestä riippuen tuottaneen 2500-2640heppaa, tosin tuota tehoa pystyi käyttämään yhtäjaksoisesti vain 15min jonka jälkeen moottori oli "loppu" ja vaihdettiin (jos kotikentälle päästiin) uuteen. Täystehoa käytettiin toki vain viholliskoneilta karkuun lentämiseen. Valokuvauskoneet olivat pääasiassa aseistamattomia ja Spitfire PR.IX lieneekin ollut nopein mäntämoottorikone tuohon aikaan.Sturmmann wrote:Muistettavahan on että moottori DB601-605 tehot sodan lopulle melkein tuplaantuivat, joten tekninen kestävyys tulee jo vastaan moisen viritysasteen nostolla.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole
Napier Sabre -moottorin kehityskulku oli ehkä vieläkin huikeampi mitä tehon kasvuun tulee - ensimmäiset versiot antoivat "vain" 1350 hv, mutta viimeisimmät mallit 3500 hv - hätätehona jopa 4000 hv!
Sabre oli ns. H-moottori eli kaksi V-12 -moottoria kampiakselit vastakkain. Teho koottiin kahdesta kampiakselista vaihteistolla potkuriakseliin. Sabre ja sen edeltäjät Rapier ja Dagger (suosivat Napierilla teräaseiden nimiä, sabre = sapeli, rapier = kalpa, dagger = tikari) olivat muutenkin erikoisia - niissä oli ns. luistiventtiilit, eli sylinterin sisällä liikkui luistiholkki, joka avasi ja sulki sylinterissä olevat venttiilikanavat liikkuessaan ylös-alas. Ongelmia piisasi - luistit tahtoivat jumittua, männät sulee jne. Sabre oli hyvin hankala käynnistettävä kylmällä. Eikä mikään mekaanikon unelma muutenkaan - tulppiakin oli 48 kpl. Ensimmäisten koneyksilöiden venttiililuistit kestivät yleensä alle 20 tuntia käyttöä - ei tyydyttänyt RAF:ää. Siirtämällä osa tuotannosta toiselle valmistajalle saatiin yli 100 tunnin käyttöikä ja moottori siihen kiinnitettyine Hawker Typhoon -koneineen pääsi tositoimiin.
Napier on tuottanut muitakin erikoisia moottoreita - mm. kolmikampisen vastamäntämoottorin (Deltic), joka taisi olla mm. Vasama-tykkiveineiden pääkoneena. Näistä on taidettu jo vääntää juttua toisaalla tällä saitilla.
Sabre oli ns. H-moottori eli kaksi V-12 -moottoria kampiakselit vastakkain. Teho koottiin kahdesta kampiakselista vaihteistolla potkuriakseliin. Sabre ja sen edeltäjät Rapier ja Dagger (suosivat Napierilla teräaseiden nimiä, sabre = sapeli, rapier = kalpa, dagger = tikari) olivat muutenkin erikoisia - niissä oli ns. luistiventtiilit, eli sylinterin sisällä liikkui luistiholkki, joka avasi ja sulki sylinterissä olevat venttiilikanavat liikkuessaan ylös-alas. Ongelmia piisasi - luistit tahtoivat jumittua, männät sulee jne. Sabre oli hyvin hankala käynnistettävä kylmällä. Eikä mikään mekaanikon unelma muutenkaan - tulppiakin oli 48 kpl. Ensimmäisten koneyksilöiden venttiililuistit kestivät yleensä alle 20 tuntia käyttöä - ei tyydyttänyt RAF:ää. Siirtämällä osa tuotannosta toiselle valmistajalle saatiin yli 100 tunnin käyttöikä ja moottori siihen kiinnitettyine Hawker Typhoon -koneineen pääsi tositoimiin.
Napier on tuottanut muitakin erikoisia moottoreita - mm. kolmikampisen vastamäntämoottorin (Deltic), joka taisi olla mm. Vasama-tykkiveineiden pääkoneena. Näistä on taidettu jo vääntää juttua toisaalla tällä saitilla.