Page 1 of 1
Heinkel 100 meinasi tulla Suomeen
Posted: Thu Jun 29, 2006 13:55
by Sturmmann
Käsittääkseni Heinkeliä tarjottiin Suomeen ennen Talvisotaa, mutta tietääkö kukaan miksi niitä ei sitten ostettu? Määrärahojen puutte vai armeijan hitaus päättää?
Heinkel 100 olisi ollut kova kone läpi sotien, jos nettitieto pitää kutinsa, että nopeus olisi ollut 670 km/h ja kaksi 20 mm tykkiä siivissä!
Posted: Thu Jun 29, 2006 17:32
by John Moses
Vaikeapa olisi ollut Heinkeleitä ostella enne talvisotaa, koneita kun ei ollut saatavana...eikä sarjavalmistusta sitten edes koskaan aloitettu.Sarjatuotantoasteella kone olisi ollut aikaisintaan keväällä/kesällä 1940, mutta eipä tuo olisi talvisotaan ehtinyt. Enpä usko muutenkaan että Saksasta olisi taistelukoneita hevillä Suomeen myyty, kun Josif-sedän kanssa oli jo tehty jonkinlaista lehmänkauppaa... Jos en väärin muista, koko tuotanto käsitti 12 protokonetta, joita sitten kuvailtiin eri suojamaalauksissa ja tunnuksilla vastustajan hämäämiseksi.Väittivätpä jotkut RAF:n lentäjät jopa ampuneensa näitä alaskin, vaikka todistettavasti koneita ei koskaan lennetty taistelussa.
Kone oli todella nopea - ainakin käsinviimeisteltynä esisarjan mallina - mutta siinä oli omat heikkoutensa. Siipikuormitus oli raskas ja kone oli epävakaa ilmataistelun rajuja liikkeitä ajatellen - suoraan nopeuslentoon se sen sijaan soveltui. Monet protosarjan koneet tuhoutuivat laskutelineen toimintahäiriöistä johtuen ja ehkä suurin epäkohta oli todella omituinen moottorin jäähdytysjärjestelmä höyrynpoistoputkineen, kenttäolosuhteissa tämänkaltainen idea oli tuomittu epäonnistumaan. Luultavasti yksi syy koneen jäämiseen protoasteelle oli myös hävittäjien väheksyminen Luftwaffessa - sotaa edeltävinä vuosina pääpaino oli erilaisissa pommikoneissa,hävittäjäthän katsottiin "puolustuksellisiksi" lentokoneiksi ja urhean Luftwaffenhan oli tarkoitus vain hyökätä...kun koneelle ei katsottu olevan tarvetta, sitä ei haluttu edelleenkehittää ja sitten olikin jo FW 190:n vuoro...
Posted: Tue Nov 13, 2007 19:04
by smokeball
Joppe Karhunen on spekuloinut asiasta jossain kirjoissaan. Eka Magnusson suoritti koelentoja eri konemalleilla Euroopassa ja valituksi tuli Fokker D21 sen halpuuden ja lisenssivalmistusmahdollisuuden vuoksi. Suomelle tarjottiin mm Fokkerin kaksirunkoista mallia ja Saksassa oli ainakin esittelyssä Heinkel 100.
Olihan niitä köyhille tyrkyllä 35kpl Curtis Hawkejakin, mutta ne saatiin vasta jatkosotaan Saksan kautta (sotasaaliita Ranskasta ja Norjasta).
Posted: Tue Nov 13, 2007 21:37
by Savu
kyseinen suomeen harkittu tyyppi oli heinkel 112, ei 100