Page 1 of 2

Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Mon Mar 10, 2008 15:21
by Väbä
Aika mielenkiintoisia koneita Saksassa oli suunnitteilla?
B2 on näköjään Saksassa kehitelty, jenkit vaan paranteli ohjausominaisuuksia lisäämällä tietokoneen :-D
Specifications (Horton Go 229A-0)

--------------------------------------------------------------------------------

BASE INFORMATION:

Base Series Designation: Horton Ho IX (Gotha Go 229)
Classification Type: Flying Wing Jet Bomber
Contractor: Sonderkommando 9 / Gothaer Waggonfabrik - Germany - View All
Country of Origin: Nazi Germany
Initial Year of Service: 1945
Crew / Passengers: 1
Production Total: 2* - View Totals Page

*Sometimes an estimate when actual production numbers
are not available. A value of 0 indicative of NA.

DIMENSIONS:

Length: 24.61 ft | 7.50 m
Wingspan/Width: 55.12 ft | 16.80 m
Height: 9.19 ft | 2.80 m
Empty Weight: 0 lbs | 0 kg
MTOW: 18,739 lbs | 8,500 kg
PERFORMANCE:

Engine(s): 2 x Junkers Jumo 109-004C turbojet engines delivering 2,205lbs (1,000kg) of thrust. - Compare Stats

Max Speed: 621 mph | 1,000 km/h | 540 kts
Max Range: 680 miles | 1,094 km
Service Ceiling: 52,500 ft | 16,002 m | 9.9 miles
Climb Rate: Not Available

ARMAMENT:

External Hardpoints: 2
Armament:
4 x 30mm Cannons

The Horton Ho 229 IX (Gotha Go 229) flying wing featured an external bomb load of 4,410lbs (2,000kg). Mission specific armament may have included:

24 x Rockets
2 x 30mm underwing cannon pod
2 x 30mm underwing cannon pod


http://www.militaryfactory.com/aircraft ... aft_id=105

Posted: Tue Mar 11, 2008 8:50
by Komendantti
...Mitäpä ne ameriikkalaiset olisivat T-Fordien lisäksi koskaan rakennelleet ilman saksalaisinsinöörien piirustuksia? :D

Lentokoneiden lisäksi saksalaiset sukellusveneet olivat myös omaa aikaansa edellä ja toimivat myöhemmin mallina niin idässä kuin lännessäkin - unohtamatta jo 30-luvulla kehittelyyn tullutta rakettiteknologiaa, jota taas hyödynnettiin sodan jälkeen kilpajuoksussa avaruuteen.
Horten -veljesten Gotha Go-229 oli todella yksi noista edellä aikaansa olleista kehitelmistä (vaikka Northropilla oli jo tuolloin alkamassa oma B-35 "flying wing" -kehittelynsä, joka tosin tuolloin vielä oli ilman suihkumoottoreita), jota ei silti ehditty saada sotaan mukaan, ennen kuin amerikkalaiset joukot saivat haltuunsa Friedrichsrodan laitoksen, jossa Go-229 -konetta kehiteltiin.
Suuren lentonopeuden lisäksi kiinnitän huomioitanne erityisesti koneen maksimilentokorkeuteen: 16 000 metriä - tämä siis jo vuonna 1945!

Ps. Nousunopeus (Climb rate), jota yllä ei ollut tiedossa, oli 4330 ft/min - eli 1320 m/min (myös arvio).

Tässä videopätkä amerikkalaisesta suihkumoottorein varustetusta B-49 "Flying wing":stä, joka oli heidän ensimmäinen Go-229:ää vastaava koneensa:
http://www.videofiend.com/Northrop-B-49 ... 95901.aspx
Tässä taas pätkää Hortenien kehittelystä:
http://www.youtube.com/watch?v=SFGn44Vi ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Z8KnoEcsM94

Posted: Tue Mar 11, 2008 10:36
by smokeball
Eddy Bauerin Toinen maailmansota -sarjan osassa 6 (tai 5) on juttua saksalaisten salaisista aseista mm. erilaisia malleja lentokoneista. Kannattaa vilkaista.

Posted: Wed Mar 12, 2008 0:06
by Savu
gothaa voi lennellä simussa il2-1946 ;) ...tosin ite en tykkää kun sinne ympätty kaikenmaailman ihme koneita jotka oli vaan piirustuslaudalla.....sitte vähän asiantynkää, kun joku noi sukellusveneet mainitsi, ni eikös yks suomen suklareista ollu jonkun hollantilaisen yhtiön tilaama proto, tää hollannin yhtiö oli oikeesti saksalainen, näin koitettiin kiertää ekan ison rähinän sukellusvene kieltoa saksalaisille???

Posted: Wed Mar 12, 2008 0:18
by Sturmmann
Saksalaiset koeajelivat ensimmäisellä sukellusveneellä, jonka Crichton-Vulcan valmisti 30-luvun alussa Turussa. Sitten tuloksien ja testien jälkeen vene myytiin suomen laivastolle ja sai nimekseen Vetehinen.

Posted: Wed Mar 12, 2008 9:04
by Komendantti
Savu wrote: - - sitte vähän asiantynkää, kun joku noi sukellusveneet mainitsi, ni eikös yks suomen suklareista ollu jonkun hollantilaisen yhtiön tilaama proto, tää hollannin yhtiö oli oikeesti saksalainen, näin koitettiin kiertää ekan ison rähinän sukellusvene kieltoa saksalaisille???
Kyllä, Vesikko mainitaan Type II A:n prototyyppinä.
Veneen virallisena tilaajana toimi hollantilainen "NV Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw den Haag", joka valmistutti saksalaissunnitelmien mukaisia veneitä Suomen lisäksi Espanjassa.
Aiheesta on omat keskustelut käyty mm. täällä: http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3018

Tiivistys löytyy vaikkapa Wikipedista: http://en.wikipedia.org/wiki/Type_II_U-boat

Posted: Fri Mar 14, 2008 21:48
by Canet
Saksalaiset olivat sotien välissä peitetoiminnan mestareita. Rauhansopimuksen kieltoja kierrettiin erilaisin peiteoperaatioin. Sota-aluksia Hollannissa suunnitelleen IvS.n lisäksi oli muitakin hankkeita. Tuleva Luftwaffe "kasvatteli siipiään" ilmailuharrustuksen suojassa - mm. purjelentokerhoissa ja myöhemmin kansallissosialistissa ilmailujärjestöissä. Myös lentoyhtiö Lufhansa oli mukana juonessa, samoin lentokonetehtaat.

Posted: Sat Mar 15, 2008 10:09
by smokeball
Pitää muistaa myös Wehrmachtin ydin, joka oli äärimmilleen trimmattu joukko ja toimi nuorempana upseeristona. Vanhempaa upseerikuntaahan oli viljalti edellisen sodan jäljiltä.

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Wed Mar 17, 2010 17:38
by Rautapuu
Tässä jenkkien lentäväsiipi vuodelta 1942.

Northrop N9MB Flying Wing
http://www.youtube.com/watch?v=60CgYmNb2a8
http://www.youtube.com/watch?v=R9SMQHzZp5k

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Thu Mar 18, 2010 10:24
by Stoppari
Tuo Hortenhan oli maailman ensimmäinen häivekone, National Geographic teki viime vuonna dokkarin koneesta, ohjelmassa siitä tehtiin piirrustuksien mukainen malli, joka testattiin muistaakseni tuulitunnelissa, sekä selvitettiin, näkyykö tutkassa.Kannattaa etsiä tämä dokkari vaikka netistä, kyllä se jostain löytyy.Samassa sarjassa on myös muita natsien rakentamia juttuja.

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Fri Mar 19, 2010 11:56
by Sturmmann
Tuossa sivuttuun asian saksalaisten valmistautumisesta sotaan, niin mm. NL:ssä kouluttivat lentäjiään ja eikös Junkkerssilla ollut jokin tehdas neukkulassa???

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Sat Mar 20, 2010 15:21
by Suomäki
Saksa ja Neuvostoliitto olivat laajamittaisessa sotilaallisessa yhteistyössä 1920-luvulla. Oli ns. Musta Reicshwehr, eli saksalaiset lentäjät ja upseerit erosivat asevoimista ja lähtivät "jonnekin" eli Neuvostoliittoon. Paluun jälkeen otettiin taas takaisin palvelukseen. Saksalaisiile oli varattu iso oma harjoitusalue ja tehdas Volgan alueella, jonne oli pääsy kielletty neuvostoliittolaisilta ja jota vartioivat salaisen poliisin Tsekan joukot...
Eräskin anekdootti, Hampurin satamaan tuli laatikko rahtina Neuvostoliitosta, konttiin ja varastoon yritettiin murtautua, no sieltä löytyikin saksalaisen lentäjän ruumis, joka oli kuollut lento-onnettomuudessa Neuvostoliitossa. Laatikon sisältö oli virallisesti koneenosia ja oli osoitettu saksalaiselle tehtaalle, jonka omistajilla läheiset suhteet sotavoimiin. Saksa maksoi Neuvostoliitolle toiminnasta mm. moottoreina ja tehdaslaitteina...

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Tue Feb 01, 2011 15:59
by Rautapuu
Katsoinpa juuri NG:n dokumentin "Hitler's stealth fighter" youtubesta, siinä sanottiin että koneella oli noin 20% pienempi RCS kuin vaikkapa Mersulla.

Eli mistään B-2:sen tapaisesta häivekoneesta ei ollut kyse.

Re:

Posted: Tue Feb 01, 2011 16:39
by wanhempimestari
Sturmmann wrote:Saksalaiset koeajelivat ensimmäisellä sukellusveneellä, jonka Crichton-Vulcan valmisti 30-luvun alussa Turussa. Sitten tuloksien ja testien jälkeen vene myytiin suomen laivastolle ja sai nimekseen Vetehinen.

Oliskohan kuitenkin se sama Vesikko joka on aika huonossa hapessa Suomenlinnassa.

Re: Horton IX ( Gotha Go229 )

Posted: Wed Feb 02, 2011 17:23
by Canet
Saksalaisia oli kyllä mukana kaikkien sukellusveneiden koeajoissa, kun heitä oli telakalla töissä. Mutta Vesikkoa - silloin vielä nimellä CV-707 (telakan rakennusnumero) vuokrattiin saksalaisille parin purjehduskauden ajaksi - kouluttivat tulevia sukellusvenemiehiä. Sen jälkeen telakka myi veneen laivastolle ja se sai oikean nimen.

Vesikon paikka aivan veden rajassa on huono - korroosio iskee. Sotamuseon kunnossapitorahat nyt on mitä on.. Ikävä, että on päässyt huonoon kuntoon.