Erikoinen Mersu

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Erikoinen Mersu

Post by Sturmmann »

Ohessa kuva joka tuli vastaan surfaillessani. Koneen tyyppi on ME309 ja sukulaisuuden ME109 ja ME262 kanssa huomaa! Ilmeisestikkin lähinnä kai prototyyppi, kun en ennen ole moista nähnyt?

Image
Last edited by Sturmmann on Tue Jul 04, 2006 20:40, edited 1 time in total.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Ja tässä ME209 jos joku osaisi näistä koneista jotain kertoa, niin suuri kiitos!

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Vähän taas "kuukletin" ja kääntelin:

Me 209

Me 209 –tyyppitunnusta on käytetty kahdesta aivan erillisestä projektista. Ensimmäinen Me 209 oli yksimoottorinen kilpakone, jota ei ollut ajateltu taistelukoneeksi. Meitä saattaa kiinnostaa enemmän toinen projekti, jossa Me 209 –merkintää käytettiin menestyksekkään mutta vanhenevan Bf 109 –hävittäjän seuraajasta. Tämän Me 209:n oli tarkoitus kilpailla tasaväkisesti Focke-Wulffin Fw 190D-9 ja Ta 152 –hävittäjien kanssa.

Me209:n oli tarkoitus käyttää hyväksi edeltäjänsä runkoa mahdollisimman paljon. Pääosa rakenteesta olikin peräisin Bf 109 G:stä. Suunnittelutiimin vahingoksi uuteen koneeseen ajateltua DB 603-moottoria oli hyvin heikosti saatavilla ja he joutuivat tyytymään heikomman suorituskyvyn tarjoavaan Jumo 213E-moottoriin.

Me 209:ssä oli uusi pyrstöosa, leveämmällä raidevälillä toimivat laskutelineet sekä ympyränmuotoinen jäähdytin, joka antoi koneelle tähtimoottorihävittäjän ulkonäköä.

Viides prototyyppi (Me 209 V5) oli aseistettu yhdellä MK 108 -tykillä ja kahdella MG 131 –konekiväärillä. Kuudes prototyyppi (V6) oli ensimmäinen Jumo -moottorille muunnettu kone, siinä oli MG131:sten tilalla MG 151/20 –tykit. Suuria korkeuksia varten konstruoitiin oma erikoismallinsa Me 209H V1 – tämä pidennetyillä siivillä varustettu kone sai nokalleen DB 603 –moottorin.

Hyvin edennyt projekti loppui kuitenkin nopeasti V5-prototyypin testeihin vuoden 1944 lopulla, kun sen todettiin lentävän 50 km/h hitaammin kuin jo sarjavalmistuksessa oleva Fw 190D. Hanke päättyi – samalla päättyi myös Messeschmithin viimeinen yritys saada aikaan tehokas mäntämoottorihävittäjä.

Teknisiä tietoja:
Pituus 9,74 m
Siipien kärkiväli 10,95 m
Korkeus 4,000 m
Siipipinta-ala 17,2 neliömetriä
Tyhjäpaino 3339 kg
Paino lentokuntoisena 4085 kg
Moottori: DB603G, 1900 hp

Suorituskyky:
Huippunopeus 678 km/h
Lakikorkeus 11.000 m
Siipikuorma 238 kg/neliö

Aseistus:
1x 30 mm MK 108 tykki
2x 13 mm MG 131 konekivääri

Tiedot netistä, käännösvirheet minulta :?

Post Reply

Return to “Lentokoneet”