Vähän taas "kuukletin" ja kääntelin:
Me 209
Me 209 –tyyppitunnusta on käytetty kahdesta aivan erillisestä projektista. Ensimmäinen Me 209 oli yksimoottorinen kilpakone, jota ei ollut ajateltu taistelukoneeksi. Meitä saattaa kiinnostaa enemmän toinen projekti, jossa Me 209 –merkintää käytettiin menestyksekkään mutta vanhenevan Bf 109 –hävittäjän seuraajasta. Tämän Me 209:n oli tarkoitus kilpailla tasaväkisesti Focke-Wulffin Fw 190D-9 ja Ta 152 –hävittäjien kanssa.
Me209:n oli tarkoitus käyttää hyväksi edeltäjänsä runkoa mahdollisimman paljon. Pääosa rakenteesta olikin peräisin Bf 109 G:stä. Suunnittelutiimin vahingoksi uuteen koneeseen ajateltua DB 603-moottoria oli hyvin heikosti saatavilla ja he joutuivat tyytymään heikomman suorituskyvyn tarjoavaan Jumo 213E-moottoriin.
Me 209:ssä oli uusi pyrstöosa, leveämmällä raidevälillä toimivat laskutelineet sekä ympyränmuotoinen jäähdytin, joka antoi koneelle tähtimoottorihävittäjän ulkonäköä.
Viides prototyyppi (Me 209 V5) oli aseistettu yhdellä MK 108 -tykillä ja kahdella MG 131 –konekiväärillä. Kuudes prototyyppi (V6) oli ensimmäinen Jumo -moottorille muunnettu kone, siinä oli MG131:sten tilalla MG 151/20 –tykit. Suuria korkeuksia varten konstruoitiin oma erikoismallinsa Me 209H V1 – tämä pidennetyillä siivillä varustettu kone sai nokalleen DB 603 –moottorin.
Hyvin edennyt projekti loppui kuitenkin nopeasti V5-prototyypin testeihin vuoden 1944 lopulla, kun sen todettiin lentävän 50 km/h hitaammin kuin jo sarjavalmistuksessa oleva Fw 190D. Hanke päättyi – samalla päättyi myös Messeschmithin viimeinen yritys saada aikaan tehokas mäntämoottorihävittäjä.
Teknisiä tietoja:
Pituus 9,74 m
Siipien kärkiväli 10,95 m
Korkeus 4,000 m
Siipipinta-ala 17,2 neliömetriä
Tyhjäpaino 3339 kg
Paino lentokuntoisena 4085 kg
Moottori: DB603G, 1900 hp
Suorituskyky:
Huippunopeus 678 km/h
Lakikorkeus 11.000 m
Siipikuorma 238 kg/neliö
Aseistus:
1x 30 mm MK 108 tykki
2x 13 mm MG 131 konekivääri
Tiedot netistä, käännösvirheet minulta