Page 1 of 1
Mikä kone on kyseessä?
Posted: Wed May 14, 2008 19:20
by Väbä
Ei ole sotakone, mutta isäni sotakuvissa tuo oli. Siis mikä on kone.
Pauligin kahvia mainostaa. Onko tuo sama (samanlainen) kone joka on Seutulassa lentoaseman katossa? Tietäjät vastatkaa.
Tässä sitä ihmetellään ihan porukalla:
Kiitos Sako, Junkers tuo on.
Posted: Wed May 14, 2008 19:35
by sako92s
Samasta koneesta taitaa olla kysymys.Koneen rekkari on OH-ABB ja hyvällä mielikuvituksella rungosta erottaa -BB loppuosan.
Tämmöinen kone kuitenkin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Junkers_A_50_Junior
Posted: Wed May 14, 2008 20:20
by Väbä
Osallistui tuon mukaan sotaan vuosina 1939-42. Bremer ilmeisesti ottanut tuossa kylmää kyytiä. Kuvasarjassa on vielä tämä kuva koneesta:
Posted: Wed May 14, 2008 21:04
by Tulenjohtomies
Ja suuri osa "porukkaa" on tullut "pällistelemään" konetta sukset jalassa.
Tässä kohtaa kyyti oli kylmää yksinlentoa ja muutaman vuoden päästä kuumaa parilentoa.
Kiitos taas kuvista!!!
Posted: Wed May 14, 2008 21:11
by reka65
Ovat pojat luulleet kahvikoneen saapuneen Pauligia tarjoilemaan.
Posted: Wed May 14, 2008 21:34
by sako92s
Näkyyhän siinä myös PHILIPS-radion mainos ja siipien alla FAZERIN. Hyvät on olleet sponsorit Bremerillä. Ilmailunhistorikot olisivat varmaan noista kuvista innoissaan. Laita ihmeessä kopiot ilmailumuseolle.
Posted: Wed May 14, 2008 21:58
by Tulenjohtomies
Juu näin on...Vantaalla on kyllä perkuleesti jo kuvia tallessa ja tarjoamisesta/kysymisestä ne tuskin ainakaan loukkaantuvat.
Siis kopioista....
Posted: Thu May 15, 2008 6:01
by Väbä
Hitsi kun ei ole hajuakaan missä nuo kuvat on otettu. Meidän sukumme on kotoisin Pohjois-Karjalasta Joensuun vierestä. Tuo takana näkyvä rakennus jos selviäisi mistä ja mikä se on, niin homma helpottuisi suuresti.
Pitää vielä kysäistä vanhalta äidiltäni, onko hänellä tuosta tietoa. Otettu varmaan vähän ennen sotia.
Nuo kuvat on kehitetty sen ajan tapaan suoraan filmin pinnalta oikovedoksena, joten kuvakoko on n. 6x9 cm. Voisihan noita yrittää tarjota sinne ilmailumuseoon, jos ensin käyttäisi jollain valokuvaajalla monistettavana ja suurennettavana niin isoksi kun hyvin saa.
Posted: Thu May 15, 2008 6:07
by Savu
Laita kuva tuonne, niin luulen että selviää paikkakin:)
http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 1.480.html
Posted: Fri May 16, 2008 18:54
by Väbä
Piti sitä ihan äipältä kysyä ja vastaus tuli kun apteekin hyllyltä. Kuvat on otettu Pohjois-Karjalan kansanopistolla Niittylahdessa. Vuotta hän ei muistanut, mutta sanoi isäni olleen sellainen keskenkasvuinen, eli otettu 1930-luvun alkupuolella. Bremer laskeutui tuohon Pyhäselän jäälle.
Posted: Sun May 18, 2008 13:14
by Canet
Wäinö Bremerin matkalennot 1930-luvulla olivat omalta osaltaan tuomassa Suomea "maailmankartalle". Kun konetta katselee lentoasemalla ja vertaa nykyaikaisiin koneisiin, niin on siinä HIUKAN eroa! Kun nykyinen liikennekone vetelee jopa yli 800 km/h, niin Bremer päristeli hiukan nykyisiä moottoritienopeuksilla kovempaa.
nykypilotin luottaessa tutkaan, radioon, gps:n ja tietokoneeseen - kompassin ollessa toki varalla - Wäinö ajeli pelkän kartan, kompassin ja kellon avulla.
Lentäjän kuolema tuli Wäinö Bremirinkin osaksi joulun alla 1964. Karhumäen "Lentopoikia"-kirjassa on hyvä luku Bremerin lennoista.